Jaguar plaagt met de E-Pace

0

De komst van de F-Pace heeft Jaguar geen windeieren gelegd. Het verkoopsucces van deze cross-over smaakt de Britse fabrikant naar meer en daarom gaat het gamma uitgebreid worden met de kleinere E-Pace. De compacte SUV zal op 13 juli aan het grote publiek worden voorgesteld, zo laat Jaguar weten.

Volgens designchef Ian Callum heeft de E-Pace het uiterlijk van een sportwagen. Het meest opvallende kenmerk op het zijaanzicht is de koplamp die, enigszins vergelijkbaar met de F-Type, ver achterover helt. Ook de in een scherpe punt eindigende raampartij is een belangrijk verschil met grote broer F-Pace, die een meer afgeronde raampartij heeft. De achterruit ligt erg vlak.

De E-Pace wordt in eerste instantie standaard geleverd met vierwielaandrijving. Later volgen voorwiel aangedreven varianten. Ja, je leest het goed: voorwielaandrijving. Na de geflopte X-type probeert Jaguar het nog een keer met een model waarbij de motor dwars voorin staat. De E-Pace staat namelijk op hetzelfde platform als de Land Rover modellen Discovery Sport en Range Rover Evoque. Dit betekent dat het motorenmenu (zowel benzine als diesel) beperkt zal worden tot 4 cilinders van de Ingenium familie.

In 2018 komt er mogelijk ook een stekkerhybride uitvoering. Sowieso staat voor dat jaar de I-Pace in de agenda: een volledig elektrische cross-over. De techniek daarvan liet Jaguar al zien in de I-Pace conceptstudie. Dat showmodel heeft een 90 kWh accupakket aan boord, goed voor een theoretische actieradius van 500 kilometer.

Vorig jaar verkocht Jaguar vooral dankzij de F-Pace 83 procent meer auto’s dan in 2015. Die opgaande lijn willen de Britten vasthouden met de E-Pace. Het model gaat concurreren met de BMW X1, de DS 7 Sportback en de eind dit jaar te introduceren Volvo XC40. Eerder werd al duidelijk dat ook het interieur van de E-Pace kenmerken van de F-Type meekrijgt. Wat de E-Pace gaat kosten, is nog niet bekend maar Jaguar staat lager op de prijsladder dan de modellen van Range Rover. Reken daarom op zo’n 44.500 euro voor de simpelste 150 pk dieselversie. De 20t benzinevariant wordt 5 mille duurder.

Comments are closed.