Nieuwstelex

0

+++ De auto’s met AMG badge raken steeds meer in trek. Dit verkleint hun exclusiviteit, maar zal ook de begeerlijkheid daar onder lijden? Divisiechef Tobias Moers verwacht van niet. Zelfs niet als er 100.000 exemplaren per jaar verkocht worden. Volgens Moers gaat het namelijk niet alleen om de AMG badge, maar ook om het cijfer in de typeaanduiding. En de ’63’ modellen zullen altijd exclusief blijven, hoeveel ’43’ exemplaren er ook verkocht worden. De huistuner van Mercedes wist in 2016 met liefst 44 procent te groeien. Voor dit jaar wordt dankzij diverse nieuwe modellen eveneens gerekend op een uit 2 cijfers bestaande afzetplus. +++

+++ AUDI gaat de A3 komende zomer ook leveren met de nieuwe 1.5 T(F)SI motor van de Volkswagen Groep. De 150 pk sterke krachtbron met cilinderuitschakeling en zeilfunctie zal gecombineerd kunnen worden met een handgeschakelde 6-bak en een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. De A3 1.5 TFSI snelt in 8,2 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 220 km/u. Het trekvermogen is 1.500 kg geremd. +++

+++ VDL Nedcar heeft bij BMW opgebiecht dat zij dit jaar haar productiedoelstelling niet dreigt te halen. Om de schade zoveel mogelijk te beperken, zal het personeel in Born langere werkdagen moeten maken. Als er niet een tandje bij wordt geschakeld, zal eind dit jaar VDL Nedcar 14.000 auto’s achterlopen op de planning. Daarmee kan het bedrijf een onbetrouwbare indruk maken bij BMW en zo kansen op productieorders voor nieuwe modellen verspelen. Om aan de outputverplichtingen te voldoen, zullen er in Born 380 nieuwe werknemers aan de slag gaan. Het personeelsbestand van de fabriek is sinds 2012 al van 1.500 naar 5.000 man gegroeid, maar het opleiden van de verse arbeidskrachten duurt langer dan verwacht. Dit betekent dat het langer duurt voordat zij volledig operationeel zijn. Vorig jaar leverde VDL Nedcar 87.607 auto’s af. In augustus wordt begonnen met de productie van de BMW X1. Dit model krijgt in sDrive20i uitvoering voortaan een Steptronic automaat met 7 verzetten. Voorheen was zijn 192 pk sterke 2,0 liter viercilinder benzinemotor gekoppeld aan een 8-traps exemplaar. Volgens BMW leidt de wijziging tot een lager verbruik: gemiddeld 5,5 à 5,9 liter per 100 km. +++

+++ CITROEN komt in 2019 met een opvolger van de C5, die volgende maand met pensioen gaat. Het wordt een mondiaal (lees: ook in China) te verkopen sedan, die in het Aziatische land de huidige versies van de C5 en C6 (heel anders dan ‘onze’ voormalige C6) zal aflossen. Het internationale vlaggenschip krijgt standaard het door Citroën gepatenteerde Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Dat is geen hydropneumatische vering, maar een systeem waarbij 2 ‘stops’ aan de schokdempers zijn toegevoegd (1 voor de ingaande slag en 1 voor de uitgaande demping). PHC debuteert in de C5 Aircross die eind volgend jaar in de Nederlandse showrooms verschijnt. Later zal het systeem ook beschikbaar komen voor andere modellen van Citroën, waaronder de opvolger van de C4 (Grand) Picasso. De C5 wil zich van de Duitse premiumconcurrenten onderscheiden met een ruim interieur, maar houdt het motorisch bescheiden: grotere benzinemotoren dan 1,6 liter zijn niet te verwachten. In combinatie met hybride techniek kan dit onder de streep evenwel 300 pk vermogen opleveren. +++

+++ HYUNDAI is op zijn vingers getikt voor de Zuid Koreaanse regering. Reden is de melding van een klokkenluider, die naar buiten bracht dat er de afgelopen tijd auto’s geleverd zijn met een verhoogde kans op een motorstoring. Hyundai moet nu samen met dochterbedrijf Kia een terugroepactie voor 12 verschillende modellen op poten zetten, waaronder voor de i30 en de Sonata. Het gaat in totaal om 250.000 exemplaren. Of daar ook in Nederland geleverde auto’s tussen zitten, is niet bekend. De Nederlandse importeur heeft hierover nog geen mededelingen gedaan. Twijfelende i30 rijders doen er dus verstandig aan even hun dealer te bezoeken. +++

+++ MERCEDES gaat de gelifte S klasse vanaf komende zomer leveren met een nieuwe 4,0 liter V8 motor. De krachtbron beschikt over 2 turbo’s en wordt standaard gecombineerd met vierwielaandrijving. In de S 560 is de V8 goed voor 470 pk en in de AMG S 63 uitvoering levert hij 612 pk. Cilinderuitschakeling, Camtronic genaamd, helpt de benzinedorst relatief beperkt te houden. Volgens Mercedes ligt het verbruik 10 procent lager dan bij de prefacelift editie van de S klasse. Instappen doe je in de 6 cilinder diesel met 3,0 liter lijnmotor. Ook hier is vierwielaandrijving standaard. Als S 350d levert de diesel 286 pk en met het S 400d typeplaatje 340 pk. Primeur in deze diesels is Camtronic variabele kleplicht hoogte. Verschuifbare nokken hebben hier 2 verschillende hoogtes (bij het Camtronic systeem van de V8 wordt gewisseld tussen normale of nulhoogte). De keuze uit 2 nokprofielen bij diesels is nieuw voor Mercedes, en moet vooral tot schoner uitlaatgas leiden. Op een later stadium wordt het motorengamma van de gelifte S klasse uitgebreid met een 3,0 liter 6 cilinder benzine lijnmotor en een 4 cilinder. Beiden krijgen ondersteuning van een door 48 volt gevoede elektromotor. Bij de 6 cilinder zit die in de vorm van een ISG (Integrated Starter Generator) aan het vliegwiel. De 4-pitter (een 2,0 liter) draagt de elektromotor als aangebouwde starter/generator met riemaandrijving; die constructie noemt Mercedes ‘RSG’. Zijn gecombineerde vermogen komt uit op 272 pk. +++

+++ MINI heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de voor 2019 geplande elektrische auto een specifiek koetswerk krijgt. Dit betekent dat het bestaande repertoire (Hatch, Cabrio, Clubman, Countryman) niet in volledig emissieloze uitvoering leverbaar zal worden. Hoe groot de elektrische Mini wordt en wat voor carrosserievorm het model krijgt, is nog niet bekend. Een cross-over is het meest waarschijnlijk want extra wagenhoogte biedt namelijk de mogelijkheid om de accu’s in de vloer onder te brengen. Een verlate opvolger van de Paceman wordt de auto evenwel niet, want de elektrische Mini krijgt een set achterportieren. In 2019 zal het gamma uit 5 zogeheten ‘helden’ bestaan: Hatch, Cabrio, Clubman en Countryman. De elektrische Mini is nummer5. +++

+++ SEAT en Saba, een ontwikkelaar van stedelijke mobiliteitsoplossingen en gespecialiseerd in parkeermanagement, hebben tijdens de Automobile Barcelona show een overeenkomst getekend voor het creëren van nieuwe parkeerdiensten. Als onderdeel van de samenwerking onderzoeken beide bedrijven onder andere de mogelijkheid van een mobiel reservering & betalingssysteem voor parkeerplaatsen. Dat moet leiden tot projecten zoals Parkfinder 2.0, dat bestuurders actuele informatie geeft over beschikbare parkeerplaatsen en hen een parkeerterrein adviseert op basis van hun persoonlijke behoeften. Ook zal er worden gekeken naar manieren om de tijd die auto’s geparkeerd staan efficiënt te benutten, bijvoorbeeld voor het afleveren van goederen of om te tanken. Gemiddeld staan auto’s in particulier bezit 95 procent van de tijd geparkeerd. Daarnaast gaan Seat en Saba in het netwerk van parkings in Barcelona oplaadpunten plaatsen voor de elektrisch aangedreven Mii waarmee de IT specialisten van het Seat Metropolis:Lab Barcelona gaan rijden. Het autodeelproject maakt gebruik van 10 exemplaren, waarmee Seat elektrische aandrijflijnen in deelauto’s onder praktijkomstandigheden test. Tijdens de autoshow van Barcelona toont Seat de nieuwste ontwikkelingen op connectiviteit gebied. Zo sloot de autofabrikant bijvoorbeeld een overeenkomst om Waze, Google’s navigatie-app voor Android Auto, beschikbaar te maken in alle modellen die zijn voorzien van Full Link. Deze app zorgt voor meer gebruiksgemak door middel van een navigatiesysteem dat helpt om files te vermijden met behulp van realtime informatie die wordt verschaft door de gebruikersgemeenschap. Ook is er binnenkort de Seat Drive App voor Android Auto. Met deze app hebben gebruikers van compatible mobiele apparaten op veilige wijze toegang tot informatie van hun mobiele telefoon via het display in de auto. +++

Comments are closed.