Prijsvergelijking Jaguar XF Sportbrake

0

Aanvankelijk was er wat verwarring over, maar Jaguar heeft een vervolg gegeven aan de Sportbrake versie van zijn XF. Het bewijs zie je hier.

De Britten hadden er zelf twijfel over gezaaid, toen designchef Ian Callum bij de lancering van de jongste XF generatie liet weten dat de markt voor stationwagons te klein was geworden om de ontwikkeling van een nieuwe Sportbrake rendabel te kunnen maken. In Noord-Amerika is er namelijk totaal geen vraag meer naar. Bovendien zou Jaguar in de vorm van de F-Pace een prima alternatief in huis hebben.

Maar al heel snel werd die mededeling weer ‘gecorrigeerd’ en kreeg de buitenwereld te horen dat er weer degelijk een nieuwe XF Sportbrake in de pijplijn zat. Die is nu dus helemaal klaar. De lancering van het nieuwe model valt samen met de 10de verjaardag van de XF. Het huidige model is van de tweede generatie, die dateert uit 2015. De originele editie stamt uit 2007 en zorgde er voor dat Jaguar een succesvolle comeback wist te maken in het E segment.

De kofferbak kan maximaal 1.700 liter aan bagage slikken. Met de achterbankleuning in normale positie bedraagt de laadcapaciteit 565 liter. Daarmee is de XF Sportbrake niet de ruimste in zijn klasse (die titel heeft de Mercedes E klasse Estate stevig in handen), maar hij heeft wel een lage Cw-waarde van 0,29. Nadat spionagefoto’s van de Jaguar voor wat gefrons van de wenkbrauwen zorgde (het model leek een erg rechte, allesbehalve sportief ogende, achterzijde te krijgen, valt het eindresultaat reuze mee. Of anders gezegd: met het design is helemaal niks mis.

De achterlichten van de Sportbrake lijken op die van de sedan en ook de centrale verbindingsbalk ontbreekt, maar het uitstekende ‘druppeltje’ aan de onderzijde zorgt voor het nodige onderscheid. Jaguar rust haar nieuweling uit met een superformaat panoramadak, waarvan het zonnescherm met gebarenbediening opent of sluit.

Driver Condition Monitoring detecteert tekenen van vermoeidheid bij de bestuurder en dankzij een waterproof Jaguar Activity Key polsbandsleutel hoeft de eigenaar tijdens het sporten de originele autosleutel niet mee te nemen. Cabin Air Ionisation biedt bescherming tegen vervuiling van buitenaf en optimaliseert zo de luchtkwaliteit in het interieur en de gezondheid van passagiers.

De Sportbrake wordt met dezelfde Ingenium motoren leverbaar als de sedanversie van de XF. Ook vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden. De CO2-emissies beginnen bij 118 gram/km. Er zijn 2 potente 6 cilindermotoren leverbaar: een 3,0 liter benzineblok met compressor en 380 pk en een diesel die goed is voor 300 pk. Laatstgenoemde sprint in 6,6 seconden naar 100 km/u.

JaguarAudiVolvo
XF SportbrakeA6 AvantV90
20d E-Performance2.0 TDI 190 UltraD4 Momentum
55.680 euro56.335 euro55.995 euro
JaguarBMWMercedes
XF Sportbrake5-serie TouringE klasse Estate
25tA20iA High Executive250 9G-tronic
63.940 euro63.292 euro63.077 euro

Dankzij zelfnivellerende achterwielophanging rijdt de nieuwe XF Sportbrake volgens Jaguar altijd comfortabel, zelfs wanneer de auto 2.000 kilogram trekt. De startprijs voor de XF Sportbrake begint bij 55.680 euro. Voor dit bedrag levert Jaguar het model als 2.0d E-Performance met handbak. Benzinerijders kunnen voor 63.940 euro instappen in de XF Sportbrake 25t met 8-traps automaat.

Reageren is niet mogelijk.