Jaguar XF Sportbrake: beter laat dan nooit?

0

Jaguar heeft geen makkelijke maand achter de rug. Dat komt omdat de autoverkopen op de thuismarkt zijn ingestort als gevolg van een nieuw belastingsysteem. Daar kreeg ook Jaguar een flinke tik van op zijn neus, en dat werkte door in een 13 procent lagere afzet op Europees niveau. De Britten zullen volgende maand (14 juni) echter een nieuwe speler het veld op sturen: de XF Sportbrake. Hij wordt alvast voorgesteld door voormalig toptennisser Tim Henman. Verkooptechnisch moet die (de XF Sportbrake dus) er voor gaan zorgen dat game, set en match dan weer naar Jaguar gaan.

Of dat zal lukken is twijfelachtig. Het afzetgebied voor de XF Sportbrake is sowieso beperkt: alleen in Europa lust de autoconsument c.q. leaserijder stationwagons. En de Sportbrake uitbreiding komt tamelijk laat in de verkoopcarrière van de XF. Inmiddels zetten in het betreffende segment de nieuwe BMW 5-serie Touring, de Mercedes E klasse Estate en de Volvo V90 de toon. De introductievertraging is overigens ontstaan door intern geruzie bij Jaguar of de stationwagon versie van de XF nou wel of niet het levenslicht zou moeten zien. Het werd ‘ja, maar wel een ‘late ja’.

De XF Sportbrake is de verlate opvolger van zijn gelijknamige voorganger. Dat was, met de geflopte X-type Estate nog vers in het geheugen, geen onsmakelijk model, maar het zijn andere tijden. Vroeger was de Volvo V70 absoluut geen concurrent voor de Jaguar, diens opvolger V90 zondermeer wel. Voor interne rivaliteit zorgt de F-Pace, die ook een grote achterklep biedt, niet veel duurder is, en de felbegeerde hoge zitpositie biedt. En er, hoewel smaken verschillen, veel aantrekkelijker uitziet. Wees dus niet verbaast als u hier écht naar de laatste editie van de XF Sportbrake aan het kijken bent …

Reageren is niet mogelijk.