London Taxi Company introduceert de TX

0

De London Taxi Company heet niet langer London Taxi Company. De naam is veranderd in London Electric Vehicle Company (LEVC), want de nieuwe ‘Black Cab’, de LEVC TX, stookt niet langer diesel, maar loopt deels op elektriciteit.

Helemaal emissieloos is de nieuwe Black Cab voor Londen nog niet, want hij heeft ook een verbrandingsmotor aan boord. De stekkerhybride moet zo’n 640 kilometer ver kunnen komen zonder te tanken of tussendoor op te laden. De benzinemotor dient als generator voor de elektrische aandrijflijn; een opzet die vergelijkbaar is met de Opel Ampera (zonder ‘e’).

Onder het antieke uiterlijk van de Black Cab huist dus vooruitstrevende techniek. Op een volle acculading moet hij circa 112 kilometer ver kunnen komen. Wanneer de benzinemotor wordt ingeschakeld, kan dit 640 kilometer worden. Dat is genoeg voor een dag lang arbeid van een taxi in Londen, aldus de LEVC.

Als gemiddeld verbruik wordt 1,3 liter benzine per 100 km opgegeven. De batterijen van de TX zijn in 2 uur van leeg naar bijna vol te laden. Of zelfs in 20 minuten als hij aan een snel lader wordt gekoppeld. Volgens de LEVC bespaart de TX zijn bestuurders zo’n 100 pond per week (omgerekend 113 euro) in vergelijking met de huidige dieseltaxi’s.

Klanten krijgen het vertrouwde uiterlijk van de taxi, maar dan met een iets hippere uitrusting. Zo zijn er in het passagiersgedeelte oplaadpunten voor smartphones en is er Wifi aan boord. De achterdeuren van de opvolger van de beroemde Londense taxi kunnen in een hoek van 90 graden open zwaaien en de LEVC belooft veel zitruimte (voor maximaal 6 passagiers) en meer comfort vanwege het ontbreken van trillingen.

De TX is voor een groot deel uit aluminium opgetrokken, zodat het hoge gewicht van de batterijen enigszins gecompenseerd wordt. Hoe zwaar de TX is, meldt de evenwel LEVC niet. De taxi is trouwens onder regie van Geely ontwikkeld, het moederbedrijf van Volvo. Het is daarom geen toeval dat er voor de werkplek van de bestuurder diverse onderdelen uit de schappen van het Zweedse automerk komen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het stuur en het infotainment systeem. De bestuurder zit mooi ingekapseld en kijkt uit op een modern, digitaal instrumentarium.

Nederland is één van de eerste grote internationale klanten met 225 bestelde exemplaren. Die zullen in 2018 afgeleverd worden. In Londen zal de overgang naar het nieuwe model waarschijnlijk vlot gaan, want de overheidsinstantie Transport for London heeft besloten dat nieuwe taxi’s vanaf 1 januari 2018 in staat moeten zijn om deels emissievrij te rijden.

Taxi’s mogen bovendien maximaal 15 jaar oud mogen zijn, wat betekent dat de laatste dieselgestookte exemplaren in 2032 uit de Britse hoofdstad moeten verdwijnen. Eind 2020 moeten er in Londen circa 9.000 (deels) emissievrije taxi’s rondrijden.

Reageren is niet mogelijk.