Nieuwstelex

0

+++ Het is niet verstandig om bij het instappen in een hete auto direct de AIRCONDITIONING direct vol aan te zetten. Niet zozeer vanwege het meerverbruik (bij een buitentemperatuur van boven de 30 graden tussen de 25 en 35 procent), maar vooral omdat het voor jouw lichaam beter is om de luchtstroom à la een ijskast te vermijden. Eerst de auto afkoelen met rijwind (door het open zetten van ramen en deuren) is beter, om vervolgens de airconditioning pas aan te zetten als er nog maar 5 graden verschil zit tussen de buitentemperatuur en die in je auto. Niet voor niets zie je in Zuid Europese landen iedereen bij hoge temperaturen met de ramen open rijden. +++

+++ ALFA ROMEO heeft in de eerste 5 maanden van dit jaar 397 exemplaren van de Giulia verkocht. Daarmee maakt het Italiaanse merk een overtuigende comeback in het D segment waar vroeger de 156 en de 159 de honneurs waarnamen. Ter vergelijking: Infiniti kwam in dezelfde periode niet verder dan 7 registraties voor de Q50, Jaguar moet het doen met 243 orders voor de XE en de Lexus IS bleef steken op een afzetniveau van 87 auto’s. Zelfs de Volvo S60 (233 registraties) wordt door de Italiaan afgetroefd. De Italianen hoeven alleen de BMW 3-serie 1.296 (verkopen), de Mercedes C klasse (1.280) en de Audi A4 (1.275) voor te laten gaan. Alfa Romeo denkt dit jaar in Nederland richting de 1.000 orders voor de Giulia te kunnen noteren. Het merk ziet veel klanten terugkomen die vroeger in een 156 of 159 reden. Opvallend is dat de verdeling benzine/diesel vrijwel 50/50 is. In de eerste subcategorie is de 200 pk sterke 2.0T de populairste motorisering. De meest gewilde diesel is de 180 pk sterke 2.2 JTD als Advanced Efficiency Super. Van de machtige Quadrifoglio met 510 pk zijn door Alfa Romeo tot nu toe 22 exemplaren verkocht. Dat is relatief veel, want voor de subtopper Veloce, met een 280 pk sterke variant van de 2.0T motor in het vooronder, meldden zich niet meer dan 44 kopers. +++

+++ BMW heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er geen i5 komt. Wel komt er in 2021 een ander model met het ‘i’ label. Dat wordt een compactere auto die een hoge mate autonoom (Level 3 of 4) kan rijden. Deze zogeheten ‘iNext’ krijgt een actieradius van zo’n 500 kilometer krijgen. Daarmee overschaduwd hij duidelijk de i3. BMW ontwikkelt voor dochter Mini ook een elektrische auto. Die moet in 2019 klaar zijn. In 2020 volgt een emissieloze uitvoering van de volgende generatie X3. +++

+++ CITROEN vertoont na lange tijd gekwakkeld te hebben de eerste tekenen van een voorzichtig herstel. In Nederland is het marktaandeel dankzij de C3 (waarvan er inmiddels meer dan 100.000 zijn verkocht) gestabiliseerd en op Europees niveau heeft het Franse merk nu 4,0 procent in handen. Vorig jaar mei was dit 3,9 procent. Citroën denkt met de C3 Aircross de opgaande lijn vast te kunnen houden. Buiten Europa doet het PSA merk het evenwel nog beroerd. Dat komt vooral door China, waar in de eerste 4 maanden van dit jaar niet meer dan 32.000 auto’s werden verkocht. Met als gevolg dat de mondiale teller bleef steken op 319.000 exemplaren, hetgeen 15 procent lager was dan in dezelfde periode van 2016. Zustermerk Peugeot kon al eerder de weg omhoog vinden dankzij de tweede generatie 3008. Daarmee kon eerder dan Citroën worden geprofiteerd van de stijgende vraag naar SUV modellen. Nu kan het merk de achterstand inlopen met de C3 Aircross. Een SUV voor het C segment komt evenwel pas eind 2018. Citroën zal daardoor haar verkoopdoelstelling voor dat jaar (wereldwijd 1,6 miljoen auto’s) niet kunnen halen, zo geeft merkchef Linda Jackson ruiterlijk toe. +++

+++ DAIHATSU is van plan om na 20 jaar terug te keren naar Brazilië. De budgetdochter van Toyota ziet een gezonde afzetmarkt voor compacte auto’s in het Latijns Amerikaanse land, zo laat president Soichiro Okudaira weten. Daihatsu wil sowieso actiever worden in opkomende economieën. Momenteel is de fabrikant heel sterk aanwezig in Japan, waar het marktleider is in het segment van de “kei cars” (tot 660 cc), maar er worden ook goede zaken gedaan in Indonesië en Maleisië. Toyota verwierf in 2016 een controlerend belang in Daihatsu om zo knowhow in huis te halen over het goedkoop produceren van compacte auto’s. Voor India werd zelf de Etios ontwikkeld, maar daarmee wordt aldaar niet of nauwelijks geld verdiend vanwege de felle concurrentie van met name Maruti Suzuki. Tussen 1994 en 1999 verkocht Daihatsu in Brazilië modellen als de Terios en de Cuore. Het merk trok zich in 2009 terug uit Europa vanwege ongunstige wisselkoersen en een groeiende concurrentie in het onderste deel van de automarkt. Brazilië staat in de top10 van grootste automarkten ter wereld. Toyota heeft er een marktaandeel van afgerond 9 procent; meer dan dubbel zoveel als in Europa. Daihatsu verkoopt reeds auto’s in de Braziliaanse buurlanden Colombia, Bolivia en Paraguay. +++

+++ DS , het premiummerk van PSA, zal in de toekomst Performance versies blijven ontwikkelen. Momenteel voert men alleen de 3 Performance (de vroeger Racing uitvoering). Misschien komt DS dus ook wel met de 7 Crossback Performance. Dit sportieve label moet het Franse alternatief worden voor Audi Sport, BMW M, Mercedes-AMG en Volvo Polestar. Sportieve modellen zijn essentieel om een écht premiumimago op te bouwen, dus bij DS mogen dergelijke uitvoeringen niet ontbreken.

+++ De Amerikaanse milieutoezichthouder EPA waarschuwde autofabrikant FIAT CHRYSLER in 2015 al dat het concern verdacht werd van het gebruik van illegale emissiesoftware. Dit is ruim een jaar voordat er een formele beschuldiging werd geuit door de EPA. Deze instantie onderzocht dieselauto’s van Fiat Chrysler na het schandaal bij Volkswagen. Binnen enkele weken had de EPA al het vermoeden dat ook de Italiaans/Amerikaanse automaker sjoemelsoftware gebruikte. Fiat Chrysler ontkent evenwel moedwillig emissietesten te hebben gesaboteerd en heeft een oplossing aangeboden voor de betreffende modellen. Het gaat om in totaal 104.000 dieselauto’s. De software zou sinds 2014 worden gebruikt in de modellen van Fiat Chrysler. Vorige maand werd al gemeld dat justitie in de Verenigde Staten een aanklacht heeft ingediend tegen het bedrijf. +++

+++ Officieel moet de i30 N nog worden voorgesteld (dat gebeurt half juli), maar binnen de ontwikkelingsafdeling van HYUNDAI wordt al naar de volgende stap gekeken. De ingenieurs hebben namelijk een nog sterkere variant in ontwikkeling. Daarmee is overigens nog niet gezegd dat er een nog krachtigere variant van de i30 N komt. Er wordt echter wel naar gekeken, zo laat een insider ij weten. “Je ziet dat in het segment waarin wij met de i30 N actief worden, het vermogen al boven de 300 pk ligt. Wij kijken nu of we die stap ook moeten zetten”. Of Hyundai daarvoor ook vierwielaandrijving in stelling zal brengen, is nog niet bekend. Wat wel zeker is, is dat een eventuele 300 pk sterke ‘N’ pas op zijn vroegst over 2 jaar op de markt komt. Voor die tijd zal de hatchback i30 N (met 250 of 275 pk) gezelschap krijgen van een fastback variant met een lagere, meer coupéachtige 5-deurs carrosserie. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER maakt plannen om 5.000 extra arbeidsplaatsen te creëren. Het zou vooral gaan om werk voor ingenieurs en ander technisch personeel. De plannen worden later deze maand officieel bekendgemaakt. De extra arbeidsplaatsen zijn een flinke steun in de rug voor de Britse economie, net voor het vertrek uit de Europese Unie. De werkgelegenheid in de autosector in het Verenigd Koninkrijk zou door de plannen met 15 procent stijgen naar 42.000 arbeidsplaatsen. Vanwege een tekort aan ingenieurs in het Verenigd Koninkrijk, wordt er ook buiten de landsgrenzen naar geschikt personeel gezocht. Na de Brexit wordt het evenwel moeilijker voor buitenlands personeel om in Groot-Brittannië aan het werk te gaan. De technici, softwareontwikkelaars, zijn nodig om niet achterop te raken bij de concurrentie. Jaguar Land Rover ziet de komende jaren elektrisch rijden en zelfsturende auto’s namelijk steeds belangrijker worden. Met merkenduo behoort tot de grootste exporterende bedrijven van Groot-Brittannië. Auto’s die zij in het buitenland verkoopt worden nog altijd grotendeels op Britse bodem gemaakt. De Britse autofabrikant bracht in het afgelopen boekjaar een recordaantal van ruim 604.000 auto’s aan de man waarbij de omzet met bijna 10 procent omhoog ging naar ruim 28 miljard euro. Met name in China en de Verenigde Staten zit de vraag naar de Britse premiumauto’s sterk in de lift. +++

+++ CEO Elon Musk van TESLA gaat zelf een tijdje aan de lopende band staan om te onderzoeken of de werkomstandigheden in zijn bedrijf zo slecht zijn als wordt beweerd. Dat meldt Automobiel Management. De topman reageert daarmee op de verhalen over te veel werkstress waardoor mensen soms ter plaatse instorten. Ook zouden er volgens de Californische organisatie voor de veiligheid op de werkplek bij de Tesla fabriek in Fremont gemiddeld meer arbeidsongevallen gebeuren dan bij andere autofabrieken. “Ik ga met elke werknemer persoonlijk praten en wil dan zelf ervaren hoe het is om bij ons aan de lopende band te werken”, schrijft Musk in een mail aan zijn personeel. Ook wil hij dat elk arbeidsongeval op de werkvloer voortaan direct aan hem wordt gemeld. +++

Reageren is niet mogelijk.