Warm, maar niet heet: Peugeot 308 GTI

0

Waarom de korte test?

Na 3 jaar heeft Peugeot de 308 een facelift gegeven. De doordeweekse uitvoering kon in 1.5 BlueHDi vorm al eerder aan de tand worden gevoeld, en afgelopen week was er gelegenheid om de GTI versie aan de tand te voelen.

Wat voor auto is het?

Peugeot heeft de facelift van de 308 tamelijk bescheiden gehouden en dat is bij de GTI versie niet anders. Vóór heeft de Fransman een andere motorkap, grille en koplampunits gekregen. Daardoor is de optische verwantschap met de 3008 vergroot. Verder monteert Peugeot achterlichten met een iets andere en donkerdere indeling.

Het meest opvallend is eigenlijk de nieuwe carrosseriekleur van de testauto, Magnetic Blue. Dat kan tegen meerprijs worden gecombineerd met een zogeheten Coupe Franche afwerking, waarbij het achterste gedeelte van de carrosserie in Black Perla Nera metallic is uitgevoerd. Het interieur werd bij de tijd gebracht met een nieuw, sneller reagerend infotainment systeem dat bovendien beter compatibel is met smartphones (Apple CarPlay en Android Auto). Technisch zijn er geen wijzigingen.

Specifieke kenmerk van de GTI uitvoering is om te beginnen de 270 pk sterke 1,6 liter motor. Dit betekent een relatief hoog specifiek vermogen, maar vrijwel alle concurrenten hebben een 2,0 liter blok onder de kap. Vóór de facelift was er ook een 250 pk variant van de 1.6 e-THP motor, maar die is geschrapt. De 308 is er in GTI vorm alleen met handbak. In vergelijking met de doordeweekse uitvoeringen is de grondspeling met 11 millimeter verkleind. Verder monteert Peugeot Michelin Pilot Super Sport banden en vóór 380 mm remschijven van Alcon. Het interieur is opgewaardeerd met (goed steunende) sportstoelen, Nappa lederen bekleding voor het stuur, diverse rode accenten en een handvol GTI logo’s.

Is het wat?

De motor van de 308 GTI mag dan minder groot zijn dan gebruikelijk in dit segment, de Peugeot weert zich kranig. Boven de 3.000 toeren trekt de Fransman met grote overgave en de 1.6 e-THP unit maakt graag toeren en de vermogenafgifte is mooi lineair. Alleen onderin kan je merken dat de 308 GTI minder longinhoud heeft dan bijvoorbeeld de Seat Leon Cupra of de Volkswagen Golf GTI. De Sport modus kan daar, ondanks een snellere reactie op gaspedaalcommando’s, eigenlijk niks aan veranderen. Deze stand doet eigenlijk meer kwaad dan goed, want het motorgeluid wordt dan op een genante manier onnatuurlijk.

Dankzij de genoemde Michelin Pilot Super Sport banden en het mechanische Torsen limited slip differentieel is er veel grip, maar tijdens de kennismaking werd duidelijk dat het onderstel eigenlijk wat de soft is voor op het circuit. Met name de achterzijde voelt wat losjes aan. Dat geeft de 308 GTI een speels karakter, en op zich is het best prettig dat de vering niet spijkerhard is.

Maar qua besturing is de Peugeot niet echt een allemansvriend. Dat komt op te beginnen door het kleine formaat van het stuur. Daar moet je, in combinatie met het hoog geplaatste instrumentarium, van houden of niet. Maar los van deze kwestie van smaak heeft Peugeot ter compensatie van het stuurformaat gekozen voor een zeer directe afstelling van de installatie. Dat is goed voor de reactiesnelheid, maar maakt de 308 GTI ook hyperactief en, erger, zorgt voor veel te weinig feedback van de voorwielen. Ook de handbak kan niet echt overtuigen. De overbrengingsverhoudingen zijn weliswaar goed gekozen, maar de bediening is vaag en daardoor onbevredigend.

Voor een hete hatchback zijn dit onvergeeflijke fouten. Het is daarom beter de 308 GTI als ‘warm’ te bestempelen. Een auto die je niet moet vergelijken met de Honda Civic Type R of de Seat Leon Cupra, maar met de Volkswagen Golf GTI. Qua interieurkwaliteit komt de Peugeot daar sowieso heel dicht bij in de buurt met een solide afwerking en fraaie materialen. Enige smet op het blazoen is het infotainment systeem, dat alle losse bedieningsknoppen overboord heeft gegooid. De installatie werkt weliswaar sneller en nauwkeuriger dan voorheen, maar het is nog steeds frustrerend dat je zelfs voor de kleinste wijziging van bijvoorbeeld de blowerstand het menu in moet duiken.

80%
80%
Awesome

De 308 GTI is snel, comfortabel, praktisch, goed uitgerust en relatief zuinig. Het is de beste sportieve Peugeot sinds jaren, maar dat maakt hem nog niet tot een échte hete hatchback. Daarvoor is meer motorisch vuurwerk en vooral een scherpere besturing plus schakeling nodig. Qua rij plezier laat de 308 GTI in zijn huidige vorm net even te veel punten liggen. Jammer, want charmant en visueel aantrekkelijk is deze Fransman wél.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (11)
    6.6

Reageren is niet mogelijk.