Nieuwstelex

0

+++ DAIMLER heeft een plaats bemachtigd in de top10 van grootste autofabrikanten ter wereld. Dat is ten koste gegaan van PSA (Peugeot, Citroën, DS), al kan dit concern een rentree maken zodra Opel/Vauxhall formeel een dochter is geworden. Over de eerste 4 maanden gemeten is Volkswagen met 3.322.262 verkopen de grootste autofabrikant. Toyota bezet de 2de plaats met 3.062.349 exemplaren. Renault-Nissan is dankzij het verwerven van een controlerend belang in zowel AvtoVaz (Lada) als Mitsubishi opgerukt naar de 3de plaats met 3.022.357 verkopen. De top10 bestaat verder achtereenvolgens uit General Motors, Hyundai/Kia, Ford, Honda, Fiat Chrysler Automobiles, Suzuki en Daimler. Opvallend is de forse verkoopdaling bij Hyundai/Kia. Het Koreaanse duo zag zijn afzet met 17 procent dalen. Dat komt vooral omdat beide merken om politieke merken uit de gratie zijn in China. De één zijn dood is de ander zijn brood, want Daimler deed met Mercedes in China juist zeer goede zaken. Daardoor wist deze fabrikant in de eerste 4 maanden van dit jaar 869.781 auto’s te verkopen. +++

+++ Waarom is de Citroën C3 wel leverbaar met een DASHCAM , maar de nieuwere C3 Picasso niet? De reden zou kunnen zijn dat er nogal wat juridische haken en ogen aan zitten in Europa. Van een uniform beleid in de diverse landen is geen sprake. Niet alleen zijn het maken van beelden in sommige landen verboden, ook het verspreiden er van kan strafbaar zijn. Immers, je kan er de privacy van andere personen mee aantasten. Toch kunnen dashcam beelden nuttig zijn bij het invullen van een aanrijdingformulier voor de verzekering of de politie. De rechter is echter niet verplicht om er rekening mee te houden. +++

+++ Voor het tweede jaar op rij is de 3,9 liter V8 van de FERRARI 488 GTB/Spider uitgeroepen tot ‘Internationale Motor van het Jaar’. Hij kreeg 251 punten, waarmee hij ver voor bleef op de 3,0 liter 6 cilinder boxer van de Porsche 911 (216 punten) en de hybride aandrijflijn van de BMW i8 (151 punten; een 3 cilinder 1,5 liter fungeert hier als basisunit). In de categorie ‘nieuwelingen’ won de hybride aandrijflijn van de van de Honda NSX. De 1.0 Ecoboost unit van Ford viel al voor de 8ste keer in de prijzen in de categorie ‘tot 1,0 liter’. In de klasse ‘tot 1,4 liter’ was de bokaal voor de 1.2 turbo 3 cilinder van PSA. Andere winnaar waren de 2,0 liter 4 cilinder boxermotor van Porsche, de Audi 2,5 liter 5 cilinder lijn unit, de Ferrari 6.3 V12 en Tesla’s elektromotor. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft 130 exemplaren van de Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e) gebouwd die zijn uitgerust met de nieuwste technologie voor autonoom rijden. De auto’s worden toegevoegd aan de vloot waarmee al proeven worden gedaan in San Francisco, Scottsdale, Arizona en Detroit. De testexemplaren van de Bolt zijn uitgerust met onder meer Lidar, camera’s, sensoren en andere hardware. Die hebben als taak te zorgen voor veilig en betrouwbaar autonoom rijden. General Motors stelt dat zij de eerste autofabrikant is die dergelijke technologie integreert in een in massa geproduceerd model. +++

+++ LAMBORGHINI zal later dit jaar de Urus voorstellen, een SUV waarmee het gamma van het merk wordt uitgebreid van 2 naar 3 modellen. CEO Stefano Domenicali sluit extra gezinsuitbreiding niet uit, al zullen we hiervoor moeten wachten tot de tweede helft van het volgende decennium. Lamborghini broedt onder andere op een 4-deurs coupé (op basis van de Porsche Panamera) en een spirituele opvolger van de legendarische Miura. Daarvoor heeft Domenicali een retro design in gedachten. Met de Urus wil Lamborghini haar verkopen verdubbelen naar 7.500 auto’s. Voor de SUV dient de Porsche Cayenne Turbo S als maatstaf. In december start de voorserie productie en de eerste leveringen zijn voor het derde kwartaal van 2018 gepland. De Urus krijgt standaard luchtvering om koetswerk bewegingen zoveel mogelijk onder controle te houden. De SUV krijgt dezelfde 4,0 liter V8 motor als de jongste Porsche Panamera onder de kap heeft, maar dan met 650 pk vermogen. +++

+++ Bandenfabrikant MICHELIN heeft in de Verenigde Staten de leverancier van telematische diensten voor vlootbeheerders NexTraq overgenomen. Het in 2000 opgerichte NexTraq, gevestigd in Atlanta, behoorde tot Fleetcor technologies, één van de grootste bedrijven ter wereld op het gebied van brandstofpassen en betalingsmogelijkheden. Fleetcor is in ons land het bedrijf achter de euro Shell tankpas. “NexTrax biedt oplossingen die de veiligheid van de chauffeur, het beheer van de brandstof en de productiviteit van de vloot verbeteren”, zo laat een woordvoerder van Michelin aan Automobiel Management weten. Het bedrijf richt zich vooral op gebruikers met 2 tot zo’n 50 kleinere bestelwagens. “De telematische oplossingen en het vlootbeheer zijn in de hele wereld volop in ontwikkeling en vormen een belangrijk deel van de projecten van de Michelin groep”. +++

+++ De elektrische auto wordt slachtoffer van zijn eigen succes in NOORWEGEN . Het verkoopaandeel van emissieloze model is aldaar het hoogste van de wereld, namelijk 33 procent. Oorzaken zijn de goede laadinfrastructuur, de relatief goedkope stroom, de forse subsidies en vele andere overheidsmaatregelen waarmee eigenaren van een elektrische auto in de watten worden gelegd. Maar langzamerhand begint het voor de Noorse overheid wel een dure hobby te worden. De regering wil daarom in 2025 gaan beginnen met het afbouwen van de stimulerende maatregelen. Als argument wordt genoemd dat elektrische auto’s tegen die tijd dankzij goedkopere batterijen dan minder duur zullen zijn. Oftewel, de elektrische auto zal vroeg of laat (ook) in Noorwegen op eigen benen moeten staan. Dan zullen we zien hoe diep de liefde van de consument voor dergelijke modellen zit. Wellicht komen Noren tot de conclusie dat er toch niks gaan boven het geluid van een verbrandingsmotor. +++

+++ RENAULT staat samen met alliantiepartner Nissan inmiddels op het podium van ‘s werelds grootste autofabrikanten. Carlos Ghosn, de CEO van het concern, denkt dat er meer in het vat zit dan alleen een derde plek: nog dit jaar zal Renault-Nissan concurrent Volkswagen van de troon stoten, en daarmee ook Toyota passeren. Dat is geen fata morgana, want in mei was de alliantie inderdaad de grootste autoproducent van de wereld. Renault-Nissan bestaat anno 2017 uit een behoorlijke verzameling merken, want ook Dacia, Samsung Motors, Datsun, Infiniti, Venucia (China), Lada en sinds vorig jaar ook Mitsubishi behoren tot de familie. +++

+++ SEAT biedt met het oog op de naderende zomervakantie weer haar jaarlijkse vakantie check aan. Voor 19,95 euro wordt de auto op alle belangrijke onderdelen gecontroleerd. Als stimulans krijgen alle klanten er een ‘SeatZac’ zitzak ter waarde van 39,95 euro bij. Tijdens de vakantie check wordt de Seat op 30 punten gecontroleerd, waaronder de conditie van de banden, remmen, motor, elektrische installatie (o.a. werking verlichting buitenzijde en accutest), ruitenwissers, het onderstel, de carrosserie en het interieur. De Seay biedt tijdelijk voor 99 euro ook een onderhoudsbeurt voor de airconditioning aan. Banden zijn ook in de aanbieding. Die zijn er al vanaf 40 euro per exemplaar (voor de Mii), exclusief montage. Seat voert banden van de merken Uniroyal en Continental. Voordeel is er ook op allerlei accessoires, zoals hulpveren (20 procent korting), een fietsendrager (van 349 euro voor 279 euro), dakdragers (voor 199 euro), dakkoffers (vanaf 199 euro), een elektrische koelbox (39,95 euro) of een dashcam (25 procent voordeel). Een volledige update van het navigatiesysteem kan ook handig zijn. In juni en juli doet de Seat dealer dat 50 euro voordeliger, namelijk voor slechts 99 euro. +++

+++ TATA brengt mogelijk haar dochter Jaguar Land Rover (JLR) naar de beurs. Het Indiase conglomeraat zou daarbij op beursnoteringen in zowel Londen als New York mikken. De leiding van Tata speelt al langer met het idee om JLR te verzelfstandigen. Het geld dat met een beursgang wordt opgehaald, zal gebruikt kunnen worden voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en technologieën van Tata Motors zelf. Het Indiase conglomeraat kocht JLR in 2008 voor 2,4 miljard dollar van Ford. Sindsdien is de omzet stevig gegroeid. Deze viel in 2015 afgerond 7 keer hoger uit dan in 2008. Eerder maakte Tata bekend in de periode tot en met maart volgend jaar ruim 5 miljard dollar in JLR te zullen investeren. Een deel van het geld wordt gebruikt voor een nieuwe fabriek in Slowakije. +++

+++ TESLA wil in China een fabriek openen om zo 25 procent importbelasting te omzeilen. Topman Elon Musk heeft hiervoor Lingang, een buitenwijk van Sjanghai, op het oog. Voorwaarde voor de bouw van een fabriek in China is wel dat Tesla een joint venture partner vindt. Wie dat gaat worden, is nog niet bekend. China is al een tijdje de grootste afzetmarkt voor elektrische auto’s. De overheid wil de verkopen van dergelijke modellen dusdanig stimuleren dat over 10 jaar de afzet vertienvoudigd is. Wat dat betreft valt Musk dus met de neus in de boter. Met name voor de Model 3, die meer concurrentie zal ondervinden dan de dure Model S en Model X, kan het omzeilen van de importbelasting erg belangrijk zijn. Overigens wist Tesla de omzet in China vorig jaar ondanks de hoge taksen te verdrievoudigen tot ruim 1 miljard dollar. +++

+++ Nadat Travis Kalanick, de oprichter van UBER , een paar dagen met verlof was gestuurd, is inmiddels bekend geworden dat de CEO is opgestapt. Dat was het resultaat van een aandeelhoudersvergadering waar bleek dat 5 belangrijke aandeelhouders het vertrouwen in Kalanick kwijt waren. Uber heeft een zware tijd gehad: schandalen rondom de misstanden in het bedrijf werden uitvoerig besproken in de media en concurrent Lyft snoepte intussen marktaandeel weg. Dat bleek te veel te zijn voor een aantal belangrijke aandeelhouders. Benchmark, First Round Capital, Lowercase Capital, Menlo Ventures en Fidelity Investments, die samen zo’n 25 procent van de aandelen van het bedrijf in handen hebben, eisten het vertrek van topman Travis Kalanick. Eerder werd gemeld dat Kalanick voor onbepaalde tijd met verlof zou gaan. Dat zou te maken hebben met alle schandalen bij Uber, maar ook met het recente verlies van zijn moeder. Daarbij werd bekendgemaakt dat als Kalanick zou terugkeren in het bedrijf, zijn verantwoordelijkheden zouden worden opgesplitst in verschillende functies. Onder andere een COO zou worden aangenomen en een onafhankelijke voorzitter van de board moest zijn werk gaan controleren. Dat bleek echter niet nodig, want tijdens zijn verlofperiode ontving Kalanick een brief van de 5 aandeelhouders waarin hij werd verzocht op om te stappen. Ze waren het vertrouwen in hem kwijt en het zou tijd zijn voor een andere leider. Na overleg tussen de 2 partijen heeft Kalanick het verzoek gehonoreerd en is hij afgetreden als CEO. Hij zal nog wel lid blijven van de directie. +++

Reageren is niet mogelijk.