Nieuwstelex II

0

+++ AUTONOOM rijden: fabrikanten bieden tegen elkaar op qua niveau (‘Level’) waarop dat nu al of straks kan. Maar wedden zij niet op een verkeerd paard? Uit Brits onderzoek, uitgevoerd in opdrachten van bandenfabrikant Continental, blijkt namelijk dat automobilisten er in meerderheid helemaal niet op zitten te wachten. Zij zien meer nadelen dan voordelen van dat ‘gemanipuleer’ aan hun vervoer. Een groot gedeelte van de ondervraagden ziet zelfs geen enkel voordeel van de technologie. Een kleinere respondentengroep (44 procent) vindt het zelfs gevaarlijk om het besturen van een auto over te laten aan computers. Ze zijn er zelfs een beetje bang voor. Volgens veel geïnterviewden (2.000 mensen namen deel aan het onderzoek) maakt de technologie je lui, minder oplettend en ze zijn ook bang voor hackers die de besturing in de war kunnen sturen. Men snapt wel dat er iets zal moeten worden gedaan aan de dagelijkse files, maar de Britse automobilist voelt er over het algemeen niks voor zijn vrijheid daarvoor in te leveren of zich over te geven aan nog niet bewezen technologie. Zij willen graag dat door de promotors van ‘autonoom rijden’ wat minder wordt gepraat over ‘morgen’ of ‘de toekomst’, maar meer over wat men vandaag gaat doen om de filedruk en de stijgende verkeersonveiligheid te verminderen. De Britten zijn het in meerderheid eens met de stelling dat auto’s zuiniger en veiliger moeten worden. +++

+++ De Britse mega DEALER Lookers, die een kleine 160 vestigingen telt, schrapt merken als Peugeot, Citroen en Alfa Romeo uit het aanbod. Vestigingen die zijn gespecialiseerd in die merken worden afgestoten of gesloten. Aan de andere kant wil Lookers zich vooral richten op het meer lucratieve marktsegment met BMW en Mercedes-Benz. COO Nigel McMinn zegt over die ommezwaai tegenover Automobiel Management: “Steeds meer autokopers zoeken eerst via internet informatie over auto’s of kopen die auto tegenwoordig ook op die manier. In kleinere steden heb je daarom eigenlijk geen dealervestiging meer nodig. We richten ons vooral op de grotere agglomeraties met een daarop afgestemd productenaanbod”. Lookers, één van de drie grootste dealerbedrijven op de Britse eilanden, draaide in de eerste jaarhelft een omzet van omgerekend 2,7 miljard euro, dat is 5 procent meer dan in dezelfde periode in 2016. De nettowinst daalde iets naar 39 miljoen euro maar kwam juist 18 procent hoger uit als de afgestoten bedrijven niet worden meegeteld. De cijfers zijn openbaar omdat Lookers, net als bijvoorbeeld Pendragon, genoteerd is aan de beurs van Londen. +++

+++ HYUNDAI chefdesigner Luc Donckerwolke denkt niet dat de MPV dood is, ondanks dat zijn werkgever de ix20 zal vervangen door het cross-over model Kona. “Autoconsumenten hebben nog steeds behoefte aan de praktische eigenschappen van een MPV, maar zij willen gezien worden in een auto die meer avontuur uitstraalt. Koop een SUV en je hebt een dynamisch imago. De term MPV heeft een negatief imago, maar dat is puur een kwestie van marketing. Ik denk dat er eerherstel kan komen als autonoom en elektrisch rijdende auto’s eenmaal een feit zijn. Dat zal de hele basisopzet van een auto veranderen en kan de beschikbare ruimte à la een MPV veel beter benut worden. Maar dat zal nog wel 10 tot 15 jaar duren”. Donckerwolke heeft daar een punt want Volkswagen heeft de comeback van de Microbus (als I.D. Buzz) aangekondigd. En dat is eigenlijk puur een MPV met zijn draaibare stoelen. +++

+++ PORSCHE heeft sinds kort in de vorm van de Panamera Sport Turismo een soort van stationwagon in haar gamma. Betekent dit dat deze fabrikant ook plannen heeft voor een terreinlook versie à ja de Audi A6 Allroad, de Mercedes E klasse All-Terrain en Volvo V90 Cross Country? Ja. Porsche heeft zelfs al een naam bedacht: Safari. Ook is het met de optionele luchtvering relatief eenvoudig om extra grondspeling te creëren. Maar voorlopig heeft de fabrikant zijn handel vol om aan de vraag naar de Macan en Cayenne te voldoen, dus een terreinlook versie van de Panamera Sport Turismo heeft geen prioriteit. De naam Safari wordt ontleend aan de 911 versie waarmee Porsche in 1984 deelnam aan de Parijs-Dakar rally. Het is niet uitgesloten dat de terreinlook uitvoering in een later stadium alsnog in stelling wordt gebracht, bijvoorbeeld als de vraag naar de reguliere versies van de Panamera begint af te nemen. +++

+++ Janis Joplin zong in 1970 over de Mercedes, een automerk dat later in veel nummers werd bezongen. Maar de afgelopen jaren kunnen veel artiesten maar niet ophouden over een ander merk: ROLLS-ROYCE . Bij Bloomberg hebben ze een leuke klus gehad: ze beluisterden 280 nummers die het tot de Billboard Hot 100 schopten. Daarin zaten ruim 200 merknamen. Het meest populair zijn de automerken. Rolls-Royce gaat aan kop, andere merken die voorbij komen zijn Ferrari, Porsche en Lamborghini. Rapper Drake heeft het in zijn nummer Portland over de Rolls-Royce Wraith. De auto, met een prijskaartje van 360.000 euro, is de afgelopen jaren sowieso populair. Het is een van de meest bezongen luxe voertuigen. Het noemen van een ‘Rolls’ of een ‘Lamb’ lijkt gratis reclame, al is niet altijd duidelijk of de hitmakers ook echt gratis rappen over de merken. Wel werd later duidelijk dat zanger Chris Brown in 2008 reclame maakte. Hij zong in Forever over ‘double your pleasure, double your fun’. Dat bleek te gaan om een kauwgommerk. Niet alleen de automodellen zijn vertegenwoordig in de hitjes. Ook drankmerken als Cristal (dure champagne), horlogemerk Rolex of de koptelefoons Beats By Dre (in handen van Apple). Naast die dure spullen was er trouwens ook nog iemand die met een wat betaalbaarder merk aan kwam zetten: KitKat rolde in een van de nummers ook over de tong. +++

+++ Hoewel automedia het de komende weken vooral over de IAA van Frankfurt (16-24 september) zullen hebben, heeft ook de autotentoonstelling van TOKYO (25 oktober tot 7 november) heel wat nieuws te bieden. Daar zullen namelijk diverse nieuwe sportwagens worden onthuld. Uiteraard wordt het meest uitgekeken naar de Toyota Supra, die zijn basis deelt met de nieuwe BMW Z4. Nissan heeft de opvolger voor de GT-R nog niet klaar (die komt pas in 2019), maar er wordt gespeculeerd over een conceptstudie voor een nieuwe sportwagen met de 2.0 VC-T motor (met variabele compressie). Die moet de 370Z gaan aflossen. Mazda zit al geruime tijd te tekenen aan een sportwagen die boven de MX-5 in het gamma moet komen. Een rotatiemotor ligt vanwege zijn hoge verbruik niet voor de hand, maar dit merk heeft onlangs een krachtbron met 3 turbo’s laten patenteren (waarvan 1 elektrisch exemplaar). Die zou bijvoorbeeld in een MX-8 Coupé gelepeld kunnen worden. +++

+++ VOLVO is in Nederland alweer gestopt met de verkoop van de S60 Cross Country. Dat komt vooral door zijn onpraktische carrosserievorm: een sedan. Een modeltype dat gespeend is van avontuur en daar gaat het bij terreinlook modellen met stoerdere bumpers, bodem beschermplaten, extra grondspeling en verbrede wielkasten om. De S60 Cross Country is niet meer verkrijgbaar, al meldt de importeur wel dat het nog mogelijk moet zijn om bij een dealer een verdwaald exemplaar te bemachtigen. In totaal zijn er in Nederland 61 exemplaren van de S60 Cross Country verkocht. +++

Reageren is niet mogelijk.