Tata stopt met ontwikkeling Racemo

0

Afgelopen maart toonde het moederbedrijf van Jaguar Land Rover, Tata Motors, op de autosalon van Genève de Tamo Racemo: een compacte sportwagen die in een gelimiteerde oplage van 250 exemplaren gebouwd zou gaan worden en vooral bedoeld was om het publiek in eigen land te tonen dat de Indiase autofabrikant meer kan dan alleen goedkope modellen voor het grote publiek bouwen.

Maar een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken: bij nader inzien houdt Tata Motors het tóch liever bij laagwaardige auto’s die het vooral van hun prijs moeten hebben: de Tamo Racemo is daarom in de ijskast beland naast andere conceptstudies die nooit in productie zullen gaan. De ontwikkelingskosten van de sportwagen met middenmotor zouden de pan uit rijzen tot op een niveau (35 miljoen euro) dat die niet meer te verantwoorden zijn tegenover de aandeelhouders. De winst staat bij Tata Motors onder druk en dit betekent dat iedereen de broekriem moet aanhalen, ook de afdeling ‘spannende producten’.


Dat is jammer, wat het kekke sportwagentje (3,84 x 1,81 x 1,21 meter) had veel potentieel. Met zijn 190 pk / 210 Nm sterke 1,2 liter driecilinder turbobenzine motor, die de achterwielen aandrijft, zou hij in 6 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren. Een soort Toyota MR2 maar dan van een tamelijk nieuwe autofabrikant voor een eveneens nieuwe generatie autoconsumenten.

Tata Motors heeft ook haar deelname aan de 2018 editie van de autosalon geannuleerd. Daaruit kan afgeleid worden dat de plannen om grootschalig op de Europese markt actief te worden op de lange baan zijn geschoven. De Indiase fabrikant verdient momenteel alleen geld met Jaguar Land Rover, dat vorig jaar voor het eerst in zijn bestaan meer dan 500.000 auto’s verkocht. De eigen modellen van Tata Motors zijn verliesgevend. Jaguar Land Rover denkt de komende jaren versneld te kunnen groeien met nieuwe ontwerpen als de Range Rover Velar en de Jaguar E-Pace.

Reageren is niet mogelijk.