+++ BMW topman Harald Krüger heeft tijdens de presentatie van de jongste halfjaarcijfers laten weten dat “er een zeer spannende verrassing aan zit te komen”. Die auto zal op de in september te houden IAA autoshow van Frankfurt worden gepresenteerd. Wat zou het kunnen zijn? In juni waren er geruchten over een volledig elektrische versie van de 3-serie. Daar heeft Autointernationaal.nl bewust niet over bericht omdat het geloofwaardigheidgehalte laag is: de huidige 3 serie moet nog dik een jaar mee en door nu al de opvolger te presenteren, zou je verkooptechnisch wel heel erg je eigen glazen ingooien. Tweede optie zou een ‘i8S’ kunnen zij, oftewel een extra krachtige en snellere versie van de technologisch geavanceerde en succesvolle hybride sportwagen. Maar BMW wacht waarschijnlijk met de update tot de Spyder uitvoering presentatieklaar is. En dat zal pas volgend jaar het geval zijn. Derde mogelijkheid: een inhaalslag op het gebied van techniek voor autonoom rijden. Audi en Mercedes gaan momenteel op dit vlak aan kop, dus BMW heeft inderdaad achterstand weg te werken, maar is dat “een zeer spannende verrassing”? Autointernationaal.nl denkt van niet. Bovendien wacht Mercedes waarschijnlijk met implementatie van de nieuwe techniek totdat de 7-serie een facelift krijgt. En daarvoor is het nog veel te vroeg. Last but not least: een waterstofuitvoering van de nieuwe X7. BMW zal de primeur van de productieversie van deze grote SUV waarschijnlijk aan de Amerikanen gunnen; van hen wordt verwacht dat zij de X7 in grote aantallen gaan kopen. Dus dat betekent geduld hebben tot december, als in Los Angeles de jaarlijkse autotentoonstelling georganiseerd wordt. Maar een conceptversie op de IAA, waarom niet? En zo’n ‘studiemodel’ mag best een futuristische aandrijflijn hebben. Concurrent Mercedes zal in Frankfurt sowieso een brandstofcel uitvoering van de GLC presenteren, dus aan de ‘X7 Hydrogen’ de taak om de glans van die primeur af te halen. BMW heeft nog geen concrete productieplannen voor waterstofauto’s, maar zal op een gegeven moment vast wel gaan experimenteren met een beperkte serie. En vanwege de dure techniek kan je dat het beste doen met een auto waar sowieso een stevig prijskaartje aan hangt. +++
+++ Autofabrikanten in DUITSLAND zullen hun verbrandingsmotoren nog een jaar of 6 doorontwikkelen, maar daarna is het schluß en gaat het R&D budget naar alternatieve krachtbronnen. Dat is de voorspelling van toeleverancier Continental. De reden is dat steeds meer landen auto’s met een verbrandingsmotor in de ban doen. In Europa zijn dat Frankrijk, Groot-Brittannië en Noorwegen (en als Jesse Klaver ooit nog een keer premier wordt: Nederland) en wereldwijd is China de olifant in de kamer voor autofabrikanten. Dus alle efficiëntieverbeteringen aan de benzine & dieselmotor ten spijt: het einde is in zicht. Het omslagpunt zal volgens toeleverancier Continental in 2023 komen. Dit betekent dat autofabrikanten nog één keer kunnen vlammen met een nieuwe generatie verbrandingsmotoren maar dan is het bedrijfseconomisch niet meer verantwoord om nog geld te investeren in techniek die ten dode is opgeschreven (het Noorse verbod op benzinemodellen en diesels gaat in 2025 in). Alle kaarten zullen over 6 jaar ingezet worden op volledig elektrische aandrijving. Met het oog op de aanstaande omslag op de automarkt, hebben 17 Duitse bedrijven onder de naam Terra E Holding een consortium gevormd. Het doel is om in Europa een fabriek voor autobatterijen te gaan bouwen zodat men niet afhankelijk is van producenten in de Verenigde Staten of China. Volgende maand zal een locatie worden gekozen. De Europese tegenhanger van de Gigafactory van Tesla moet eind 2019 operationeel zijn en krijgt een capaciteit van 34 GWh. +++
+++ Steeds meer autofabrikanten ontdekken de Formule E. De volgende stap: rallycross met elektrische auto’s. In 2018 zou daarom de E/RACING competitie kunnen ontstaan. Motorkracht is het probleem niet, maar de wedstrijden moeten natuurlijk niet te lang duren. Kort maar krachtig dus. De suggestie voor E/Racing werd gedaan door Wolfgang Dürheimer, de grote baas van Bentley en Bugatti. Deze topmanager met heel veel benzine in zijn bloed denkt dat elektrische rallycross een ideale aanvulling kan vormen op de Formule E. Het lijkt een kwestie van tijd totdat dit idee realiteit gaat worden. Renault presenteerde immers niet voor niets kortgeleden een raceversie van de Zoe. +++
+++ LEASE auto’s zitten in Nederland in de lift. In de eerste 7 maanden van dit jaar werden 79.020 exemplaren op kenteken gezet. In 2016 waren er eind juli 58.962 gelukkigen die een nieuwe auto van de zaak kregen; een toename van liefst 34 procent. Volkswagen was in de eerste 7 maanden van dit jaar wederom marktleider met 11.911 registraties en 15,0 procent hogere verkopen, maar verloor wel fors marktaandeel omdat de algehele marktgroei in het segment dus ruim 2 keer zo groot was. Daarna volgen Renault (8.148 exemplaren, + 87,4 procent), Opel (7.409, + 72,9 procent), BMW (4.886, + 9,1 procent), Ford (4.839, + 110,4 procent), Skoda (4.643, + 15,9 procent), Audi (4.301, + 23,1 procent), Peugeot (4.300, + 51,1 procent), Toyota (3.502, +52,1 procent) en Mercedes (3.202, + 33,6 procent). Nissan en Fiat zagen hun leaseregistraties juist afnemen. Volkswagen staat nu op 15,1 procent marktaandeel, versus 17,6 procent vorig jaar. De toppositie is evenwel vooralsnog onbedreigd want de nummer2 op de zakelijke markt, Renault, volgt op grote afstand met 10,3 procent. De derde podiumplaats is voor Opel met 9,4 procent. Renault scoort zakelijk momenteel vooral met de Mégane Estate terwijl de leaserijder ook nog niet is uitgekeken op de Clio Estate. Opel dankt het goede resultaat aan de Karl en de Astra Sports Tourer. Bij BMW staat het marktaandeel op de zakelijke markt onder druk omdat de stekkerhybride modellen (zoals de 225xe iPerformance Active Tourer en de 330e iPerformance) duidelijk minder in trek zijn. +++
+++ NISSAN heeft een waarschuwingssysteem ontwikkeld dat aan de achterdeuren is gekoppeld. Dat waarschuwt de bestuurder dat hij moet nagaan of hij niets op de achterbank is vergeten als hij voor het wegrijden een achterdeur heeft geopend. Het RDA (Rear Door Alert) moet de bestuurder helpen om niets in de auto te vergeten: tassen, huisdieren of zelfs kinderen. Het gebeurt namelijk soms dat mensen een kind of dier in de auto vergeten wanneer ze uitstappen. In de zomer kan dat zeer snel dramatische gevolgen hebben omdat de temperatuur in een in de zon geparkeerde auto erg hoog kan oplopen. Daarom bedacht Nissan het RDA alarm, dat de bestuurder eraan herinnert om op de achterbank te gaan kijken als hij voor het vertrekken zijn deur had geopend. Het idee voor dit nieuwe systeem, dat in de Verenigde Staten zal worden toegepast in de modeljaar 2018 uitvoering van de Pathfinder, komt van industrieel ingenieur Elsa Foley, een moeder van 2 jonge kinderen, en van mechanisch ingenieur Marlene Mendoza, met 3 kinderen. Dankzij sensoren in de achterdeuren maakt de auto kleine claxongeluiden als je de auto vergrendelt zonder een achterdeur te hebben geopend die je voor je laatste vertrek nog had geopend. Uiteraard kan je die waarschuwing nog altijd negeren als je zeker bent dat je niets bent vergeten en je kan het RDA ook uitschakelen. +++
+++ Waarom biedt PSA überhaupt nog de modellen Citroën C-Zero en Peugeot Ion aan? Beide modellen vinden amper kopers en zijn qua actieradius (op papier 160 kilometer) volkomen achterhaald. Het antwoord: PSA zit er contractueel aan vast. Althans, tot dat zij 100.000 exemplaren van leverancier Mitsubishi heeft afgenomen. In 2009, toen de overeenkomst werd gesloten, was iedereen erg optimistisch gestemd over het toekomstpotentieel van elektrische auto’s. Niet alleen PSA, maar bijvoorbeeld ook Nissan en Renault. De laatste twee fabrikanten verwerken de kater in stilte en sinds de accu upgrade verkoopt de Zoe een stuk beter. Nissan hoopt op een doorbraak met de tweede generatie Leaf, die binnenkort zal worden voorgesteld. Maar Citroën en Peugeot zitten pas op 37.600 verkopen voor de Ion en C-Zero. En het is een illusie dat dit lachwekkende duo nog een graantje mee zal kunnen pikken van de aantrekkende vraag naar elektrische auto’s: hun actieradius is simpelweg te klein. Een simpele oplossing is er niet. PSA kan het contract proberen af te kopen, maar bij Mitsubishi trekt tegenwoordig Carlos Ghosn aan de touwtjes, de topman van … Renault en Nissan. Die CEO heeft sowieso nog een appeltje te schillen met de baas van PSA. Deze Carlos Tavares was namelijk lange tijd de nummer2 in de managementechelons van Renault, voordat hij als een dief in de nacht bij de concurrent aan de slag ging. +++
+++ TOYOTA verhoogt zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar, geholpen door de zwakkere yen en een herstel van de verkoop in Noord-Amerika. Volgens Toyota zal de operationele winst in het jaar tot en met volgend jaar maart uitkomen op 1,85 biljoen yen (14,4 miljard euro). Eerder werd gerekend op 1,6 biljoen yen. Daarmee volgt Toyota het voorbeeld van zijn Japanse rivaal Honda die eerder ook al de winstverwachting naar boven bijstelde. Toyota kwam ook met cijfers over het eerste kwartaal, dat eind juni afliep. De omzet ging met 7 procent omhoog tot omgerekend 50 miljard euro, met een nettowinst van ruim 4 miljard euro. De wereldwijde verkoop van het concern bedroeg meer dan 2,2 miljoen voertuigen. Voor het gehele boekjaar rekent Toyota op een verkoop van 8,9 miljoen auto’s. +++
