De betere X-Trail: Renault Koleos

0

Renault heeft haar gamma deze maand uitgebreid met een derde SUV model. Na de zeer succesvolle Captur en de iets minder tot de verbeelding sprekende Kadjar, is er nu de Koleos. Of beter gezegd: de nieuwe Koleos. De eerste generatie was niet bijster succesvol (om het zachtjes uit te drukken) en werd in Nederland voortijdig van de markt gehaald. Met de technisch nauw aan de jongste Nissan X-Trail verwante opvolger denkt Renault wel de gevoelige snaar te kunnen raken.

Verzachtende omstandigheid is dat die eerste generatie Koleos op een moment geïntroduceerd werd toen de autoconsument, in Europa althans, een stuk minder in de ban was van de SUV. Nu begint dit carrosserietype dominant te worden in Europa en staan de sterren een stuk gunstiger. Renault was ruim 2 decennia geleden een pionier met MPV modellen. In 2000 introduceerden de Fransen de Scénic RX4, een terreinlook uitvoering die bestempeld kan worden als een cross-over avant la lettre. Maar een ruig aangeklede MPV is niet wat de consument zoekt, zo heeft ook de ervaring met de Seat Altea Freetrack geleerd. En dus heeft Renault de switch gemaakt naar een serie volwaardige SUV modellen.

Net als de eerste generatie is de nieuwe Koleos in Zuid Korea bij dochter Samsung Motors ontwikkeld. Daar wordt hij ook gebouwd. Renault had zelf geen tijd voor het ontwerp omdat men druk was met andere nieuwe modellen zoals de jongste Scénic en Mégane. De nieuwe Koleos deelt zijn platform met de actuele Nissan X-Trail. Optisch is de SUV echter zeer goed herkenbaar als Renault. Met name het front vertoont groter overeenkomsten met bijvoorbeeld de Talisman, inclusief de karakteristieke LED verlichting in C vorm.

De nieuwe Koleos is een halve klasse groter dan zijn voorganger. Met 4,67 meter is de SUV ook langer dan bijvoorbeeld de Volkswagen Tiguan; met 4,67 meter bedraagt het verschil afgerond 20 centimeter. Qua wielbasis (2,705 meter) is de Franse voorsprong minder groot. De grootste concurrent uit Volkswagen stal is overigens de Skoda Kodiaq. Renault heeft er van af gezien om de Koleos een 3e rij stoelen te geven. Dit betekent dat er, gegeven de forse buitenlengte, voor 4 à 5 inzittenden behaaglijk veel ruimte is. Ook in de breedte is er veel bewegingsvrijheid. Achterin zit men uitgesproken comfortabel en is er royaal plek voor hoofd en benen. Ook dankzij de aangename zithoogte is de Koleos zeer geschikt om grote afstanden mee af te leggen. De deuren openen zeer ver open en vergemakkelijken in/uitstappen. Dat maakt de Renault tot een ideale gezinswagen; veel meer dan de Espace. Maar met 6 of 7 personen in een SUV reizen? Nee, dan moet je de eerder genoemde Kodiaq bestellen. Of de Nissan X-Trail, de Kia Sorento of Land Rover Discovery Sport.

Renault biedt de Koleos vooralsnog alleen aan met dieselmotor. De prijzen beginnen bij 42.790 euro. Voor dit bedrag krijg je de SUV als Intens met 130 pk sterke 1,6 liter dCi dieselmotor (CO2-uitstoot 128 gram/km), handbediende 6 versnellingsbak en voorwielaandrijving. De standaarduitrusting omvat onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, LED koplampen, een achteruitrijdcamera en het ‘R-Link 2’ multimedia & navigatiesysteem met 8,7-inch touch screen. Optioneel kan gekozen worden voor het Easy Life Pack, lederen bekleding in 3 verschillende kleuren of een glazen schuif/kanteldak. De Initiale Paris uitvoering van de Koleos wordt standaard geleverd met een 175 pk sterke 2,0 liter dCi dieselmotor (CO2-uitstoot 146 gram). Deze krachtbron, die vorig jaar debuteerde in de X-Trail van alliantiepartner Nissan, is gekoppeld aan een Continu Variabele Transmissie en naar wens leverbaar met vierwielaandrijving (de CO2-uitstoot is dan 10 gram/km hoger). Behalve 19-inch lichtmetalen velgen en Nappa lederen bekleding is deze versie ook voorzien van een geluidsinstallatie van Bose. Tevens is de Initiale Paris versie exclusief leverbaar in de metaalkleur Noir Améthyste. De voorwiel aangedreven versie met X-tronic gripsysteem kost 53.290 euro en voor de vierwiel aangedreven variant vraagt Renault 56.790 euro.

Nissan noemt de betreffende automaat van de 2.0 dCi zelf X-tronic. Die zorgt eigenlijk niet voor negatieve verrassingen. Software zorgt voor een aantal virtuele versnellingen om de suggestie te wekken dat het een conventionele automaat betreft. In de praktijk functioneert hij prima, mits je er van bewust bent dat je bijvoorbeeld voor inhaalmanoeuvres het gaspedaal tot op de bodem moet intrappen. Accelereren naar 100 km/u verloopt vlot. Een minpunt is dat de aanhanglast relatief beperkt is. Meer dan 1.650 kilo mag je niet achter deze Koleos koppelen. Veel concurrenten kunnen, omdat ze standaard een handbak of een conventionele automaat hebben, 2.000 kilo aan. De 175 pk die de 2,0 liter dieselmotor biedt is overigens royaal voldoende voor de afgerond 1,8 ton zware SUV.

Naast het eerder genoemde royale ruimteaanbod draagt ook de soepele vering bij aan het hoge veercomfort. Het onderstel weet oneffenheden in het wegdek gelaten en soeverein te absorberen. De Koleos wordt niet snel uit zijn element gebracht en maakt de inzittenden geen deelgenoot van gaten of kinderkopjes. Dat een achteruitrijdcamera standaard is op de Renault, is met name tijdens stadsritten of in parkeergarages prettig omdat de overzichtelijkheid van de SUV niet ideaal is. Een helikopterview biedt de Koleos evenwel niet.

Renault geeft hoog op over de terreinkwaliteiten van het topmodel met vierwielaandrijving, maar grensverleggend is de Koleos in dit opzicht niet. Wel is het zo dat je in velden of andersoortig onverhard terrein dankzij tractiecontrole en tot 40 km/u inschakelbare tractie rondom (met starre 50:50 verdeling van de aandrijfkrachten) niet snel in de problemen komt. Maar de hellinghoek die de Renault aan kan, is met 19 graden relatief beperkt en hij moet het zonder hulp voor het afdalen van hellingen doen. Voor de laatste meters naar het strand of ritten naar skioorden is de Koleos echter prima geschikt. Voor grotere avonturen kan je beter bij de concurrentie gaan shoppen.

80%
80%
Awesome

In de vorm van de Koleos biedt Renault een kloeke, comfortabele en als 2.0 dCi vlotte plus krachtige SUV voor het hele gezin aan. Dochter Samsung Motors heeft voor de interieurafwerking hoogwaardige materialen gebruikt en de bouwkwaliteit is net als bij de andere Koreaanse autofabrikanten foutloos. Daarmee kan de Koleos een volwaardig alternatief zijn voor bijvoorbeeld de Audi Q5 2.0 TDI of de BMW X3 sDrive/xDrive20d. Minpunten zijn de matige overzichtelijkheid en het beperkte sleepvermogen van de automaatuitvoering. Onder de streep maakt dat de Koleos tot de betere X-Trail.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (32)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.