Volkswagen: na T-Roc volgt T-Cross

0

Over anderhalve week zal Volkswagen de T-Roc voorstellen: een cross-over van het formaat Golf met dezelfde basis als de Audi Q2. Wie niet de centen heeft voor een minimaal 31.090 euro kostende Tiguan, zal dan al voor zo’n 25.500 euro zaken kunnen doen met Volkswagen voor een hoog model. Leuk, maar dat tarief is natuurlijk nog niet laag genoeg om het de Renault Captur (vanaf 19.190 euro) lastig te kunnen maken. Daarom volgt na de T-Roc volgend jaar de T-Cross.

De T-Cross zal in maart 2018 op de autosalon van Genève zijn publieksdebuut beleven. Deze kleine cross-over krijgt de Polo als basis en is de productievertaling van de conceptstudie T-Cross Breeze, die in 2016 door Volkswagen werd getoond. Zijn zustermodel Seat Arona maakt gebruik van hetzelfde MQB A0 platform. Daarvan start de verkoop na de zomer. Skoda volgt in 2019 met een eigen variatie op hetzelfde thema. De naam van dat model is nog niet bekend, maar het ligt voor de hand dat de Tsjechen opteren voor iets met de beginletter ‘K’. Dat allitereert mooi met Karoq en Kodiaq.

De T-Cross wordt 4,13 meter lang. Daarmee is hij 1 centimeter korter dan de Arona, maar groter dan de Polo, die met 4,05 meter in de folder staat. De motorische basis gaat gevormd worden door de 1.0 TSI turbo 3 cilinder in 95 pk configuratie. Als je bijbetaalt, kan je de 115 pk uitvoering krijgen of de 1.5 TSI unit met 150 pk. Daarmee is de koek voorlopig op en meer is ook niet echt nodig voor een B segment SUV. Tenzij je de Nissan Juke Nismo RS wilt beconcurreren, maar dat is Volkswagen niet van plan. Zij vindt de GTI badge alleen passen bij hete hatchbacks, niet bij opgedirkte cross-overs. Dieselen kan totdat er totaal geen vraag meer naar is in de T-Cross 1.6 TDI met 95 pk. Volkswagen heeft ook een 1.0 TGI aardgasunit in de schappen liggen waarmee de cross-over prima uit de voeten zou kunnen, maar de vraag naar deze brandstofvariant valt bij andere modellen nogal tegen dus het is de vraag of Volkswagen die 90 pk versie wel in stelling gaat brengen. Van versnelling wisselen doe je via een handbak (5 of 6 versnellingen) of via een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Uitvoeringen met 4Motion vierwielaandrijving zijn vooralsnog niet gepland.

De Nederlandse prijzen zullen om en nabij de 20 mille beginnen. Daarmee is de T-Cross op het eerste gezicht niet veel duurder dan de Polo met dezelfde 1.0 TSI motor (18.990 euro), maar in die hatchback krijg je dan direct het tweede uitrustingniveau Comfortline. In de T-Cross begin je aan de basis: Trendline. Dat betekent tevergeefs zoeken naar zaken als Radio Composition Colour met 16,5 cm kleuren touch screen, Bluetooth telefoonvoorbereiding, een USB aansluiting, adaptieve cruise controle, voetgangersherkenning, City Emergency Braking, lederen bekleding voor het 3-spaaks multifunctionele stuurwiel / de handremgreep / de versnellingspook, handbediende airconditioning, buitenspiegels plus deurgrepen in carrosseriekleur, de Plus boordcomputer, een armsteun tussen de voorstoelen en/of mistlampen vóór (inclusief bochtverlichting). Die Trendline is dus puur een prijspakker. Wil je het een beetje leuk hebben in je T-Cross, dan begint het leven pas bij 22.500 euro.

Dat is misschien even slikken, maar aan de andere kant: nog nooit was rijden in een hoge, stoer ogende, cross-overachtige Volkswagen zo goedkoop!

Comments are closed.