Volvo verzwijgt ringrecord S60

0

Dat heel wat automerken veel belang hechten aan de tijden die ze realiseren op de Nürburgring is bekend. Het is ook niet onlogisch: ze hebben geleerd dat ze daarmee op veel aandacht kunnen rekenen. Inmiddels is ook al lang duidelijk dat een snelle ringtijd geen garantie is voor de prestaties op de openbare weg, maar laat dat de pret vooral niet drukken.

Het draait natuurlijk altijd om de vraag wie de snelste is. Er is heel wat prestige gekoppeld aan het halen van een recordtijd in een bepaald segment. En het vertaalt zich onvermijdelijk naar meer verkopen, zo is de redenatie. Daarom is het des te opvallender als een automerk een record niet zou proberen uit te melken. En toch was de S60 Polestar een tijdje de snelste vierdeurs ooit op de ring. Maar Volvo zweeg daarover in alle toonaarden. Nu komt het verhaal alsnog aan het licht. Het is inmiddels al een stuk minder relevant, want de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is ook een vierdeurs en die ging inmiddels een stuk sneller over de Nordschleife. De titel kan Volvo dus niet langer claimen.

Het was Cyan Racing, de aan Volvo verbonden renstal, dat afgelopen jaar na een WTCC wedstrijd op de Nürburgring bleef hangen. Het doel was om tests uit te voeren met de S60 Polestar die destijds in productie was. Vooral om suggesties voor verbeteringen te kunnen formuleren. Tijdens de tests, en wellicht met één oog op de chronometer, groeide bij het team de idee om een recordpoging te wagen. Zonder de wekenlange voorbereiding en grote aandacht voor klimatologische omstandigheden, bijvoorbeeld. Het resultaat: een rondje van 7 minuten en 51 seconden. Sneller dan een productie vierdeurs model tot dan had gepresteerd. Maar uitzonderlijk genoeg besloot het altijd bescheiden Volvo daar maar niets over te zeggen.

De genoemde Alfa Romeo heeft de Volvo tijd inmiddels aanzienlijk verbeterd. Dat is ook niet zo verwonderlijk als je weet dat de S60 Polestar het moest doen met een 360 pk sterke 4 cilinder en de Giulia Quadrifoglio over een 2,9 liter Ferrari V6 met 510 pk beschikt. De Porsche Panamera Turbo is met een tijd van 7:38 officieel de snelste vijfdeurs op de Norschleife en de Honda Civic Type R is er met 7:43 momenteel de snelste voorwiel aangedreven auto.

Reageren is niet mogelijk.