Nieuwstelex

0

+++ Als we ook anders met medeautomobilisten kunnen communiceren dan alleen via knipperlichten, claxon en middelvinger, dan kan dat de AGRESSIE op de weg beperken. Dat is de gedachte achter het promotieproject Social Car van de Chinese TU/e-promovendus Chao Wang. Hij ontwikkelde onder meer een app waarmee bestuurders kunnen aangeven of ze met spoed op weg zijn naar het ziekenhuis, in de hoop dat dit leidt tot meer begrip van medeweggebruikers. Agressie in het verkeer is een bekend probleem. Iedereen die met enige regelmaat in de auto zit, kent fenomenen als bumper kleven, afsnijden en obscene gebaren van automobilisten die vinden dat je te langzaam of te snel rijdt, of anderszins ongewenst rijgedrag vertoont. Of misschien ben je zelf wel iemand die zich in het verkeer niet altijd kan bedwingen. Die korte lontjes leiden tot onnodige ongelukken. In de Verenigde Staten raken volgens promovendus Chao Wang naar schatting jaarlijks zelfs 1.500 mensen gewond (of erger) als gevolg van agressief rijgedrag. Al die agressie wordt volgens de onderzoeker van TU/e-faculteit Industrial Design deels veroorzaakt door de beperkte mogelijkheden hebt om vanachter het stuur met elkaar te communiceren. Als je weet waarom iemand zoveel haast heeft (hij is bijvoorbeeld met spoed op weg naar het ziekenhuis) dan is het veel makkelijker om daar relaxed, of zelfs met medeleven, op te reageren. Daarom maakte Wang een app, CarNote, waarmee gebruikers het kunnen aangeven als ze haast hebben en waarom. Om misbruik te voorkomen, is het gebruik beperkt tot 2 uur per maand. Bij proefpersonen in een rij simulator zorgde CarNote inderdaad voor minder gevoelens van agressie. CarNote is slechts een onderdeel van Wangs promotieproject Social Car, waarvoor de promovendus nog 3 digitale applicaties bedacht. Allemaal bedoeld om meer verbondenheid te creëren tussen weggebruikers en zo onbegrip weg te nemen, agressie te temperen en autorijden in zijn algemeenheid te veraangenamen. Met Likes/Dislikes kunnen bestuurders de bekende duim omhoog/omlaag uitdelen aan naburige automobilisten, al naar gelang hun rijgedrag. MusicHound laat zien wanneer in nabije auto’s muziek wordt afgespeeld die aansluit bij je eigen voorkeur. Met een druk op de knop kun je vervolgens die muziek delen. Met iSticker kun je een digitale bumpersticker plakken (van je favoriete voetbalclub, of politieke partij). Het idee is dat die informatie met een smartphone op een half doorlatende ruitprojector wordt geprojecteerd, zodat de gebruikers hun ogen gewoon op de weg gericht kunnen houden. Voor een praktijktest bouwde Wang een prototype waarbij de smartphone ondertussen met behulp van een opzetstukje voor de camera de weg scant, op zoek naar pictogrammen op auto’s die aangeven of ze PSV fan zijn, op weg zijn naar het vliegveld en of ze muziek willen delen. De geprinte pictogrammen zijn nu nog nodig voor identificatie van andere bestuurders, legt Wang desgevraagd uit. “Op dit moment is de GPS van smartphones daarvoor nog niet goed genoeg. Zodra die de positie binnen 2 meter kan bepalen, en dat 5 keer per seconde, wordt het wel mogelijk om alleen met smartphones te werken. Een andere optie is om met de camera de nummerborden uit te lezen. Gebruikers hoeven dan alleen maar hun eigen kenteken in te voeren in de app om herkend te worden”. Het onderzoek van Wang haalde de Engelstalige editie van het populair-wetenschappelijke magazine New Scientist, en ook techblog Engadget schreef deze week al over CarNote. Wang: “Sinds de publicatie krijg ik mails van over de hele wereld. Dat geeft aan dat mensen dit probleem echt serieus nemen en het is fantastisch dat ons onderzoek hiervoor mogelijk oplossingen kan bieden”. +++

+++ In de Italiaanse wandelgangen valt te vernemen dat ALFA ROMEO als derde nieuw volumemodel (naast de Giulia en Stelvio) prioriteit wil geven aan een compacte SUV. Eerder was er nog sprake van er een grote SUV aan het pallet zou worden toegevoegd, dit met het oog op de Amerikaanse en Chinese markt. Maar die ‘verlengde Stelvio’ is in de wacht gezet: Sergio Marchionne, de topman van het overkoepelende Fiat Chrysler concern, wil voorrang geven aan een compacter model. Daarvan is het verkooppotentieel op de Europese markt veel beter. De C segment SUV moet in 2019 op de markt komen en zal in de Pomigliano fabriek worden gebouwd waar momenteel de Fiat Panda van de band rolt. De nieuwe editie van deze Italiaanse editie zal weer in Polen gebouwd gaan worden, net als het oude model. Daar wordt in 2019 gestopt met de productie van de Lancia Ypsilon en heeft men dus behoefte aan een nieuwe klus. De C segment SUV krijgt waarschijnlijk een ingekort Giorgio platform. +++

+++ Wie in BRUSSEL werkt en een auto van de zaak heeft, krijgt voortaan zijn treinabonnement terugbetaald of een fiets cadeau. De Brusselse regering wil met die maatregel het fileleed in de Belgische hoofdstad aanpakken. Bedrijven zullen verplicht worden om een werknemer met een auto van de zaak ook nog eens een abonnement voor het openbaar vervoer of een bedrijfsfiets aan te bieden. Daarnaast zou de werknemer sowieso recht hebben op een abonnement op fiets verhuurdienst Villo. Een auto van de zaak wordt zo duurder voor de werkgever, waardoor die 2 keer nadenkt alvorens er een toe te kennen. Omgekeerd krijgt de werknemer alternatieven aangeboden om naar zijn werk te komen. Leefmilieuminister Céline Fremault (CDH) nam het initiatief en kreeg daarbij de steun van haar collega van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). De maatregel zou vanaf 2018 moeten ingaan en is voor iedereen die in Brussel werkt van toepassing. Bedrijven met minder dan 100 werknemers of minder dan 10 auto’s in het wagenpark ontsnappen aan de regeling. Minstens 38.000 mensen met een auto van de zaak voldoen wél aan de voorwaarden. +++

+++ Op het elektriciteitsnet van de toekomst speelt iedere verbruiker mee. Netbeheerder Tennet en Vandebron proberen het vast uit. Blockchain wordt ingezet om de transacties betrouwbaar te laten verlopen. De kleine man als stroomhandelaar. Hoe meer risico, hoe hoger het rendement. Net als op de beurs. Gebruikers van ELEKTRISCHE auto’s zouden zelfs de helft van hun kosten kunnen terugverdienen, denkt Matthijs Guichelaar van energiebedrijf Vandebron, dat zich voorbereidt op rol als ‘vermogensbeheerder’ van groene stroom. Dat vermogen komt van de klant die op afgesproken uren zijn autobatterij ter beschikking stelt voor het balanceren van de markt. Het weer wordt steeds meer bepalend voor de elektriciteitsvoorziening, die meer en meer decentraal wordt opgewekt. Breekt de zon door de wolken op een heldere dag in mei, dan halen zonnepanelen ineens optimaal rendement en moet het elektriciteitsnet dat zien te verwerken. Steekt er daarbij ook nog eens een flinke bries op (of valt de wind ineens weg) dan wordt de opgave voor de mensen in de regelkamer van de nationale netbeheerder Tennet, nog ingewikkelder. “Een heel klein beetje meer zon of minder wind leidt al tot flinke fluctuaties”, legt Ben Voorhorst, operationeel directeur van Tennet, uit. Om de balans te handhaven moet er zo veel mogelijk capaciteit beschikbaar komen om die schommelingen op te vangen. Dat betekent: ook met batterijen in elektrische auto’s die aan een laadpaal staan, of batterijen van gebruikers van zonnepanelen. Naarmate er meer groene stroom komt, moet Tennet vaker ‘bijsturen’ om de spanning op het net op 50 hertz te houden, de Europese standaard voor een stabiel elektriciteitsnet. Nu al gebeurt dat tientallen keren per dag en dat kost geld. Hoe heftiger de fluctuaties, hoe meer geld. Als het aanbod op het net plotseling uitvalt, zal het licht niet uitgaan. Dat komt doordat het Europese net bij calamiteiten de eerste klap opvangt. Maar binnen een kwartier moet netbeheerder Tennet in Nederland voldoende aanbod kunnen aanspreken om zelf het evenwicht te herstellen. Dat aanbod is veiliggesteld met een oplopende biedladder, waar producenten aangeven voor welke prijs ze kunnen bij of afschakelen. Dit is de balanceringmarkt waarop Vandebron nu ook gaat meedoen met de capaciteit van de batterijen van elektrische auto’s. Deze zomer wordt er gestart met een proef. +++

+++ FERRARI heeft in het eerste kwartaal een voortvarende start van het jaar gekend. Het sportwagenmerk zegt recordresultaten in de boeken gezet te hebben. De Italiaanse fabrikant werd hierbij geholpen door een sterke vraag naar modellen als de LaFerrari Aperta, GTC4Lusso en F12tdf. De wereldwijde verschepingen gingen in de eerste 3 maanden met ruim 6 procent omhoog tot 2003 bolides. Volgens Ferrari was in alle regio’s van de wereld sprake van een gestegen verkoop, waarbij met name de grote Europese automarkten het prima deden. De omzet klom met 22 procent tot 821 miljoen euro en de nettowinst sprong met 60 procent omhoog naar 124 miljoen euro. Het beursgenoteerde Ferrari verwacht heel dit jaar circa 8.400 sportauto’s te leveren aan klanten en een omzet van meer dan 3,3 miljard euro te boeken. Ferrari viert dit jaar zijn 70ste verjaardag. Het merk werd in 2015 afgesplitst van autoconcern Fiat Chrysler en naar de beurs gebracht. In de afgelopen 12 maanden is de koers van het aandeel Ferrari sterk gestegen en de marktwaarde van Ferrari bedraagt nu ongeveer 13,6 miljard euro. Eerder deze week bevestigde Ferrari aan Autointernatioaal.nl dat het ondanks milieueisen vasthoudt aan zijn machines met 12 cilinders. +++

+++ In ITALIE zijn de autoverkopen voor het eerst sinds lange tijd gedaald. Dat komt omdat er afgelopen maand meer vrije dagen waren dan in april vorig jaar. De autoverkopen daalden daardoor met 4,6 procent. Marktleider Fiat Chrysler Automobiles wist te schade beperkt te houden tot een min van 3,8 procent. Op jaarbasis staat de Italiaanse automarkt echter nog steeds in een riante plus (8 procent) en voor FCA is dit zelfs 9,9 procent. Fiat Chrysler Automobiles heeft momenteel 29,7 procent van de Italiaanse markt in handen. In april leverde hoofdmerk Fiat iets meer in dan de andere merken van het concern (6,0 procent). De Panda blijft de lieveling van Italië met 11.952 registraties. De Tipo is opgeklommen naar de derde plek met 5.244 bestellingen en heeft daarmee de Volkswagen Golf van de troon gestoten als leider van het C segment. De 500L bezet de 5e in de verkoopstatistieken met 5.096 registraties en de 500 eindigde op de 7e plaats met 4.009 stuks. De 500X sluit de top 10 af met 3.381 verkochte exemplaren. De Punto, die volgend jaar uit productie zal worden genomen, doet niet echt meer mee met 2.143 registraties. Lancia verkocht met 5.851 auto’s duidelijk (-15,5 procent) minder en is daarmee de sterkste daler van het concern (Ferrari uigezonderd). Toch was de Ypsilon in april nog altijd goed voor 5.849 bestellingen, waarmee hij de tweede plek in de nationale ranglijst bezet. Alfa Romeo wist het verlies van haar zustermerk te compenseren door 46,6 procent te plussen. Er werden 3.984 auto’s verkocht. De Giulietta ging 2.119 keer over de toonbank en voor de Giulia waren 708 orders. Dit aantal valt nogal tegen, zowel in absolute zin als relatief. De Giulia komt in het D segment namelijk niet verder dan de 10e verkoopplek. Extrapolatie leert dat er van de zakensedan in Europa dit jaar 15 à 20 duizend stuks verkocht zullen worden. Dat is volstrekt onvoldoende om de verkoopdoelstelling die FCA voor Alfa Romeo heeft geformuleerd (400.000 auto’s op jaarbasis) te halen. Jeep zorgde lange tijd voor blije gezichten, maar moest in april een kleine veer (-0,5 procent) laten. De Renegade bezette afgelopen maand de 11e plek in de Italiaanse verkoopranglijst met 2.877 eenheden. Maserati verkocht daarentegen wel meer auto’s, en hoe: dit merk wist 104,6 procent te plussen. Dat kwam vooral door de Levante, die nu goed is voor meer dan de helft van de verkopen van Maserati. +++

+++ Het aantal gevallen van KILOMETERFRAUDE met geïmporteerde voertuigen is in België fors gedaald sinds het land informatie is gaan uitwisselen met Nederland. Dat meldde de organisatie Car-Pass, die in België kilometerstanden bijhoudt. Fraude met importwagens uit Nederland was in België lange tijd lastig aan te pakken. Zo bleek dat in 2015 was geknoeid met de tellers van 20 procent van de uit Nederland ingevoerde auto’s. Dergelijke fraude kost Belgische consumenten jaarlijks veel geld. België en Nederland besloten daarom vorig jaar kilometerstanden uit te wisselen uit de centrale databank van Car-Pass en het Nederlandse RDW. Dat bleek effect te hebben. Het aantal fraudegevallen met geïmporteerde wagens liep in enkele maanden tijd met tweederde terug. Kilometertellerfraude is binnen België vrijwel helemaal verdwenen sinds de invoering van de zogeheten Car-Pass in 2006. Op dat document worden de kilometerstanden van voertuigen bijgehouden. +++

+++ Het lijkt gedaan met de populariteit van hybride, deels elektrische aangedreven, auto’s. LEASEWAGENS die afgelopen jaar zijn aangeschaft, stoten 10 procent meer uit dan auto’s die in 2015 zijn verkocht. De CO2-uitstoot van nieuwe lease-auto’s neemt daarmee voor het eerst in jaren weer toe en ligt nu weer rond het niveau van 2013. Dat blijkt uit onderzoek van stichting Natuur en Milieu. Een belangrijke reden voor de opmars van de hybride auto’s was de lage bijtelling. Dat is het deel van de waarde van de auto dat een leaserijder bij de belastingaangifte moest bijtellen als netto inkomen. Sinds 1 januari vorig jaar zijn er minder auto’s die vallen onder een laag bijtellingtarief. En vanaf dit jaar geldt fiscaal voordeel alleen nog voor volledig elektrische auto’s. Stichting Natuur en Milieu vreesde al dat de uitstoot zou toenemen nu de bijtellingregelingen zijn versoberd. “Dit is precies de reden dat wij pleiten voor de fiscale stimulering van zuinige auto’s. Bij afschaffing hiervan vervuilt het wagenpark direct”, zegt Geertje van Hooijdonk van Natuur en Milieu. Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven, is niet verbaasd. “Maar ik zit er niet mee dat we geen hybride auto’s meer kopen.” Volgens Steinbuch vervuilen dergelijke modellen meer dan de fabrikanten beloven. Hij verwacht dat in de toekomst 100 procent elektrisch rijden populair zal worden. Vooral als de auto’s in aanschafprijs dalen. “Er komt een snelle toename aan van het aantal elektrische auto’s. De komende 2 à 3 jaar komen er veel nieuwe modellen op de markt”. Hij bepleit geen subsidies, maar juist het invoeren van een belasting op CO2-uitstoot: “Alles wat CO2-uitstoot veroorzaakt, moet naar rato worden belast. Dat geldt voor olie, benzine tot aan vlees eten wat mij betreft”. Hoe dan ook, zal de toekomst elektrisch rijden zijn, als het aan Steinbuch ligt. +++

+++ De NISSAN fabriek in het Britse Sunderland heeft in het afgelopen Japanse boekjaar (tot en met maart) 518.471 nieuwe personenauto’s afgeleverd. Het Japanse merk voerde de productie daarmee met 8,5 procent op vergeleken met een jaar eerder. In totaal bouwden de Nissan fabrieken wereldwijd in deze periode 5.695.774 nieuwe auto’s; een toename van 9 procent. De sterkste groei komt van de fabriek in Spanje die met 124.880 stuks ruim een kwart meer auto’s bouwde dan in de voorgaande 12 maanden. Ook fabrieken van Nissan elders in de wereld, inclusief die in Mexico, voerden de productie op. De Amerikaanse vestigingen vormden echter een uitzondering want daar liep de productie met 990.938 auto’s een bescheiden 0,4 procent terug. Nissan verkocht in het afgelopen financiële jaar 5.642.381 auto’s; een toename met 4 procent. Het succes is vooral te danken aan de Qasqai in Europa en China en de Rogue in de VS, zegt Daniele Schillaci, hoofd marketing en sales, in een vraaggesprek met Automobiel Management. In Europa deed Nissan het met 3 procent hogere verkopen echter wel wat slechter dan de automarkt als geheel. In Japan wist het merk onder meer te profiteren van de ProPilot automatisch rijden technologie in de Serena MPV waarvan er daardoor 50 procent meer aan de man werden gebracht. +++

+++ Terwijl de eerste Model 3 nog geleverd moet worden, is TESLA alweer druk met het volgende project. Dat wordt een cross-over met de naam Model Y. Topman Elon Musk heeft wat nieuwe details vrijgegeven. Het belangrijkste nieuws is dat Tesla voor dit model een compleet nieuw platform bouwt. De huidige Model S en X en de komende Model 3 staan allemaal op hetzelfde (al dan niet ingekorte) platform, maar voor het vierde model is het tijd voor iets nieuws. Het ontwikkelen en bouwen van een nieuw platform is een kostbare aangelegenheid, wat tevens de reden is dat de meeste fabrikanten meerdere modellen een platform laten delen. Met het ontwerpen van een nieuw platform laat Tesla zien met de Model Y weer een grote stap voorwaarts te willen maken. Het ligt voor de hand dat vervolgens ook de opvolgers van de S, X en 3 op dit vernieuwde onderstel komen te staan. Musk schat dat de productie van de Model Y in 2020 (en als alles meezit misschien al in 2019) van start gaat. Aangezien dit het eerste model op het nieuwe platform wordt, verwacht Autointernationaal.nl voor die tijd nog geen nieuwe generatie van de Model S. Musk gaf verder aan dat hij het complete 12 Volt systeem uit de Model Y wil slopen. Voor vrijwel alle elektronica naast de aandrijving (denk aan verwarming, entertainmentsysteem, enz.) moeten fabrikanten van elektrische auto’s een apart netwerk dat werkt op 12 Volt aanleggen. Musk wil dit veranderen, waardoor hij kan besparen op bedrading en gewicht. Om dit te bereiken moet hij echter wel leveranciers overtuigen om zich aan te passen of meer onderdelen binnenshuis fabriceren. Ambitieus, maar dat zijn we ondertussen wel van Musk gewend. +++

Comments are closed.