Nieuwstelex

0

+++ De Nationale Politie is een bende AUTODIEVEN op het spoor, die luxe modellen van BMW, Land Rover en Mercedes steelt om ze vervolgens met de boot naar Ghana (West-Afrika) te verschepen. De afgelopen maanden zijn meerdere gestolen auto’s getraceerd, waaronder die van tv-presentatrice Bridget Maasland. Hoewel politie en door verzekeringsmaatschappijen ingeschakelde onderzoeksbureaus precies weten waar de auto’s naartoe gaan, blijkt het in de praktijk haast onmogelijk de voertuigen terug te krijgen. De lokale politie doet niets of eist soms duizenden euro’s losgeld om de gestolen auto’s over te dragen aan de rechtmatige eigenaren. +++

+++ Wat koopt de nieuwe eigenaar van FIAT CHRYSLER ? Zit er een kat in de zak? In ieder geval zit er een lijk in de kast. Onlangs bleek uit verschillende aanklachten tegen hoge vertegenwoordigers van de grote vakbond van autowerkers in de VS, de United Auto Workers (UAW), dat zij voor miljoenen dollars zijn omgekocht door de leiding van Fiat Chrysler. Sommige vertegenwoordigers hadden zelfs creditcards waarmee ze vrijuit geld konden spenderen op kosten van de autobouwer. Zo hield men bij Fiat Chrysler de vakbonden rustig bij beslissingen die anders hadden kunnen rekenen op veel weerstand. De Amerikaanse justitie heeft voor vervolging naast 4 kopstukken van de vakbond ook een paar leidinggevenden bij Fiat Chrysler op het oog. Sommige daarvan hebben inmiddels schuld bekend om zo in aanmerking te komen voor een lagere straf te krijgen. Volgens de FBI gaat het om langjarige omkoping en fraude. De grote baas van Fiat Chrysler, Sergio Marchionne neemt uiteraard afstand van deze manier van zaken doen. Hij noemt het schandelijk gedrag, ‘heeft het niet geweten’ en wil er ook van verlost worden. Verder laat men het aan de justitie in de VS om schoon schip te maken. +++

+++ HYUNDAI kondigt een ‘strategieverandering’ aan. Daarin is meer ruimte voor waterstofauto’s en modellen met een groot accupakket aan boord. Ook het prille premiummerk Genesis krijgt een groen(er) gamma. In 2021 met een elektrische sedan voor dit luxelabel klaar zijn. Die krijgt een actieradius van 500 kilometer. Volgens jaar kunnen wij van Hyundai zelf een op waterstof rijdende SUV en een volledig elektrische versie van de nagelnieuwe Kona verwachten. De laatste komt in het tweede semester van 2018 in Zuid-Korea op de markt komen en krijgt een actieradius van 390 kilometer. Ondanks de grotere aandacht voor waterstofauto’s denkt Hyundai dat deze technologie pas op zijn vroegst in 2035 winstgevend zal zijn. “Pas dan zullen de besparingen door schaalvoordeel groot genoeg zijn om geld te kunnen verdienen aan brandstofcelvoertuigen”, aldus Lee Hang-Koo, de R&D chef van Hyundai. “Tot die tijd hebben wij geen andere keuze dan om ons toe te leggen op auto’s met een batterij”. Dat is dus waarom wij onder andere een elektrische versie van de Kona kunnen verwachten. +++

+++ De grootste SUV bouwer van China zegt interesse te hebben in JEEP . Topvrouw Wang Fengying van Great Wall Motors (GWM) heeft dit aan vakblad Automotive News laten weten. “We zijn zeer geïnteresseerd in het merk Jeep. Ons doel is de grootste maker van SUV modellen ter wereld te worden. Als we Jeep kopen, zouden wij ons doel sneller en beter kunnen bereiken”, dagdroomde Wang. Jeep is onderdeel van Fiat Chrysler Automotives (FCA) dat al een tijd op zoek is naar een overnamekandidaat of samenwerkingspartner. Of de Italiaans/Amerikaanse fabrikant ook losse merken wil verkopen, is niet direct duidelijk. GWM is in 1984 opgericht door Wei Jianjun in de stad Baoding, onder de rook van Beijing. Wei staat nog steeds aan het roer en bracht zijn bedrijf eind 2003 als eerste Chinese autofabrikant naar de beurs van Hong Kong. Met een beurswaarde van rond de 15 miljard dollar is GWM de vierde autofabrikant van China. FCA staat voor bijna 16,5 miljard dollar genoteerd aan de beurs van Milaan en is qua productie de zevende autobouwer van de wereld. Volgens analisten zou de overname van Jeep door GWM onzinnig zijn. Ten eerste zou het heel duur zijn. Een analist van Morgan Stanley heeft berekend dat de Chinezen minstens 23 miljard dollar op tafel moeten leggen. Ten tweede zou Jeep niet veel anders toevoegen dan omvang. Er wordt gesteld dat het SUV merk uit Ohio weinig technische expertise zou toevoegen, zoals elektrisch rijden en zelfrijdende auto’s, en dat bepaalt in de toekomst of een autofabrikant succesvol is. Als de droom van GWM werkelijkheid wordt, is het de volgende stap van Chinese autofabrikanten om voet aan de grond te krijgen in Europa. In 2010 nam Geely Automobile Holdings het Zweedse Volvo Cars over. Naast het opkopen van Europese merken, leveren Chinese merken ook steeds meer auto’s van eigen merk aan Europese consumenten. Het Chinese BYD (Build Your Dream) is zelfs de tweede fabrikant ter wereld van elektrische auto’s. In Rotterdam is er een proef met elektrische taxi’s van BYD. De auto-industrie is overigens een van de weinige sectoren in China die het momenteel toegestaan is om buitenlandse overnames te doen. President Xi Jinping heeft andere sectoren aan banden gelegd om te voorkomen dat er te veel geld China uitstroomt. +++

+++ Wie op weg gaat in of naar ROTTERDAM , kan nu nóg beter voorbereid op pad. Vanaf deze maand is op de website van Rotterdam Onderweg real time te zien of het Rotterdamse verkeer goed doorstroomt. De gemeente Rotterdam heeft op 19 plekken in de stad 24 verkeerscamera’s opgehangen. Hiermee heeft Rotterdam een primeur in Nederland. Rotterdam is de eerste Nederlandse stad die live beelden van verkeerscamera’s toegankelijk maakt voor het grote publiek. De gemeente verwacht dat dit kan bijdragen aan het verminderen van de drukte op de wegen in de stad. Ook moet het het gemak voor de Rotterdamse reiziger vergroten. Wethouder Pex Langenberg: “Het geeft mensen de kans om nog beter voorbereid op weg te gaan. Wie ’s morgens nog thuis is, kan aan de hand van de beelden beslissen om eerst thuis te werken of z’n reis aan te passen door bijvoorbeeld met de fiets of het openbaar vervoer naar werk te gaan”. In de toekomst wil de stad het aantal camera’s uitbreiden, onder andere naar de ringwegen van Rotterdam. De gemeente plaatste de verkeerscamera’s samen met de Verkeer Informatie Dienst (VID). De nieuwe camera’s zijn een aanvulling op de bestaande verkeersinformatievoorziening. Er hangen onder meer camera’s op het Oostplein, aan beide kanten van de Erasmusbrug en op de Coolsingel. Reizigers hoeven zich geen zorgen te maken om privacy. De camera’s staan te hoog om nummerborden of personen te herkennen en de beelden worden niet opgenomen. De beelden zijn te zien op de website van Rotterdam Onderweg: rotterdamonderweg.nl/verkeerscameras. +++

+++ Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben grote problemen met de TOLREGISTRERING in België. Honderden Nederlandse chauffeurs worden ten onrechte op de bon geslingerd. De registratiekastjes die elke chauffeur die door België rijdt op zijn dashboard moet hebben geïnstalleerd, werken volgens branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) de ene dag wel en de andere dag niet. “De chauffeur krijgt hier geen signaal van en rijdt dus zonder tol te betalen door België. Vervolgens wordt hij aangehouden en moet een boete betalen anders gaat de wagen aan de ketting”, zegt Sjoerd Boot van TLN. Belgische inspecteurs willen volgens hem niets weten van haperende tolkastjes en blijven boetes uitschrijven vanaf duizend euro per overtreding. “Het is van de gekke”. Volgens TLN is de situatie onwerkbaar en moet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur ingrijpen. “We vragen haar om met haar Belgische collega in conclaaf te gaan om hier een einde aan te maken”. Zo’n 100 transporteurs zouden al getroffen zijn en er zijn vele honderden boetes uitgedeeld. TLN wil dat er pas weer wordt beboet als het systeem foutenvrij is. Minister Schultz neemt de truckers serieus. “Ik heb contact gezocht met ViaPass, dat verantwoordelijk is voor de Belgische kilometerheffing. Het bedrijf werkt nu samen met de dienstverlener aan een oplossing”, zegt ze. Ze belooft ook de zaak bij haar Belgische ambtgenoot aan te kaarten. Directeur Hes van Reining Transport is een van de gedupeerde vervoerders. “Ik heb al 70.000 euro betaald voor mijn wagenpark. Elke dag is het wel een keer raak. In landen als Frankrijk en Duitsland is er niets aan de hand, maar in België hapert het voortdurend”. +++

+++ UBER lijkt in Jeff Immelt de juiste kandidaat gevonden te hebben voor de functie van topman. De voormalige baas van het industriële conglomeraat General Electric (GE) heeft volgens bronnen de beste papieren voor de baan. Eind juli meldde de Wall Street Journal ook al dat Immelt gepolst zou zijn. Uber is op zoek naar een opvolger voor Travis Kalanick, die eerder onder grote druk van investeerders terugtrad. Kalanick zou in zijn tijd aan het roer van de taxi app verschillende misdragingen voor het bestuur hebben verzwegen. De afgelopen maanden werd het bedrijf sowieso geregeld beschuldigd van het hebben van een seksistische cultuur. Ook vertrok de ene na de andere bestuurder bij het bedrijf. De nieuwe topman krijgt onder meer de belangrijke taak de bedrijfsvoering bij Uber op orde te krijgen. Naast Immelt zou er nog één andere persoon in de running zijn voor de functie. +++

+++ VAKANTIEGANGERS die in Nederland met de auto gingen of nog onderweg zijn, moeten vergeleken met vorig jaar extra in de portemonnee tasten. Prijzen gingen augustus 2016 ondanks extra brandstofvoorraden en ruwe olie in de markt alleen maar omhoog. De eindafrekening voor deze vakantie kan in de papieren lopen, afgezet tegen 2016. Op 14 augustus vorig jaar betaalden vakantiegangers voor een liter benzine (Euro95) rond 1,457 euro. Vandaag staat de prijs op 1,606 euro per liter in Nederland. Maar ook voor andere brandstoffen moesten automobilisten met volle vakantietanks meer betalen dan een jaar eerder. Milieuvignetten in het buitenland waren een extra kostenpost. In Nederland gingen parkeertarieven bovendien door het dak. +++

Reageren is niet mogelijk.