Te perfect: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI

0

Waarom de korte test?

Volkswagen heeft de afgelopen tijd veel te verduren gehad. Volgens velen terecht, want vals spelen door te frauderen met uitstootwaarden kan echt niet door de beugel. Toch kan Volkswagen ondanks alle tegenwind terugkijken op een recordjaar. Ruggengraat van het merk blijft de succesvolle Golf. Die werd afgelopen najaar subtiel onder handen genomen en wordt nu in steeds meer uitvoeringen leverbaar. Dit keer testen we de Variant met de nieuwe 1,5 TSI benzinemotor.

Wat voor auto is het?

Volkswagen is er trots op dat de Golf leverbaar is in elke relevante aandrijfvorm: niet alleen met een benzinemotor of dieselblok, maar ook op aardgas, elektriciteit of een combinatie van de eerste en de laatste. De nieuwe 1.5 TSI uitvoering arriveert in de zomer in de showrooms en is 150 pk sterk. Hij vervangt dan zijn 1,4 liter collega.

De facelift van de Golf kenmerkt zich door nieuwe bumpers, intensiever gebruik van LED verlichting, meer chroomkleurige sierelementen en verplaatsing van de radar van de Frontassist naar een plek achter het logo. Aan de afmetingen van de Golf Variant veranderde niks en dat betekent dat deze Volkswagen 4,56 x 1,80 x 1,51 meter groot is. In de bagageruimte, die zich kenmerkt door een lage vloer en een breed openslaande klep, past onverminderd 605 liter met de achterbank in normale positie en 1.620 liter wanneer je hem (de rugleuning is in ongelijke delen neerklapbaar) vlak legt.

Is het wat?

De vernieuwde Golf laat er geen gras over groeien dat hij het digitale tijdperk binnengereden is. Analoge wijzers zijn weliswaar nog steeds standaard, maar voor wie bijbetaalt is er vanaf nu ook een 12,3-inch groot virtueel display. Eigenlijk is de meerwaarde daarvan ten opzichte van de goed afleesbare klassieke meters beperkt, maar je kan niet ontkennen dat het er allemaal erg modern uit ziet. Ook zijn er tal van mogelijkheden om de indeling van het display af te stemmen op je persoonlijke informatiebehoefte.

Er is nu ook een nieuw infotainment systeem. Dat wordt geleverd met een 9,2-inch groot touch screen dat ook gebaren herkent. Dat is nog zo’n gimmick dat eigenlijk niet makkelijker of sneller is dan gewoon op een knopje duwen, maar het systeem van de Golf werkt beter dan dat in de nieuwe BMW 5-serie. Volkswagen let de lat voor haar technische experts zeer hoog en dat kan je merken. Het systeem is bovendien zeer bedieningsvriendelijk; iets wat bij modellen van de concurrentie beslist geen vanzelfsprekendheid is. Voor rest is de Golf vooral zichzelf gebleven. Ergonomie, afwerking en materiaalkeuze zijn nog steeds bovengemiddeld goed, maar frivoliteiten zijn aan de Volkswagen niet besteed.

Qua veiligheid had de Golf zijn zaakjes altijd al goed op orde. Zo was de Volkswagen reeds leverbaar met voetgangerdetectie en adaptieve cruise controle. Beide functies zijn in het kader van de facelift van de Golf verbeterd. Dat resulteert in een snellere detectie van kwetsbare verkeersdeelnemers (voetgangers, maar ook fietsers) en een kordate (autonome) remingreep wanneer dat nodig is. Het levert ook een fileassistent op, die werkzaam is tot 60 km/u. De rijstrookhulp houdt de Volkswagen keurig binnen je rijbaan en autonoom aanschuiven in de file kan de Golf voortaan ook. Nieuw op de optielijst is Trailer Assist. Deze assistent was reeds leverbaar op de Tiguan en parkeert zelfstandig de Volkswagen met aanhanger indien gewenst perfect achteruit. Je hoeft als bestuurder alleen aan te geven (op het scherm) waar je hem hebben wil. De Golf doet de rest.

De 1.5 TSI uitvoering van de vernieuwde Golf is zoals gezegd pas vanaf de zomer leverbaar. Maar geduld wordt beloond, want de nieuwe benzinemotor is een pareltje. De 150 pk sterke 1.5 TSI is eigenlijk bijna te perfect. Zijn maximale koppel van 250 Nm is over een breed toerengebied beschikbaar (1.500 tot 3.500) en daardoor is het motorkarakter zó lineair dat het een beetje saai wordt, ook al zijn de prestaties uitstekend: je zit in 8,3 seconden op 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 216 km/u. Ook over het verbruik (gemiddeld 5,2 liter/100 km; CO2-uitstoot 116 gram/km) valt niks te klagen. In de testauto was de 1.5 TSI gekoppeld aan de inmiddels bekende 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Die schakelt als vanouds bliksemsnel en naadloos.

Het weggedrag van de Golf is al bijna net zo perfect. Vooral de filtering van kleine oneffenheden verloopt zó efficiënt dat het wat afbreuk begint te doen aan de sensatie. En daarmee zijn we aangekomen bij de (enige) Achilleshiel van de Golf: hij mag dan op veel terreinen nog steeds de referentie zijn, als het op dynamiek aankomt, dan moet hij duidelijk zijn meerdere erkennen in de Ford Focus of de Peugeot 308.

90%
90%
Awesome

Voor Golf fans belooft het een mooie zomer te worden. De nieuwe 1.5 TSI motor weet uitstekend te overtuigen. Hij is zuinig, erg lineair van karakter en meer dan voldoende krachtig. En de 7-traps DSG automaat schakelt nog steeds even feilloos. De ingenieurs van Volkswagen hebben hun werk zó goed gedaan, dat het resultaat ook een tikkeltje saaie is. Maar ook die eigenschap hoort bij de Golf.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (40 Stemmen)
    4.9

Reageren is niet mogelijk.