Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN zal toekomstige eigenaren van de hoogst exclusieve Valkyrie niet zomaar achter het stuur laten plaatsnemen. Er zal van hen eerst een 3D bodyscan gemaakt worden. De meting is niet bedoeld om de fysieke gesteldheid van de klandizie te toetsten, hoewel dat gezien het verwachte prestatiepotentieel van de geweldenaar geen overbodige luxe zou zijn, maar om een optimale pasvorm van de stoel te garanderen. Patrik Nilsson, de regiodirecteur Zuidoost Azië bij Aston Martin, laat nog maar eens weten dat de rijeigenschappen en prestaties van de Valkyrie van Formule 1 niveau zullen zijn. Het merk staart zich echter niet blind op topsnelheid. “Net als in de Formule 1 is een winnende auto vaak niet degene met de hoogste topsnelheid, maar juist de auto die het snelst kan remmen, het rapst door de bocht gaat en het vlotst kan accelereren”. +++

+++ In het onderzoek naar het gebruik van sjoemelsoftware door autofabrikant Daimler worden ook enkele medewerkers van toeleverancier BOSCH ondervraagd. Dat meldt een woordvoerder van het bureau dat het onderzoek uitvoert: “Wij onderzoeken de Bosch medewerkers voor mogelijke betrokkenheid”. Daimler is in het vizier bij het Openbaar Ministerie in verband met een onderzoek naar fraude en misleidende advertenties over de voertuigemissie. Bosch was ook al onderwerp in het onderzoek naar het emissieschandaal bij Volkswagen in 2015. In de Verenigde Staten betaalde Bosch in totaal 327,5 miljoen dollar aan consumenten die zijn gedupeerd door het emissieschandaal. Bosch heeft overigens altijd gezegd onschuldig te zijn. +++

+++ De omarming van de ELEKTRISCHE auto gaat Angela Merkel niet snel genoeg. De Duitse regering heeft als doelstelling om bij de decenniumwisseling 1 miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben, maar volgens de bondskanselier investeert de industrietak tot nu toe te weinig. Volgens Merkel houdt dit het risico in dat Duitse automerken de boot voor wat betreft de overstap naar de elektrische auto zullen missen. Analisten zijn het met haar eens. Zij vrezen dat Duitsland in de toekomst voorbijgestreefd zal worden door Azië, waar de meeste onderdelen voor batterijen vandaan komen. Met het oog op dit gevaar heeft Merkel aangekondigd dat zij een groep van experts wil oprichten voor onderzoek en ontwikkeling van batterijen, waar ze 35 miljoen euro voor uittrekt. “Als we betrokken zijn bij het onderzoek en bij de prototypes, is de kans groter dat we de productie van de volgende generaties accu’s naar Europa of Duitsland kunnen halen”, zo laat zij in een toelichting weten. De genoemde groep experts gaat werken aan een nieuw type lithium/ion batterijen die een rij bereik van 1.000 kilometer mogelijk maken. +++

+++ Sherif Marakby, die tot april leiding gaf aan de afdeling van Uber die zelfrijdende auto’s ontwikkelt, keert terug naar zijn eerdere werkgever FORD . Daar krijgt Marakby de leiding over de ontwikkeling van zelfrijdende en elektrische auto’s. De terugkeer van Marakby is onderdeel van een breder pakket aan verschuivingen in de top van Ford, nadat directeur Mark Fields eerder deze week aan de kant werd gezet. De nieuwe directeur Jim Hackett heeft zijn managementteam flink op de schop gegooid. Marakby vertrok bij Uber te midden van verschillende schandalen en een rechtszaak die werd aangespannen door Google zuster Waymo. Dat bedrijf claimt dat Uber gebruikmaakt van gestolen technologie bij de ontwikkeling van zijn zelfrijdende auto’s. Een jaar eerder, toen Marakby van Ford naar Uber vertrok, werd dat juist gezien als een belangrijk signaal dat technologiebedrijven een steeds grotere rol krijgen op de automarkt. +++

+++ MERCEDES neemt in september een studiemodel mee naar de IAA autoshow van Frankfurt dat als preview kan worden beschouwd op een volledig elektrische hatchback. Vorig jaar gaf het merk in de vorm van de ‘Generation EQ’ conceptstudie al haar visie op haar elektrische toekomst. Dat studiemodel, een cross-over, zal in 2019 in productie gaan. Daarna volgen meer EQ modellen, waaronder dus een compacte (en relatief goedkope) hatchback. Dit model arriveert in 2020 in de showrooms. Mercedes zal het model baseren op haar MEA platform; een modulaire basis voor elektrische modellen. De goedkopere EQ modellen zullen in Bremen gebouwd worden. De duurdere types komen (die na de decenniumwisseling aan het gamma worden toegevoegd) zullen in Sindelfingen het levenslicht zien. +++

+++ PSA en RENAULT hebben onder zware druk van de nieuwe Franse Minister van Economie Bruno Le Maire toegezegd extra orders te plaatsen bij GM&S Industry, een noodlijdende Franse fabrikant van carrosserieonderdelen. Het is een oude Franse traditie dat de staat noodlijdende fabrieken zo lang mogelijk de hand boven het hoofd houdt. GM&S is op een haar na failliet, maar met 7 miljoen aan extra orders van Renault en PSA zou het bedrijf aantrekkelijker zijn voor een overnamekandidaat. De fabrikant van carrosserieonderdelen heeft in december al uitstel van betaling aangevraagd. De 280 werknemers dreigden vorige week hun fabriek op te blazen met gasflessen om ingrijpen van Parijs af te dwingen. Om te laten zien dat zij het meenden, zaagden zij voor de camera’s een persmachine met branders in 2 stukken om deze vervolgens te vernietigen. Daarmee ontstond het gevaar dat de kwestie GM&S de campagne van de parlementsverkiezingen op 11 en 18 juni overschaduwt. Vandaar dat minister Le Maire met succes extra druk uitoefende op PSA en Renault. De Franse staat is de belangrijkste aandeelhouder van Renault en heeft ook een 14 procent belang in PSA. +++

+++ TESLA herroept haar eerdere besluit om zijn snel laaddienst alleen gratis beschikbaar te stellen voor klanten die vóór 2017 zaken met het bedrijf gedaan hebben. Ook Model S en Model X rijders die pas sinds dit jaar in de database zitten, krijgen het recht om gratis bij te tanken bij het snelgroeiende netwerk van superchargers. Tesla heeft gemerkt dat deze service voor veel mond-tot-mond reclame voor het merk zorgt en wil dat waardevolle stukje PR dus niet de nek omdraaien. Of beter gezegd: weer reanimeren. +++

+++ Uit jaarlijks onderzoek van vergelijking website Autoverzekering.nl blijkt dat inwoners van Den Haag het meest betalen voor een auto VERZEKERING. Ten opzichte van 2016 zijn de autoverzekeringen hier gemiddeld 8,92 euro per maand duurder geworden. Autobezitters betalen in Den Haag voor alle autoverzekeringen de hoofdprijs. In 2016 was Den Bosch nog de duurste stad om een auto te verzekeren, maar deze plek is dit jaar ruimschoots door de hofstad overgenomen. De gemiddelde premie van een WA, WA beperkt Casco en Allrisk verzekering is in Den Haag 31,75 euro per maand terwijl dit in Assen maar 23,68 euro is. In Den Bosch is dat nu 29,78 euro. Voor andere steden zijn de tarieven: Amsterdam 31,21 euro, Maastricht 30,98 euro, Haarlem 29,91 euro, Lelystad 28,45 euro, Arnhem 28,44 euro, Zwolle 26,62 euro, Leeuwarden 24,60 euro, Groningen 24,18 euro en Middelburg 23,88 euro. Uit de Risicomonitor Verkeer 2016 blijkt dat het aantal schadeclaims in heel Nederland is toegenomen. In Zuid-Holland werden 30,6 schadeclaims per 1000 inwoners ingediend waar dit er het jaar ervoor nog 27,4 waren. De hoeveelheid schadeclaims en de premie hebben een duidelijk verband zegt Cris Jutte van Autoverzekering.nl: “Wanneer autobezitters meer claims indienen rekenen verzekeraars dit door in de premie om de eigen kosten te dekken. Het gevolg is een premiestijging. Daarnaast is het aantal autodiefstallen in Den Haag het afgelopen jaar wel afgenomen, maar met 2,59 diefstallen per 1.000 auto’s ligt dit nog ver boven het Nederlandse gemiddelde van 1,13”. De vergelijking website voert het premieonderzoek voor het derde jaar op rij uit, gebaseerd op dezelfde gegevens, en constateert dat autoverzekeringen de afgelopen jaren duurder zijn geworden. In 2016 was een daling te zien, maar dit jaar zijn de prijzen weer meer dan evenredig gestegen. Gelijktijdig met de stijgende premies zijn de onderzochte auto’s gemiddeld 2 jaar ouder geworden. Dat betekent dat consumenten meer premie zijn gaan betalen voor een oudere auto, waar de premie normaal gesproken afneemt naarmate een auto ouder wordt. +++

+++ VOLVO verwacht dat de eind dit jaar te presenteren XC40 een absolute verkooptopper gaat worden. Met dit model wordt het Zweedse merk actief in een snelgroeiend segment. “We zien veel potentie”, aldus een woordvoerder. De XC40 zal vanaf 2018, als hij in de showrooms arriveert, de concurrentie aangaan met de Audi Q2, de BMW X1 en de Mercedes GLA. De compacte SUV krijgt veel snufjes van zijn grotere broers mee. Onder andere vierwielaandrijving en het multimediasysteem van de XC90/XC60 behoren tot de optiemogelijkheden. Mogelijk komt Volvo ook met een performance variant van de XC40. De compacte Zweed zal worden gebaseerd op het nieuwe CMA platform. Volvo deelt dit platform met haar Chinese moeder Geely. Ook de opvolger van de V40 (de sedan S40 en een liftback variant) zullen op deze bodemplaat komen te staan. Daarnaast is er een kans dat het onderstel beschikbaar komt voor met Maleisische Proton, dat deze week aan de Geely familie werd toegevoegd. +++

Reageren is niet mogelijk.