Mazda komt met SkyActiv-X motoren

0

De volgende generatie Mazda 3, die nog dit jaar zal worden voorgesteld en in 2018 op de markt komt, zal een revolutie veroorzaken. Die krijgt namelijk SkyActiv-X benzinemotoren die uitgerust zijn met HCCI technologie. Dat zorgt voor een lager verbruik en dus minder uitstoot.

HCCI is de afkorting van ‘Homogeneous Charge Combustion Ignition’. De techniek maakt zelfontbranding van de brandstof mogelijk in een benzinemotor; een wereldprimeur. Spontane ontbranding willen fabrikanten normaal gesproken juist vermijden bij een benzinemotor: die taak is weggelegd voor bougies. Maar de ‘bougieloze’ motor van Mazda heeft een erg hoge compressie, wat tot een betere verbranding leidt. Volgens de ontwerpers zou de SkyActiv-X krachtbron een superieure loopcultuur hebben en minder vervuilen.

Mazda presenteert haar nieuwe krachtbron in het kader van haar plannen voor de komende 15 jaar, ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ genaamd. Daarin verwoorden de Japanners hun visie voor de lange termijn op de ontwikkeling van het merk. Hoe zal de autoconsument in de toekomst over de aardbol willen rijden?

Het is al weer 10 jaar geleden dat Mazda zijn eerste Sustainable Zoom-Zoom plan presenteerde. Daarin stonden de SkyActiv-G (benzine) en SkyActiv-D (diesel) motoren centraal. Mazda claimde daarmee bovengemiddeld veel rij plezier gekoppeld aan milieuvoordelen en een hoger veiligheidsniveau te kunnen bieden.

Mazda gaat nu door op de ingeslagen weg om de CO2-uitstoot te reduceren zonder dat dit ten koste gaat van het rij plezier. De fabrikant streeft naar een verbetering van de emissieprestaties van 50 procent in 2030 en zelfs 90 procent in 2050. Uit deze getallen kan worden afgeleid dat de rol van de verbrandingsmotor nog lang niet is uitgespeeld, maar dat deze wel nog vele jaren verbeterd zal worden. De volgende stap is dus SkyActiv-X. Met de HCCI technologie denkt Mazda de grootste bijdrage te kunnen leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

De SkyActiv-X motor maakt gebruik van zogeheten compressieontsteking. Het brandstof/gasmengsel ontvlamt spontaan onder druk van de zuiger. Hiermee wint de motor 10 tot 30 procent aan koppel, terwijl het verbruik 20 tot 30 procent zal afnemen. De krachtbron zal nog steeds atmosferisch zijn. Om de turbo loopt Mazda met de grootst mogelijk boog heen. Turbomotoren zijn qua koppelkarakteristiek in het voordeel, maar met de HCCI technologie denkt Mazda die achterstand weg te werken. De nieuwe krachtbron wordt ook leverbaar met een compressor, die zorgt voor meer vermogen en koppel zonder dat het verbruik hoger wordt.

Toch wedt Mazda niet op één paard. Vanaf 2019 gaat het merk elektrische of elektrisch ondersteunde voertuigen verkopen in marktregio’s waar schone stroom in ruime mate voorhanden is, of waar voertuigen met een verbrandingsmotor vanwege luchtvervuiling worden beperkt.

Met techniek voor autonoom rijden wil Mazda de actieve veiligheid van zijn modellen vergroten. Het uiteindelijke doel is het uitsluiten van verkeersongevallen. In 2020 verwacht Mazda het zogeheten Co-Pilot Concept voor tests gereed te hebben en dit in 2025 standaard op alle auto’s te kunnen leveren. Vooruitlopend daarop presenteert het Japanse merk in 2018 nieuwe autonome veiligheidssystemen.

Comments are closed.