Kia Rio Sedan botst niet best

0

In Europa zijn we gewend dat de meeste nieuwe auto’s minimaal 3 en vaak de maximale score van 5 sterren halen bij de Euro NCAP botsproeven. Maar in Latijns Amerika is dat heel anders, zo bewijzen de bedroevende resultaten van de Kia Rio Sedan en de Chevrolet Onix.

De Chevrolet (tweede en derde foto) kreeg van de lokale tegenhanger Latin NCAP zelfs helemaal geen sterren. Dat is in de geschiedenis van ‘ons’ botsinstituut nog nooit voorgekomen. De uitkomst is extra opvallend omdat de Onix de best verkopende auto op de Braziliaanse markt is. Tijdens een eerdere test in 2014 wist de Chevrolet nog 3 sterren te behalen, maar dat was een meer aangeklede versie. Nu werd de basisvariant onderworpen aan de nieuwe, aangescherpte crashtest normen. Met fatale gevolgen voor de score als resultaat.

Vooral qua zijdelingse bescherming laat de Chevrolet het afweten. De carrosseriestructuur raakt zodanig vervormd dat er een te hoge impact op borsthoogte van voorin zittende volwassenen ontstaat. Voor de bescherming van kinderen op de achterbank kreeg de Onix 3 sterren vanaf, maar Latin NCAP constateerde wel dat het rechter achterportier spontaan open ging. Verder ontbreekt bij de veiligheidsuitrusting een 3-puntsgordel voor de middelste achterpassagier, evenals Isofix bevestigingspunten. Voorin heeft de Chevrolet slechts 2 airbags. Chevrolet maakte in Zuid Amerika al eerder een slechte beurt met de modellen Sail en Spark. Die belandden met dezelfde erbarmelijk lage score in de shredder.

De crashtest score van de Kia Rio Sedan (bovenste foto) was niet veel beter. Qua bescherming voor kinderen op de achterbank kreeg dit model slechts 1 schamele ster. Voor de veiligheid van volwassenen behaalde de Kia de laagste score. Verder bekritiseerd Latin NCAP het feit dat de basisversie van de Rio het zonder airbags en ABS moet doen. Ook het functioneren van de gordels zou ondermaats zijn.

Latin NCAP maakt zich hard voor het verplicht stellen aan autofabrikanten van de montage van airbags en ABS. Kia heeft inmiddels toegezegd de basisuitvoeringen van de Picanto en Rio een plofzak voor de bestuurder te zullen geven. De overkoepelende Global NCAP organisatie ziet 2020 als het jaar waarin zij geen enkele 0-sterren auto’s meer wil tegenkomen. Daarbij vind de instantie het logischerwijs absurd dat grote concerns een airbag, die volgens Global NCAP slechts 45 euro kost, niet standaard leveren.

Reageren is niet mogelijk.