Sympathiek ondanks fouten: Peugeot 308 1.5 BlueHDI

0

Waarom de korte test?

Succes kan een keerzijde hebben. De Peugeot 3008 werd afgelopen maart uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2017 en heeft zich verkooptechnisch ontpopt tot een bijzonder sterk nummer: afgelopen maand werden in Nederland 437 exemplaren op kenteken gezet en dat waren er 9 meer dan voor de 308; nog niet zo lang geleden hét volumemodel van Peugeot. Om te voorkomen dat de compacte middenklasser nog meer overschaduwd wordt door zijn SUV broer (en om weerwoord te bieden aan de nieuwe Mégane van landgenoot Renault), heeft de 308 nu een facelift ondergaan.

Wat voor auto is het?

De facelift is er één volgens het boekje: een hertekende grille, nieuwe bumpers, andere lichtunits, een opgewaardeerd infotainment systeem en een uitgebreidere standaarduitrusting. Je moet goed kijken om de verschillen te kunnen zien. Peugeot heeft de vering, besturing en remmen van de 308 niet aangepast omdat die nog altijd “competitief” zouden zijn.

Wel is er een nieuwe 1,5 liter dieselmotor. Die vervangt op termijn de 1.6 BlueHDI, is 10 pk sterker (130 pk; het maximum koppel blijft met 300 Nm ongewijzigd) en zou 5 procent zuiniger zijn. Belangrijker is de lagere NOx uitstoot. Met behulp van AdBlue voldoet de nieuwe dieselmotor reeds aan de emissie-eisen die pas in 2020 van kracht worden. Exacte verbruikcijfers zijn nog niet bekend, maar nu al staat vast dat Peugeot zich daarmee positief van de concurrentie zal kunnen onderscheiden.

Leuk voor Peugeot, maar de vraag is of dit type krachtbron daarmee nog gered kan worden. Gemeentebesturen blijven gestaag doorgaan met het op slot gooien van hun centra voor diesels en vroeg of laat gaat deze 308 daar ook mee te maken krijgen. De verkoop van oliegestookte auto’s staat in Europa duidelijk onder druk en het is maar zeer de vraag of deze relatief schone 1.5 BlueHDI het tij kan keren. Vermoedelijk is de dieselmotor onherstelbaar beschadigd.

Is het wat?

En dat is eigenlijk best wel zonde, want de nieuwe 1.5 BlueHDI is een prettige motor. Hij is verfijnder, soepeler, trillingsarmer en stiller dan de oude 1,6 liter. Onderin is de trekkracht net als bij andere compacte diesels beperkt met een vertraagde reactie op gaspedaalcommando’s als gevolg, maar in hogere toerengebieden is de motor goed bij de les, al heeft doorhalen tot boven de 4.000 omwentelingen weinig zin. Het feest wordt evenwel enigszins bederft door zijn partner, de handgeschakelde 6-bak. Die schakelt, zoals we van PSA producten gewend zijn vaag, hakerig en vereist te grote halen. Met name Honda en Mazda kunnen de Fransen wat dit betreft een lesje leren.

Voor de rest rijdt de 308 prima. Zijn weggedrag is lichtvoetig, plezierig en soepel. De besturing zou iets meer feedback mogen bieden, maar is geen grote spelbederver. De bekrachtiging werkt in ieder geval mooi lineair. Ook de vering is redelijk soepel, zelfs met de 18-inch wielen van de testauto. De voorwielen van de 308 hebben veel grip en sowieso is er een nauw contact met het asfalt. Overhellen in bochten blijft eveneens binnen de perken. Ja, je snapt waarom Peugeot vond dat er aan het onderstel eigenlijk niks veranderd hoefde te worden.

Minder geslaagd is nog steeds het interieur van de 308. Om te beginnen is het ruimteaanbod achterin ondermaats; dat los je bij een facelift natuurlijk niet op. Ook de keuze voor een klein stuurwiel in combinatie met een hoog geplaatst instrumentarium kan nog steeds niet overtuigen. Als je geluk hebt, kan je een prettige zitpositie vinden en tegelijkertijd de meters in het zicht houden, maar voor langere bestuurders is dit lastiger. Zij zullen ook de stoelzittingen net iets te kort vinden.

Het infotainment systeem heeft voortaan een groter (9,7-inch) aanraakscherm en zou sneller moeten reageren op instructies, maar functioneert nog steeds verre van ideaal. Zo moet je voor verandering van de interieurtemperatuur eerst een submenu opzoeken. Aparte knoppen, zoals de 3008 wél heeft, zou dit probleem oplossen maar daar heeft Peugeot helaas niet in geïnvesteerd. Een gemiste kans, ook omdat de 308 qua materiaalgebruik, afwerking en uitrusting mooie rapportcijfers scoort.

70%
70%
Awesome

De nieuwe 1,5 liter motor is voor dieselfans een aanwinst. Autoconsumenten die liever een benzine-uitvoering willen als vanouds prima bediend met de 1.2 PureTech motor. De 308 heeft een aantal wezenlijke nadelen (beroerde handbak, achterin krap, ergonomie/bediening), maar is in andere opzichten een prettige auto. Van de Volkswagen Golf zal hij het in vergelijkingstests niet kunnen winnen, maar een confrontatie met andere modellen die 'zozo' zijn, hoeft hij niet te schuwen. En dus ook niet een duel met zijn landgenoot Renault Mégane.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (24)
    5.3

Reageren is niet mogelijk.