Lynk & Co opent Europees R&D centrum

0

Lynk & Co gaat een zogeheten Innovation Center bouwen in de Zweedse stad Gotenborg. Het merk is eigendom van de Zhejiang Geely Holding (ZGH) Groep, dat ook eigenaar is van Volvo Car. Lynk & Co moet het internationale premiummerk van de Chinezen worden.

De Zweedse premier Stefan Löfven (op de foto derde van rechts) en de burgemeester van Gotenborg, Ann-Sofie Hermansson (uiterst rechts), hebben tijdens een bezoek van hun Zweedse delegatie aan het hoofdkantoor van ZGH, samen met Li Shufu (op de foto tussen de genoemde Zweden in), de bestuursvoorzitter van het Chinese bedrijf, de intentieverklaring hiervoor getekend.

Het Innovation Center wordt 70.000 m2 groot en zal worden gevestigd in het Lindholmen Science Park in Gotenborg. Na voltooiing zal het huisvesting bieden aan het China Euro Vehicle Technology Center (CEVT), het Geely Powertrain R & D Center, de Geely Design Studio Europe en aan de internationale Marketing, Verkoop & Services afdeling van Lynk & Co. Ook zullen een aantal belangrijke toeleveranciers er hun intrek nemen. De totale werkgelegenheid wordt geraamd op meer dan 3.500 mensen. Volgens Löfven gaat het daarbij om hooggekwalificeerde banen.

Het Innovation Center moet in 2020 operationeel zijn. Het centrum zal worden beheerd door ZGH en de Geely Auto Groep. Hiervoor zal een nieuwe Zweedse holding worden opgericht. De intentieverklaring van ZGH betekent een opsteker voor de economie van de regio Gotenborg en een verdieping van de relatie tussen China en Zweden. Dankzij Geely is het zelfvertrouwen volledig terug bij Volvo. De Chinezen en Zweden hebben samen het Compact Modular Architecture (CMA) platform ontwikkeld, dat zowel door Volvo als door Lynk & Co zal worden gebruikt.

Het eerste model dat in de Europese showrooms op basis van dit platform verschijnt, is de eind dit jaar te introduceren Volvo XC40. Later volgt de opvolger van de V40. Alle modellen op basis van de CMA architectuur zullen door het Zweedse merk in haar Belgische fabriek gebouwd gaan worden. Lynk & Co gaat de bodemplaat gebruiken voor in China te produceren premium modellen. Deze auto’s worden overigens allemaal in Gotenborg ontworpen en ontwikkeld. Bij Lynk & Co bijt een compacte SUV, vooralsnog 01 genaamd, de spits af. Die staat centraal op de foto. Later volgt een sedanmodel, de 03.

Löfven laat in een verklaring weten erg blij te zijn met de investeringen van de Geely Auto Groep in Volvo. De nationale trots van Zweden heeft zich daardoor verder kunnen ontwikkelen en haar marktpositie kunnen versterken: “Volvo is een toonaangevend automerk en dit nieuwe innovatiecentrum, samen met eerdere substantiële investeringen, draagt bij tot verdere economisch groei en werkgelegenheid in Zweden”. De regio Gotenborg kan zich daardoor letterlijk en figuurlijk beter op de kaart zetten als kennisgebied voor de auto-industrie. Omdat vroeger ook wijlen Saab in de regio Gotenburg gevestigd was, is er veel talent en expertise aanwezig.

Het Chinese Geely kan met haar Innovation Center in Gotenborg beter op de Europese smaak afgestemde modellen ontwikkelen. Die op Westerse leest geschoeide auto’s zijn sowieso populair in eigen land en hebben daarnaast naar verwachting op de Noord Amerikaanse markt een grotere slagingskans dan piir Chinees spul. Geely wil daar in 2020 starten met de verkoop. Europa is een jaar eerder aan de beurt. Aanvankelijk was 2018 in de agenda aangekruist, maar Geely heeft een jaar langer voorbereidingstijd nodig. Li Shufu meldt dat er intensief samengewerkt gaat worden met het geplande Electric Mobility Lab in Lindholmen. De krachtenbundeling zal er volgens hem toe leiden dat het Innovation Center van Geely zich tot één van de meest geavanceerde innovatieknooppunten in Europa kan ontwikkelen.

Autointernationaal.nl vermoedt dat Lynk & Co de Europese marktintroductie van de 01 een jaar heeft uitgesteld om direct vanaf dag één (deels)elektrische modellen aan te kunnen bieden. Zustermerk Volvo wil dit vanaf 2019 gaan doen en er kan dan synchroon dezelfde techniek gebruikt gaan worden. Lynk & Co vindt het niet meer de moeite om nog te investeren in dieselmotoren. Alle modellen zullen van het hybride of volledig elektrische type zijn.

Reageren is niet mogelijk.