Stijlvolle alleskunner: Mercedes GLC Coupé 250

0

Waarom de korte test?

Net als vorig jaar mag Mercedes zich ’s werelds populairste premiummerk noemen. Dat die titel kon worden veroverd op BMW, is niet in de laatste plaats te danken aan de GLC, de opvolger van de GLK. Die is er tegenwoordig ook in een nóg hippere Coupé uitvoering. Maar is er dan nog sprake van een SUV?

Wat voor auto is het?

De GLC Coupé is het rechtstreekse antwoord van Mercedes op de BMW X4. Van de GLK was een dergelijke variant in verband met diens hoekige bouw à la de G klasse ondenkbaar, maar de trendy GLC bood wel een goed uitgangspunt. Er was al een coupéversie van de grotere GLE, maar die had wat ongemakkelijke proporties. De GLC Coupé is optisch een stuk geslaagder.

Voor de GLC Coupé is een breed pallet aan motoren beschikbaar, waarbij 4Matic vierwielaandrijving steeds standaard is. Testauto is de 250, de instapbenzine uitvoering. Al kan je met 211 pk (en 350 Nm) misschien moeilijk van een basismodel spreken. Voor diegenen die tóch meer willen, is er de 43 AMG uitvoering met 367 pk, terwijl dieselrijders bediend worden met de 220 d, 250 d en 350 d. Die laatste beschikt over een V6 van 258 pk en liefst 620 Nm aan koppel. Ideaal voor paardenvervoer dus. Voor stekkerhybride fans is er de 350 e versie, die op papier een CO2-uitstoot van 59 gram/km heeft en een gemiddeld verbruik van 2,5 liter/100 km. Alle GLC’s, behalve die hybride versie die een 7G-Tronic Plus versnellingsbak heeft, worden geleverd met de 9G-Tronic automatische versnellingsbak. Of eenvoudiger gesteld, 9 versnellingen vooruit die zich volledig concentreren op het zo laag mogelijk houden van het verbruik en uitstoot.


Is het wat?

Het rij karakter van de GLC Coupé kan op de persoonlijke smaak (en stemming) worden afgestemd met de modi Eco, Comfort, Sport en Sport +. Als al die standen niet de ideaal rijdende Mercedes opleveren, dan kunt u via Individual zelf een gedragpakket samenstellen. Onder de streep kan dat een SUV opleveren met verschillende gezichten, van comfortabel relaxt tot onvervalst sportief. Overigens rijdt de GLC Coupé in elke modus dynamisch, waardoor je nooit het gevoel hebt met een sloep onderweg te zijn. Het maakt de Mercedes tot een verrassend kwieke metgezel.

Voor het geval u van plan bent om deze 1.685 kilo zware SUV niet alleen op het asfalt te gebruiken, zal het prettig zijn om te lezen dat de GLC Coupé zich in het eerste de beste modderplasje niet vast rijdt. Dat is te danken aan de semi-actieve luchtvering die voor 50 millimeter extra grondspeling zorgt. Ook bij een helling van ruwweg 50 graden vindt de Mercedes niet zijn Waterloo. De GLC Coupé hoef je dus niet alleen voor uiterlijk vertoon op de boulevard te kopen. Ook in het terrein staat hij zijn mannetje, waarbij de milieubelasting eigenlijk wel meevalt (159 gram CO2/km).

Voor een coupéachtige SUV geldt (blijkbaar) per definitie ‘minder voor meer’: in vergelijking met de GLC betaal je bijna 8.000 euro extra (67.102 euro versus 59.265 euro) en voor dat geld krijg je (dus) een slechter zicht naar achteren en een kleinere kofferruimte die bovendien moeilijker toegankelijk is. Rationeel pleit er dus helemaal niks voor deze GLC Coupé, tenzij je onweerstaanbaar verliefd bent geworden op de styling. Opvallend is dat BMW voor haar vergelijkbare X4 xDrive28i (73.900 euro) slechts 2.400 euro meerprijs rekent ten opzichte van de X3. Het verkoopsucces is Mercedes dus naar zijn hoofd gestegen. En dan hebben we het nog niet eens over de optiepolitiek, want voor je het weet zit je met een factuurbedrag dat anderhalf keer zo hoog is als de basisprijs. Dan kan je ook (bijna) de 43 AMG uitvoering kopen, waarvoor Mercedes 100.004 euro vraagt …

70%
70%
Awesome

De '250' mag dan de instapversie van de GLC Coupé zijn, hij is meer dan potent genoeg (0-100 km/u in 7,3 seconden, topsnelheid 222 km/u) en ook op het onverharde ondergrond weet hij zich opvallend goed te redden. Dat verzacht de stevige prijsstelling. Het blijft evenwel een SUV voor mensen die met plezier (veel) geld neertellen voor wat minder gebruiksgemak en meer stijl. Maar dergelijke modellen heeft Mercedes volop in haar gamma en dat staat verkoopsucces blijkbaar niet in de weg.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.