Nieuwstelex

0

+++ In BELGIE is er (weer) een debat opgelaaid over verhoging van de snelheidslimiet naar 130 km/u. François Bellot, minister van mobiliteit bij onze zuiderburen, is daar niet tegen. Het verkeersveiligheidinstituut BIVV is evenwel voorstander van een verlaging van de snelheden, vooral tijdens de piekuren, via een variabele weergave. Daarmee zou het aantal ongevallen dalen en de doorstroming verbeteren. Om een dergelijk scenario met tijdelijke beperkingen tot 90, 70 of zelfs 30 km/u écht doeltreffend te maken, moeten tegelijk nog andere maatregelen worden ingevoerd: niet alleen variabele snelheid verkeersborden, maar ook investeringen in maatregelen voor de sturing van het verkeer en de doorstroming. Het BIVV is duidelijk gekant tegen een verhoging van de snelheidsbeperking tot 130 km/u. Die heeft volgens haar enkel nadelen, vooral op het vlak van veiligheid en milieu. Het instituut voorspelt 5 procent meer ongevallen, 6 procent meer CO2-uitstoot en 3 procent meer fijn stof uitstoot. Toch heeft Bellot aangegeven dat hij op sommige ongevalarme stukken snelweg de limiet wil verhogen. Door van 120 naar 130 km/u te gaan, zou België aansluiten bij de meerderheid van de Europese landen. Sommige, zoals Tsjechië (130 km/u) en Polen (140 km/u), willen op bepaalde stukken zelfs tot 160 km/u gaan. En Duitsland blijft nog altijd vasthouden aan zijn snelwegen zonder snelheidsbeperking. In België wordt echter met interesse gekeken naar Nederland. Bij ons werd in 2012 de beperking op 62 procent van de snelweg opgetrokken van 120 naar 130 km/u, zonder dat dit leidde tot een duidelijke stijging van het aantal verkeersdoden, integendeel. In 2013 en 2014 daalden de cijfers zelfs. Maar het BIVV is van mening dat het te vroeg is om conclusies te trekken over de positieve of negatieve gevolgen van de overstap naar 130 km/u. Bovendien is de kwaliteit van de infrastructuur bij ons veel beter dan in België, zo stelt het instituut, zodat een verhoging van de snelheidsbeperking bij onze zuiderburen wél negatieve gevolgen kan hebben. België heeft qua verkeersveiligheid sowieso een slechte staat van dienst. Er zijn daar 9,6 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners per jaar, het slechtste resultaat van Europa. Ter vergelijking: in Nederland en Duitsland gaat het om 5,0 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners per jaar, en in Frankrijk om 4,8. +++

+++ De prijs van ELEKTRISCHE auto’s zakt in 2018 naar het niveau van een conventionele auto met benzinemotor. Dat blijkt uit nieuwe analyses van het Amerikaanse onderzoeksbureau UBS. Uit het onderzoek blijkt dat de kosten om een elektrische auto te produceren aanzienlijk lager is dan voorheen werd gedacht. Er is echter nog veel potentie om extra kostenbesparingen te maken om de prijs nog verder te laten zakken. UBS trekt deze conclusies na onderzoek van de Chevrolet Bolt, het Amerikaanse broertje van de Opel Ampera-e. De Bolt kost in de Verenigde Staten 37.000 dollar en werd compleet gedemonteerd en onderzocht door analisten. Volgens UBS is de elektrische aandrijflijn 4.600 dollar goedkoper om te produceren dan door analisten werd gedacht. En er is volgens het bureau zoals gezegd nog veel ruimte voor extra kostenbesparingen. Met de huidige verkoopcijfers van de Bolt zou General Motors ongeveer 7.400 dollar verlies maken op elke Bolt. Tesla zou voor de Model 3 ongeveer 2.800 dollar verlies per auto maken, behalve als Tesla een prijs vraagt van 41.000 dollar. Dat is het break even punt. Een Europese prijs van 35.000 euro voor de Tesla Model 3 zou daarom wel heel bijzonder (lees: onrealistisch) zijn. UBS voorspelt dat de totale gebruikskosten van een elektrische auto in 2018 gelijk zijn aan die van een benzineauto. Naar verluidt is dat allereerst een feit in Europa. “Dit kan van grote invloed zijn op de vraag”, aldus de analisten van UBS. “Wij verhogen onze voorspelling voor de verkoop van elektrische auto’s in 2025 met 50 procent naar 14,2 miljoen exemplaren. Dat komt overeen met 14 procent van de totale autoverkoop wereldwijd”. Als de technologie zich daadwerkelijk zo snel ontwikkeld, moeten diverse autofabrikanten snel maatregelen nemen. Een paar jaar geleden waren benzine en dieselmodellen nog veelgevraagd. Nu is er een switch naar elektrisch rijden. Springen autofabrikanten te laat op die trein, dan kan hen dat veel geld kosten. +++

+++ GENERAL MOTORS gaat een fabriek voor batterijen voor elektrische auto’s bouwen in Sjanghai. Die vestiging, die later dit jaar in productie moet komen, moet dan alle batterijen leveren voor elektrische auto’s die het concern in China op de markt wil brengen, zo bericht Automobiel Management. De autobouwer heeft eerder gesteld dat uiteindelijk in 2020 tweederde van de in China te verkopen auto’s zogeheten nieuwe energie modellen zullen zijn. Met de bouw van een eigen batterijenfabriek reageert General Motors ook op een nieuwe maatregel van de Chinese regering tegen het gebruik van batterijen uit het buitenland in auto’s die in China gebouwd worden. Door die plotseling uit de lucht gevallen bepaling zit bijvoorbeeld Hyundai nu met grote problemen rond de levering van in China verkochte elektrische modellen. +++

+++ LANCIA stopt op 31 mei definitief met de verkoop van auto’s buiten Italië. Eerder was al duidelijk geworden dat het merk al zijn buitenlandse websites heeft opgedoekt. Nederlanders die nu nog naar de site van Lancia surfen, worden vriendelijke bedankt voor hun interesse, maar direct doorverwezen naar de algemene service website van moederconcern Fiat Chrysler. De restantaanbiedingen op de Ypsilon, die in 2011 op de markt kwam, zijn geldig t/m 31 mei. In Italië krijgt Lancia nog even uitstel van executie, maar het is puur een kwestie van tijd totdat ook daar het doek valt. +++

+++ MERCEDES ontwikkelt momenteel een nieuwe instapmotor voor de A klasse (en derivaten). Het betreft een 4 cilinder benzinekrachtbron met een inhoud van 1,2 of 1,4 liter. Als basis dient een blok van samenwerkingspartner Renault-Nissan. De motor vervangt de huidige 1,6 liter unit. Mercedes zal daarnaast de A klasse (en platformgenoten) blijven leveren met de bekende 2.0. Die wordt in A45 AMG configuratie opgevoerd tot minstens 400 pk (nu 381 pk). +++

+++ De Chinese joint venture van MITSUBISHI Motors Corporation (MMC), Shenyang Aerospace Mitsubishi Motors Engine Manufacturing genaamd (SAME), heeft de 5 miljoenste motor gefabriceerd. Daarmee is het bedrijf één van de meest toonaangevende motorenfabrieken in China. De cumulatieve productie bedroeg in 2014 nog 3 miljoen motoren en in 2016 werd de grens van 4 miljoen gepasseerd. SAME is opgericht in augustus 1997 en een jaar later gestart met de productie. De fabrikant produceert motoren voor Mitsubishi Motors en verschillende Chinese automerken in de sterk groeiende automarkt aldaar. Osamu Masuko, president en CEO van MMC, zegt over de feestelijke gebeurtenis: “Mitsubishi Motors is zeer trots op het bereiken van deze mijlpaal. Deze prestatie vertegenwoordigt bovendien een productietoename van 25 procent ten opzichte van vorig jaar en toont de stevige groei van het personenautosegment. Het geeft ons veel vertrouwen voor de toekomst van SAME en Mitsubishi Motors is verheugd om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de Chinese auto-industrie”. In juni 2009 startte SAME met de productie van de zogeheten 4A9-motor. Deze lichtgewicht krachtbron met een kleine cilinderinhoud wordt onder meer toegepast in de Mitsubishi ASX en Lancer en is voorzien van MMC’s brandstofbesparende, variabele klepregeling MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control). SAME verkocht 750.000 motoren in 2016 en is gestart met de productie van de 4K2-motor ter vervanging van de 4G6-motor om te voldoen aan de toenemende vraag naar hoogwaardige producten. De fabriek concentreert zich momenteel op het versterken van het productaanbod en het verbeteren van de milieuprestaties om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van de sterk groeiende Chinese automarkt. +++

+++ De wereldwijde internetaanval heeft ook in de autowereld een aantal slachtoffers gemaakt. Zo moest RENAULT de productie in één van haar grootste Franse fabrieken, die in Douai, tijdelijk stopzetten. Ook elders ondervindt het bedrijf ernstige problemen met de automatisering. Renault moest de 5.500 werknemers in Douai zondagavond in alle haast meedelen dat ze maandag niet naar hun werk hoefden te komen. De robots en andere automatische machines in de fabriek waren door de internetaanval ontregeld. Ook een fabriek in Le Mans had problemen, maar daar kon de productie wel door blijven draaien. In de vestiging in Slovenië sloegen de aanvallers ook toe, maar Renault slaagde er tijdig in alle systemen weer op gang te brengen. Alliantiepartner Nissan kampte met een soortgelijke problematiek in haar fabriek in het Britse Sunderland. Daar is de productie maandagochtend echter wel normaal op gang gekomen. Van andere autofabrikanten zijn, voor zover bekend, tot op heden geen meldingen gekomen van problemen door de internetaanval. +++

+++ SUBARU heeft berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij op termijn een stekkerhybride model aan haar gamma zal toevoegen. Volgend jaar moet de deelselektrische auto op de markt verschijnen. De CEO van Subaru, Yasuyuki Yoshinaga, ;aat weten dat de eerste stekkerhybride van het merk een auto wordt op basis van een model dat we al kennen. Autointernationaal.nl zet derhalve in op de nieuwe Impreza en diens cross-over afgeleide XV. Subaru houdt het voor wat betreft haar elektrificatieplannen niet bij het lanceren van een stekkerhybride. Zo behoort een nieuwe generatie WRX met elektrische assistentie tot de mogelijkheden. Medio 2021 brengt Subaru een volledig elektrisch model op de markt. Hiervoor gaat het merk mogelijk samenwerken met Panasonic en Samsung. De vorige generatie Impreze/XV was op sommige markten verkrijgbaar als gewone hybride. +++

+++ Toyota, Nissan en Honda hebben samen met nog een aantal Japanse bedrijven de handen ineen geslagen. Samen willen zij WATERSTOF op de kaart zetten. 3 jaar geleden presenteerde het Japanse Ministerie van Economie, Handel en Industrie haar ‘Strategic Roadmap for Hydrogen and Fuel Cells’. Dit strategische routeboek naar waterstof & brandstofcel technologie is recent zijn volgende hoofdstuk ingegaan. 11 vooraanstaande Japanse organisaties, waaronder de automerken Toyota, Nissan en Honda, hebben afgesproken dat zij in 2020 circa 160 operationele waterstoftankstations willen realiseren en 40.000 waterstofauto’s op de weg willen hebben. Het doel van het project is de opzet van een grootschalig landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations in Japan. Het moet de uitrol van waterstoftechnologie aldaar versnellen en bovendien een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld. Toyota en Honda hebben al een aantal jaar een waterstofauto in hun modellengamma. +++

Reageren is niet mogelijk.