Seat plust fors in mei

0

Seat heeft afgelopen maand wereldwijd afgerond 42.600 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is bijna 12 procent meer dan in mei 2016. Na 5 maanden staat de verkoopteller met 201.300 exemplaren nu duidelijk boven de psychologische grens van 200.000 eenheden.

In Europa werd 11,4 procent geplust. Dat is duidelijk meer dan de groei van de totale autoverkopen (+ 7,7 procent). Door afrondingsverschillen levert dit evenwel niet meer marktaandeel op: dat blijft 2,4 procent. Seat draaide vooral goed op de Spaanse thuismarkt waar het in de eerste 5 maanden met 44.100 exemplaren ruim 23 procent meer auto’s werden verkocht dan een jaar eerder. Ook in Groot-Brittannië, Polen en Oostenrijk kwam de groei boven de 20 procent uit, terwijl Seat in Zwitserland zelfs 66 procent meer klanten trok dan in de periode januari t/m mei vorig jaar. Duitsland nam in deze periode 38.700 auto’s af van de Volkswagen dochter, wat een groei vertegenwoordigt van 10 procent. In absolute zin is dit een mooie winst, maar aangezien de markt als geheel 12,9 procent pluste, verloor Seat bij onze oosterburen toch wat terrein.

Maar op Europees en mondiaal niveau zit Seat flink boven de eigen voorspellingen, zegt verkoopdirecteur Wayne Griffiths: “We zijn één van de snelst groeiende merken in Europa en we hebben nog niet eens de nieuwe Ibiza gelanceerd die ons een verdere impuls zal geven. Bovendien komen we deze maand met de eerste compact cross-over, de Arona. Dit is één van de snelst groeiende segmenten en het zal onze marktdekking opvoeren tot 80 procent”.

De genoemde nieuw Ibiza is goed ontvangen door de pers. Er is alleen kritiek op het vele harde plastic dat Seat voor het interieur heeft gebruikt, ook bovenop het dashboard. Maar voor de rest kan het model, tot de marktintroductie van zijn neef, de Volkswagen Polo, als de referentie voor het B segment worden beschouwd. Ook de op dezelfde techniek gebaseerde Arona heeft het in zich om de standaard in zijn klasse te worden. Ook in autoland vallen appels immers niet ver van de boom.

Na vorig jaar de Altea gesaneerd te hebben, zal Seat de komende 2 jaar nog meer ‘dood hout’ wegsnoeien uit het gamma (Toledo, Alhambra). De laatste wordt overbodig gemaakt door de voor eind 2018 aangekondigde grote SUV met 7 zitplaatsen. De Toledo verdwijnt zodra zustermerk Skoda stopt met de productie van de op het merklogo na identieke Rapid. De Mii mag waarschijnlijk wel door naar de volgende ronde. In 2019 verschijnt van dit model een elektrische variant op de markt.

Reageren is niet mogelijk.