In navolging van de A3 Sportback zijn nu ook de A4 Avant en de A5 Sportback in aardgas uitvoering leverbaar. Dat is een mooi alternatief voor diegenen die geloven dat de reputatie van de dieselmotor onherstelbaar beschadigd is. En Audi is er ook bij gebaat om de nieuwe aardgas uitvoeringen te promoten, want de CO2-uitstoot is lager dan bij benzine modellen.
Audi noemt de aardgas varianten g-Tron. Bij de zogeheten CNG versies van de A4 Avant en A5 Sportback zit er de bekende 2.0 TFSI motor onder de kap, maar dan in licht aangepaste vorm. Verder is de benzine tank verkleind. De aardgas tank ligt onder de vloer van de bagageruimte, die daardoor wat hoger is. Bij de A4 Avant g-Tron kost dit 90 liter stouwvolume, maar er blijft altijd nog 415 liter over en de achterbankleuning kan platgelegd worden voor meer koffercapaciteit. De A5 Sportback g-Tron heeft in normale rugleuningopstelling een 390 liter grote bagageruimte.
De g-Tron uitvoering van de A4 Avant en A5 Sportback is 170 pk en 270 Nm sterk. Daarmee zetten de 2 Audi modellen vlotte prestaties neer, want de acceleratie naar 100 km/u neemt slechts 8,5 seconden in beslag. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens Audi 4 kilogram CNG per 100 km. De aardgas tank is groot genoeg voor een actieradius van 500 km. Kom je dan onderweg geen CNG vulstation tegen, dan schakelt de g-Tron automatisch over op de inhoud van de benzine tank. Daardoor kan je nog eens 450 km rijden. Het gevolg van de CNG ombouw is een daling van de CO2-uitstoot naar 102 gram/km. Ter vergelijking: de A4 Avant met 190 pk sterke 2.0 TFSI benzinemotor stoot 128 gram CO2/km uit.
De g-Tron uitvoering van de A4 Avant en A5 Sportback arriveren komend najaar bij je Audi dealers in de showroom. De A4 Limousine en de A5 Coupé/ Cabriolet krijgen de CNG kuur niet. De prijzen van de aardgas uitvoeringen van de A4 Avant en A5 Sportback worden binnenkort bekend gemaakt.