Nieuwstelex

0

+++ De politie controleert extra intensief op de A67 . Met name bestuurders die met hun telefoon in de weer zijn, riskeren een boete. Ook voor rechts inhalen en ‘grove snelheidsovertredingen’ deelt de politie bekeuringen uit. Op de A67 gebeuren relatief veel ongelukken, zo’n 35 per maand. Afleiding speelt daarin vaak een rol, net als bumper kleven. De politie controleert daarom regelmatig op de weg en had vooraf aangekondigd dat daarbij ook specifiek wordt gelet op ‘jaknikkers’, zoals de politie mensen noemt die hun blik heen en weer laten gaan tussen de weg en de telefoon op hun schoot. Om overtreders te pakken, zet de politie ‘spotters’ op viaducten neer. Als ze een beller of ‘jaknikker’ zien, geven zij dat door aan motoragenten. Die halen de overtreders van de weg. Projectleider Wim van Ziel zegt dat de politie niet alleen boetes wil uitdelen. ”Door in gesprek te gaan met de mensen willen we vooral de mindset veranderen. Dit vergt intensievere controles voor langere tijd”. +++

+++ AUDI is verplicht te stoppen met de verkoop in Europa van de A4 en A5 met benzinemotor en hun krachtige broertjes, de S4 en S5. De reden daarvoor is de opgave van een foutief verbruik. Tot het merk een hertest doet, mag het die modellen niet meer verkopen. Waardoor er nu al wordt gesproken over een productiestop van een maandje of twee. Hoewel Audi niet het enige merk is dat ‘creatief’ om gaat met verbruikcijfers, ligt de autofabrikant uit Ingolstadt door de sjoemelaffaire natuurlijk wel onder het vergrootglas. Het gaat hier over de uitvoeringen met 2.0/3.0 TFSI motor met een startgenerator in plaats van een klassieke startmotor. Deze technische component zou voor een verhoging zorgen van het benzineverbruik van 0,2 à 0,3 liter per 100 kilometer. Iets wat niet netjes is gemeld, en dus mag Audi die modellen tijdelijk niet verkopen. +++

+++ BMW organiseert een challenge voor startende ondernemingen die actief zijn in mobiliteit en schone technologie. BMW belooft de ondernemers de kans om hun oplossing te integreren in voertuigen of in mobiliteitsdiensten en geeft ze toegang tot een netwerk van ingenieurs en managers binnen het bedrijf. Inzendingen worden door BMW beoordeeld waarna een jury de drie meest kansrijke start-ups uitkiest. Die mogen hun ideeën live presenteren aan een publiek van journalisten en entrepreneurs tijdens het BMW Startup Symposium, dat op 26 september plaatsvindt in Amsterdam. Bovendien mogen zij hun voorstellen in bespreken bij de BMW Startup Garage in München, dat innovatieve bedrijfjes stimuleert met kennis en middelen. “Voor BMW gaat het om het binnenhalen van kennis”, zegt Neil Fiorentinos, de directeur van de importeursvestiging. “BMW heeft continu oog voor diverse innovatie-uitdagingen waarvoor ze niet altijd direct in-house oplossingen heeft. Daarom zoeken we wereldwijd naar technologieën die we kunnen gebruiken”. +++

+++ De vernieuwing van het DS gamma zal pas eind dit jaar echt van start gaan. Tot het zover is, wordt het netwerk gereorganiseerd en worden de verkopers opgeleid in de verkoop van nicheproducten. DS Automobiles wil zich over de komende jaren wel degelijk onderscheiden van Citroën. En dat het merk het wil opnemen tegen zogeheten premiumlabels is niet meer dan een publiek geheim. Precies om die reden herziet het merk zijn strategie, worden nieuwe showrooms geopend en worden de verkopers opgeleid in de wereld van luxe. Yves Bonnefont, de grote baas van DS Automobiles, verklaart in een interview het volgende: “Wij beschikken over een netwerk dat veel te ruim bemeten is voor ons. Ik verkoop in Europa 65.000 voertuigen en heb dus geen behoefte aan een netwerk dat 1 miljoen auto’s per jaar aan de man kan brengen”. Daarmee maakt de merkchef duidelijk dat hij enkel nog wenst te beschikken over gespecialiseerde verkooppunten die DS Automobiles beter in de markt zullen zetten. Naast die nieuwe merkpositionering vindt Bonnefont ook dat de verkopers moeten worden opgeleid in de methodes en gewoontes die eigen zijn aan de cliëntèle bij topproducten. Daarom volgen deze verkopers al sinds een aantal maanden allemaal een stage van 3 dagen bij juwelier Van Cleef & Arpels in Parijs. Wat de vernieuwing van het gamma zelf betreft, begint het echte werk eind 2017 met de levering van de DS 7 Crossback. Daarna, zo laat Bonnefont weten, zullen er 5 andere modellen op de markt worden gebracht volgens een vast ritme van 1 model per jaar. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) ziet zich genoodzaakt om zo maar eventjes 1,33 miljoen auto’s terug te roepen in 2 grote veiligheidscampagnes. De eerste omvat 777.000 exemplaren van de Dodge Journey (538.000 stuks) en de technisch identieke Fiat Freemont (233.000 eenheden). Een probleem met de bedrading kan er daar voor zorgen dat de bestuurdersairbag als gevolg van kortsluiting zonder reden afgaat. FCA weet van 5 gevallen waarbij dat gebeurde en de bestuurder lichte verwondingen opliep. Exemplaren van de bouwjaren 2011 tot en met 2015 zijn getroffen. Eigenaren van een Chrysler 300, Dodge Charger, Challenger, Durango of Jeep Grand Cherokee van 2011 tot 2014 moeten met hun auto terug om naar de motor te laten kijken. Daar is het probleem brandgevaar. In totaal gaat het om 565.000 auto’s. Er zijn 2 incidenten geweest, waarbij overigens geen gewonden zijn gevallen. Hetzelfde probleem plaagde vorig jaar een aantal pick-up modellen van Fiat Chrysler. In totaal moesten in oktober zo’n 86.000 auto’s van het bedrijfswagenmerk Ram worden gecontroleerd (modeljaren 2007 – 2013), evenals de politievarianten van de Dodge Charger (modeljaren 2011 – 2014). Volgens Fiat Chrysler is er vorig jaar iemand lichtgewond geraakt toen zijn of haar auto in brand vloog. +++

+++ Elektrische auto’s zorgen niet alleen voor een betere wereld op het gebied van milieu, maar ook qua werkgelegenheid. Althans, dat kan worden afgeleid uit de plannen van MERCEDES . Untertürkheim is één van de oudste faciliteiten waar het merk met de ster onderdelen van haar modellen assembleert. De 19.000 werknemers werken er samen om assen, versnellingsbakken en motoren te bouwen voor Mercedes en hierbij komen ook nog wat elektronische dingetjes. De faciliteit die toch al 110 jaar door Mercedes wordt beheerd, zal een flinke uitbreiding krijgen met daaraan gekoppeld 250 nieuwe arbeidsplekken. De batterijen en onderdelen van de elektrische aandrijving zullen in de toekomst in deze fabriek in Stuttgart worden geproduceerd. +++

+++ Vakantiekriebels zorgen voor een zoektocht naar grotere (gezins)auto’s. Vooral MPV modellen zijn in trek. De zomervakantie is begonnen en dat betekent dat veel gezinnen met de auto volgeladen richting het zonnige zuiden vertrekken. Maar passen alle tassen, kampeerbenodigdheden plus het hele gezin wel in de auto? Blijkbaar niet altijd, want AutoScout24, de grootste internetportal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, ziet in aanloop naar de zomer een stijging in het aantal zoekopdrachten voor MPV modellen. Dit zijn de meest gewilde tweedehands types: Volkswagen Touran, Opel Zafira, Mercedes B klasse, Renault Scénic en Ford S-Max. Terwijl het aanbod in 1 jaar tijd met 6 procent steeg, is de vraag met maar liefst 51 procent gestegen. Nu zijn mei en juni traditiegetrouw de maanden waarin de vraag naar MPV’s piekt, maar de populariteitstijging dit jaar is zeer opmerkelijk. Jurgen Vugts, de directeur van AutoScout24.nl licht toe: “Het gaat beter met de economie, de werkgelegenheid trekt aan en dat zie je ook terug op de automarkt. Consumenten hebben meer te besteden en zijn bereid om meer uit te geven aan een auto, dus ook de grotere en luxueuzere modellen raken steeds meer in trek”. Toch valt de prijsstijging tot nu toe mee. Voor een tweedehands MPV betaalt een Nederlander gemiddeld 12.952 euro. Dat is slechts 4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vugts: “De populariteit van tweedehands auto’s in het MPV segment gaat naar verwachting nog meer toenemen. Consumenten die op zoek zijn naar een dergelijke auto kunnen nu een goede koop doen”. +++

Comments are closed.