Autoverkopen Europa: Alfa Romeo grootste groeier

0

De autoverkopen in Europa zijn vorige maand afgenomen ten opzichte van april 2016. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA kwam dat vooral doordat Pasen dit jaar in april viel en niet in maart. In het paasweekend worden er doorgaans minder auto’s verkocht.

In totaal werden er in heel Europa 1,23 miljoen personenvoertuigen op kenteken gezet, wat neerkomt op een terugval van 6,8 procent. In maart was nog sprake van een fikse verkoopplus van ruim 11 procent. Bezien over de eerste 4 maanden van dit jaar lopen de Europese verkopen mede daarom nog wel 4,5 procent voor op vorig jaar rond deze tijd.

In vrijwel alle grote markten zagen dealers hun verkopen vorige maand wat terugvallen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk rolden aanzienlijk minder auto’s de showrooms uit en alleen in Spanje was sprake van een bescheiden groei. In Nederland gingen de verkopen eveneens wat vooruit. Zoals de Nederlandse brancheorganisaties RAI Vereniging en Bovag eerder al hadden gemeld, stegen de verkopen hier met 6,3 procent tot 29.360 stuks.

Merk      sum-16 apr-16      sum-17 apr-17 =
Volkswagen 11,3% 12,1% 10,6% 11,1% – –
Renault 6,8% 7,2% 7,0% 7,5% + +
Ford 7,2% 6,8% 7,1% 6,4% – –
Peugeot 6,0% 6,0% 5,9% 6,1% o
Mercedes-Benz 5,2% 5,5% 5,4% 5,9% + +
Opel/Vauxhall 6,7% 6,3% 6,3% 5,8% – –
Audi 5,6% 5,8% 5,3% 5,7% – –
Fiat 5,1% 5,2% 5,4% 5,4% + +
BMW 5,2% 5,1% 5,2% 5,2% +
Skoda 4,3% 4,5% 4,2% 4,6% o
Toyota 4,0% 3,8% 4,5% 4,2% + +
Citroën 3,8% 3,9% 3,8% 3,9% o
Kia 2,8% 2,9% 3,0% 3,4% + +
Hyundai 3,2% 3,3% 3,2% 3,2%
Dacia 2,7% 2,9% 2,7% 3,1% +
Nissan 3,9% 3,2% 3,9% 2,9%
Seat 2,2% 2,3% 2,5% 2,8% + +
Volvo 1,8% 1,9% 1,9% 2,0% + +
Suzuki 1,3% 1,2% 1,5% 1,5% + +
Mazda 1,6% 1,3% 1,5% 1,3%
Mini 1,2% 1,3% 1,2% 1,3% o
Honda 1,2% 0,9% 1,0% 0,8% – –
Mitsubishi 0,8% 0,8% 0,7% 0,8%
Land Rover 1,2% 0,9% 1,1% 0,8% – –
Jeep 0,7% 0,7% 0,6% 0,7%
Smart 0,7% 0,7% 0,6% 0,7%
Alfa Romeo 0,4% 0,4% 0,5% 0,6% + +
Porsche 0,5% 0,6% 0,5% 0,5%
Lancia/Chrysler 0,5% 0,5% 0,5% 0,5% o
Jaguar 0,4% 0,3% 0,5% 0,3% +
DS 0,5% 0,5% 0,3% 0,3% – –
Subaru 0,3% 0,3% 0,2% 0,3% – –
Lexus 0,3% 0,2% 0,3% 0,2% o
Maserati/Dodge 0,0% 0,0% 0,1% 0,1% + +

De Volkswagen Groep zag zijn leidende positie in Europa fractioneel verslechteren. Het marktaandeel op concernniveau daalde in april tot 23,1 procent. In april 2016 had de Volkswagen Groep nog 25,4 procent van de Europese automarkt in handen. De pijn zit hem vooral bij het hoofdmerk: de vernieuwde Golf is nog niet volop leverbaar, terwijl andere modellen (Polo, Passat) duidelijk over hun hoogtepunt heen zijn. In het SUV heeft Volkswagen momenteel eigenlijk alleen de Tiguan als troef en dat is wat magertjes. Dochter Audi heeft het moeilijk omdat de belangstelling voor de A4 tegenvalt. Dit model zal dan ook versneld een facelift krijgen. Skoda weet zich goed te handhaven. Ster van de Volkswagen familie is momenteel Seat, dat als enige merk van de groep in april meer auto’s wist te verkopen. Dat is vooral te danken aan de Ateca.

Ondanks het gedaalde marktaandeel op groepsniveau houdt Volkswagen een ruime voorsprong op de nummers 2 en 3. Dat zijn respectievelijk Renault en PSA. Peugeot lijkt langzaam maar zeker uit het verkoopdal te kruipen dankzij de 3008. voor Citroën is er noig geen winst, maar de nieuwe C3 zorgt wel voor stabilisering van het marktaandeel. DS blijft echter een duikvlucht omlaag maken en is gemarginaliseerd tot exotisch merk op de automarkt. Renault beschikt over een modern gamma en plukt daar nu de vruchten van, in de zin dat zij de verkoopschade die zich op de totale Europese markt voordeed voor zichzelf heeft weten te beperken tot een min van 3,3 procent. Dacia deed het relatief nog iets beter.

Beroerd gingen de zaken in april bij Ford en Opel. Beide volumemerken zagen hun verkopen afgelopen maand met meer dan 10 procent dalen. Het moederbedrijf van Opel, General Motors, heeft de hoop opgegeven dat het ooit nog wat gaat worden met haar Duitse dochter en heeft de divisie over gedaan aan PSA, dat zich nu zal afvragen of zij geen kat in de zak gekocht heeft. Ford deed het amper beter. Als verzachtende omstandigheid kan worden aangevoerd dat beide merken relatief sterk afhankelijk zijn van de Britse markt, waar vorige maand bijna 20 procent minder auto’s werden verkocht. Maar dan nog. Van de Ka+ wordt niemand vrolijk. En van de afgekloven Corsa ook niet.

De Fiat Groep kon lange tijd profiteren van stijgende verkopen op de thuismarkt, maar daar lijkt de verkooplente (- 4,6 procent) voorbij te zijn. Toch deert dit het marktaandeel niet, want ondanks een iets lagere afzet wist men een iets grotere taartpunt te bemachtigen. Dat komt vooral door Alfa Romeo, dat zijn verkopen met meer dan 50 procent wist op te voeren. Het succes van de Giulia valt een tikkeltje tegen, maar met de Stelvio lijkt dit merk wel een homerun geslagen te hebben. Nauwelijks slechter was de verkoopprestatie van Maserati. Ook bij dit model is het applaus voor een SUV: de Levante. De terreinwagenspecialist bij uitstek van de Fiat Groep, Jeep, maakt even pas op de plaats. Hoogste tijd dus om de nieuwe Compass in stelling te brengen.

Toyota heeft dankzij de C-HR een uitstekende verkoopmaand achter de rug en ook Kia gaan als een kei. Dat komt door de verse Picanto en Rio. Kia wist hiermee zelfs moederbedrijf Hyundai in te halen. Nissan weet nog niet zichtbaar te profiteren van de nieuwe Micra. Bij Citroën zien we dat een dergelijk model (C3) ook niet voor een trendbreuk zorgt; hoogstens voor stabilisering van het marktaandeel. Wil Nissan weer groeien, dan zal zij dus snel met een nieuwe Juke moeten komen. Om dezelfde reden komt bij Mazda de nieuwe CX-5 geen moment te vroeg. Suzuki heeft inmiddels een leuk SUV gamma in de showroom staan (Ignis, Vitara, S-Cross) en wist daardoor afgelopen maand duidelijk te plussen. Honda blijft het daarentegen beroerd doen. Dat komt omdat de nieuwe Civic in Europa doel mist. De Jazz en HR-V kunnen vermoedelijk ook niet meer worden gereanimeerd, waardoor de volgende generatie CR-V de reddingsboei voor dit merk lijkt te gaan worden (of niet).

Tot slot het premiumsegment (buiten Italië). Daar heeft Audi dus wat verkoudheidsverschijnselen. Mercedes blaakt daarentegen van gezondheid en had een goede weerstand tegen de Europa brede verkoopdip. Ook Volvo wist dankzij een soortgelijk indrukwekkend gamma de schade beperkt te houden. Jaguar maakte dit jaar een veelbelovende start dankzij de F-Pace, maar ziet nu de afzet in eigen land in elkaar donderen. Die marktontwikkeling raakt ook zustermerk Land Rover hard, dat bovendien over moet schakelen op de nieuwe Discovery. Tot slot Subaru. Is dat een premiummerk? Nou ja, als je naar het stevige prijsniveau en de doorgaans hoge klanttevredenheid kijkt misschien wel. Toch gaat het met dit merk niet goed in Europa. De Levorg is geflopt en Autointernationaal.nl ziet de nieuwe XV het tij niet keren. Dus toch maar die indrukwekkende 7-persoons SUV Ascent in stelling brengen?

Reageren is niet mogelijk.