Comfortabele cruiser: Mercedes E klasse Cabriolet

0

Waarom de korte test?

In september arriveert de cabrioletversie van de Mercedes E klasse in de Nederlandse showrooms. Dat is voor een model die het vooral van zomers weer moet hebben rijkelijk laat, maar gelukkig kon hij nu al in Zwitserland worden getest.

Wat voor auto is het?

Kort door de bocht is de Cabriolet de open versie van de E klasse Coupé. Mercedes heeft diverse dakloze modellen in haar gamma, die kunnen worden onderverdeeld in sportwagens (SLC, SL, AMG GT Roadster) en op comfort gerichte modellen. De E klasse Cabriolet valt duidelijk in de laatste categorie. Hij is bedoeld om ontspannen uitstapjes mee te maken. Voor hetzelfde doel heeft Mercedes ook open versies van de C en S klasse in het gamma. Zeker met de eerste is er in technisch/motorisch opzicht nogal wat overlap, maar de E klasse is nieuwer, moderner, comfortabeler en biedt meer status. Mercedes denkt dus dat er voor beide modellen een gezonde afzetmarkt is.

Net als de andere carrosserievarianten van de E klasse heeft de Cabriolet een hybride carrosseriestructuur oftewel een mix van aluminium en staal. Om het ontbreken van een dak te compenseren, heeft Mercedes uiteraard een serie versterkingen aangebracht, vooral rond de A stijl en in de wagenbodem. Verder hebben de Duitsers maatregelen genomen om het geluidscomfort te verbeteren. Onder andere via grotere groeven in het schutbord denken de ingenieurs in Stuttgart verspreiding van rolgeluiden tegen te kunnen gaan.

De E klasse Cabriolet heeft een klassieke stoffen kap die uit 3 lagen bestaat. Openen en sluiten van het dak gaat uiteraard volledig automatisch en duurt slechts 20 seconden. Dat is bijzonder kort als je bedenkt dat de kap onder een speciaal deksel moet worden opgeborgen. De handeling kan bovendien al rijdend worden uitgevoerd, althans tot een tempo van 40 km/u.

Mercedes rust de E klasse Cabriolet standaard uit met een Aircap, oftewel een windgeleider bovenop de voorruit die automatisch uitklapt. Ook is het model voorzien van een gemotoriseerd windscherm tussen de stoelen achterin. Voor het halsverwarming systeem Airscarf moet evenwel een kleine 600 euro worden bijbetaald. Voor diegenen die zelden met achterpassagiers reizen, staat er ook een traditioneel windscherm op de optielijst. Die kost afgerond 400 euro.

Is het wat?

De E klasse Cabriolet biedt iets meer interieurruimte dan de soortgelijke uitvoering van de C klasse, maar het verschil is eerlijk gezegd verwaarloosbaar. De rugleuning van de achterbank staat oncomfortabel rechtop en in de breedte is er ook niet al te veel plaats. Voor comfortabel vervoer van 4 personen in de open lucht zal je dus door moeten sparen voor de S klasse Cabriolet. Zo niet, dan is er veel voor de zeggen om het bij de open uitvoering van de C klasse te houden.

Ook het motorenpalet is geen reden om perse voor de E klasse Cabriolet te kiezen. Er kan worden gekozen uit 5 smaken, waarvan de 184 pk / 330 Nm sterke E 200 de basisversie is. Die kost 64.577 euro. Een trede hoger op de benzineladder staat de 245 pk / 370 Nm sterke E 300; voor deze uitvoering vraagt Mercedes 72.171 euro. Beide uitvoeringen hebben dezelfde 2,0 liter 4 cilinder motor onder de kap. De meeste power biedt de E 400 4Matic, namelijk 333 pk / 480 Nm. Deze 3,0 liter V6 uitvoering beschikt, zoals zijn typeaanduiding al vermeldt, standaard over (permanente) vierwiel aandrijving. Zijn prijs bedraagt 99.060 euro. Dieselen kan in de E 220d en de E 350d 4Matic. Die eerste heeft een 194 pk / 400 Nm sterke 2,0 liter 4 cilinder in het vooronder. Mercedes vraagt 69.391 euro voor deze basisdiesel. Wie daar onvoldoende premiumgevoelens bij krijgt, kan de E klasse Cabriolet ook bestellen met een 258 pk / 620 Nm sterke 3,0 liter V6. Deze E 350d 4Matic versie kost 90.769 euro. De C klasse Cabriolet is er ook als ‘180’ (met 156 pk sterke 1,6 liter motor) en als ‘250d’ met 204 pk sterke 2.143 cc dieselmotor. De ‘200d’ heeft een 170 pk van dit al tamelijk oude blok. De C klasse is er niet als ‘350d’ en dat is dus dé reden om voor de E klasse Cabriolet te gaan. Als het jou tenminste te doen is om de loopcultuur van een 6 cilinder dieselmotor.

In vergelijking met de vorige generatie E klasse Cabriolet, die gebaseerd was op de oude C klasse, is het nieuwe model fors groter: hij is 12 centimeter langer (waarvan 11 centimeter ten goede komt aan de wielbasis) en de carrosseriebreedte nam met 8 centimeter toe. De spoorbreedte is met bijna 7 centimeter toegenomen en dat heeft een gunstige uitwerking op de wegligging. Toch kan de Mercedes zijn hoge gewicht (met de nodige opties afgerond 1.800 kilo) niet maskeren.

Het is wel een auto met een heel neutraal weggedrag en een evenwichtige onderstelbalans. Daarbij valt vooral het hoge comfortniveau op, zeker met de optionele Air Body Control luchtvering, die oneffenheden in het wegdek magistraal weg filtert. Minder indrukwekkend is de werking van de Aircap. Inzittenden van de E klasse Cabriolet worden weliswaar goed beschermd tegen luchtwervelingen, maar dat is ook het geval als de windgeleider niet uitgeklapt staat. En als dit wél het geval is, dan rijd je niet alleen rond met een onelegant ogend opzetstuk, maar treedt er vanaf 80 à 90 km/u extra veel windgeruis op. De testauto was voorzien van geventileerde voorstoelen, maar die kunnen het koelingtechnisch niet meer goed bijbenen als de buitentemperatuur 30 graden of hoger is. En juist dan zou je met de E klasse Cabriolet willen rijden.

Testauto was de ‘400 4Matic’ uitvoering. Die kost, zonder opties, bijna een ton en is dus niet bepaald een weggevertje. Zelfs voor een navigatiesysteem met worden bijbetaald (2.900 euro). Wel standaard zijn de armen die de veiligheidsgordel automatisch aanreiken en een in 50:50 verhouding neerklapbare achterbankleuning. Zetelverwarming achterin kost evenwel extra.

Mercedes levert de E klasse Cabriolet tijdelijk ook als ’25th Anniversary Edition’; een ode aan het allereerste type, dat 25 jaar geleden op de markt verscheen. Kenmerken van deze jubileumuitvoering zijn 20-inch lichtmetalen velgen met 5 dubbele spaken, sierdelen in olmenhout, het luchtverversingpakket met de exclusieve parfum Daybreak Mood, verlichte instaplijsten, veloursmatten met opschrift ’25th Anniversary Edition’, sfeerverlichting en een adaptief ruitenwissersysteem. Het interieur is voorzien van Designo bekleding in de nieuwe kleurencombinatie Macchiato beige / Titiaan rood. Het ruitdessin van het geperforeerde leder onderstreept volgens Mercedes het luxueuze karakter van de cabriolet. Er is keuze uit 2 lakkleuren (rubelliet rood zoals bij de testauto en iridium zilver) in combinatie met een donkerrode kap. Verder is dit speciale model voorzien van ’25th Anniversary’ emblemen op de voorspatschermen en op de middenconsole. De meerprijs voor deze speciale uitvoering bedraagt 11.495 euro. In combinatie met de ‘400 4 Matic’ aandrijflijn levert dit evenwel een prijs op BMW 6-serie Cabrio niveau op; een model met een duidelijk exclusievere status.

70%
70%
Awesome

Het is eerlijk gezegd best hard zoeken naar de meerwaarde van de E klasse Cabriolet ten opzichte van zijn kleinere broer, die als '400 4Matic' 82.437 euro kost. Het verschil in interieurruimte is zoals gezegd niet overtuigend. Maar zolang er geen open uitvoeringen van de Audi A6, BMW 5-serie, Jaguar XF, Lexus GS en/of Volvo S90 zijn, zit Mercedes met deze E klasse Cabriolet concurrentietechnisch toch op rozen. Het premiummerk heeft het segment feitelijk voor zichzelf (de Audi A5/S5 Cabriolet is een klasse kleiner en de open uitvoeringen van de Chevrolet Camaro plus Ford Mustang zijn uit ander hout gesneden). De E klasse Cabriolet imponeert vooral met zijn prinsheerlijke comfort voor bestuurder en bijrijder. Eventuele achterpassagiers komen er een stuk meer bekaaid van af. Sportieve aspiraties heeft deze Mercedes niet: hij is vooral bedoeld om mee te cruisen, en dat kan gerust over grote afstanden. Dat het weggedrag wat saai is, maakt niet uit. Deze Mercedes koop je vooral voor 'zien' (uitzicht) en 'gezien worden'.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (4 Stemmen)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.