Nieuwstelex

0

+++ De automarkt van BELGIE is met een heuse omwenteling bezig, die de hele sector voor grote uitdagingen stelt. Dat merkt branchefederatie Traxio, het vroegere Federauto, in zijn maandag verschenen sociaal-economisch dossier. In de eerste 6 maanden van dit jaar werden voor het eerst meer benzinemodellen dan diesels ingeschreven, en daarnaast is de elektrische auto in opkomst. De voorliefde van de Belgen voor diesel heeft dus klappen gekregen, zo constateert Traxio. Meer dan 75 procent van de registraties in 2008 waren diesels, maar in de eerste 7 maanden van 2017 was dat gedaald naar 47 procent, tegenover 48 procent voor benzinemodellen. Een stijgend, maar nog altijd minimaal, aandeel wordt ingenomen door de elektrische auto. Vorig jaar werden ruim 2.000 nieuwe exemplaren in België ingeschreven, goed voor 0,38 procent marktaandeel. Voor dit jaar wordt gemikt op 0,44 procent. Voor het onderhoud bij de dealers verwacht Traxio een grote impact. “Het onderhoud van de hoogtechnologische voertuigen vereist de werving van meer gekwalificeerd en dus duurder personeel”. +++

+++ In DUITSLAND zijn de afgelopen maand 253.679 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is 3,5 procent meer dan een jaar eerder en de beste augustusmaand in 8 jaar tijd. Op jaarbasis staat de Duitse automarkt nu op een plus van 2,9 procent, zo meldt brancheorganisatie KBA. Volkswagen is nog steeds marktleider, maar er zijn dit jaar tot nu toe 5,8 procent minder klanten. Stevige winst (+8,1 procent) boekt Mercedes, dat met de C klasse en de GLC de 2de en 6de plek in de Duitse verkoopstatistieken bezet. Grote verkoopstijgingen werden ook geboekt door Seat, Renault, Dacia, Toyota, Peugeot, Mitsubishi, Suzuki, Jaguar en Alfa Romeo. Op verlies staan, naast Volkswagen, de merken Honda en Jeep. Bij het laatste merk moeten de verkopen van de nieuwe Compass nog op gang komen. Daarnaast heeft Jeep een relatief hoog percentage klanten; een brandstoftype dat bij de Duitsers uit de gratie is na voortdurende berichten over dieselschandalen en rijverboden. Dat leidde er toe dat er in augustus bijna 14 procent minder diesels werden verkocht dan in dezelfde maand in 2016. Diesel neemt daarmee nog maar een kleine 38 procent van de nieuw verkopen voor haar rekening. Benzineauto’s gingen in augustus bij onze oosterburen 15 procent vaker over de toonbank. Andere merken met een relatief hoog dieselaandeel in de verkopen zijn Land Rover, Volvo, Jaguar en SsangYong. Bij marktleider Volkswagen gaat het om 47 procent. +++

+++ Meer dan de helft van de mensen die voor het EERST een auto willen kopen, heeft eigenlijk geen idee waar ze die moeten zoeken. Zij weten niet hoe en waar je een goede dealer of garage kunt vinden. Vrijwel net zo veel mensen weten ook niet goed waar ze die auto, als die eenmaal toch is gekocht, het beste voor de eerste onderhoudsbeurt naar toe kan. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse The Motor Ombudsman, waarmee die organisatie de lancering van haar internetgids ‘JustPassed’ (ofwel net gehaald; het rijbewijs dus) onderstreept. Met de gids wil de The Motor Ombudsman “het proces van het kopen van een nieuwe auto of kiezen van een onderhoudsbedrijf voor nieuwe automobilisten simpeler maken”, zo bericht Automobiel Management. Van de 1.500 ondervraagden noemde meer dan 50 procent het vinden en kopen van een auto een ingewikkelde zaak. Tweederde van de respondenten wist eigenlijk niet welke criteria ze moeten hanteren om een dealer of garage te selecteren. Ook hebben velen geen idee hoe je kunt bepalen of je wel waar voor je geld krijgt. Uit het onderzoek blijkt verder dat mond tot mond reclame vaak een doorslaggevende rol speelt bij de uiteindelijke keuze waar de auto te kopen en te laten onderhouden. +++

+++ JEEP werkt aan een nieuw model dat onder de Renegade in het gamma moet komen. Deze benjamin is primair voor Europa bedoeld en zal worden gebaseerd op Fiat techniek. Er zijn geen plannen om het model in de Verenigde Staten te gaan verkopen. Als basis dient vermoedelijk het platform van de volgende generatie Panda en 500. De mini SUV van Jeep zal in Italië worden gemaakt. Daar loopt ook de Renegade van de band. +++

+++ NISSAN heeft beloofd dat de nieuwe generatie Leaf, die volgend jaar in de showrooms arriveert, een actieradius krijgt van rond de 500 kilometer en daarmee Tesla zal verslaan. “Daarmee hopen we autokopers die nog altijd twijfelen over het bereik van een elektrische auto over de streep te trekken”, aldus bestuursvoorzitter Hiroto Saikawa. Tesla’s duurste uitvoering van de Model S haalt net 500 kilometer, maar de Amerikaanse instapper komt op dit moment niet verder dan 350 kilometer op één batterijlading. Nissan denkt dat de nieuwe Leaf die actieradius zal kunnen overtreffen. Wel is het zo dat daar een prijskaartje aanhangt, want de nieuwe Leaf gaat in ‘500 kilometer uitvoering’ ongeveer net zo veel kosten als de Tesla Model 3. De Leaf is nu (al) de best verkochte elektrische auto ter wereld. Sinds de lancering in 2010 zijn er meer dan 283.000 exemplaren de showroom uitgereden. Al met al is de alliantie Nissan – Renault de grootste leverancier van elektrische voertuigen. “Het blijft moeilijk te voorspellen wanneer automobilisten massaal zullen besluiten om over te stappen op dergelijke auto’s. De meeste consumenten hebben geen praktische ervaring met het rijden in een elektrisch model, de infrastructuur laat nog altijd te wensen over en er moet ook een grotere variatie aan producten op de markt komen”, aldus Saikawa in de Financial Times. +++

+++ RENAULT heeft op de IAA autoshow van Frankfurt de nieuwe generatie Mégane RS voorgesteld. Dat is het laatste hete model met een klassieke aandrijflijn, zo laat Renault Sport baas Patrice Ratti aan journalisten weten. De opvolger krijgt een hybride aandrijflijn. Voor Ratti is dat nu al een uitgemaakte zaak. Om het wagengewicht niet te veel te laten oplopen, zal het bij de nieuwe Mégane RS echter om een microhybride gaan, op basis van een 48V accu. Of er ook een SUV van Renault (Captur, Kadjar, Koleos) met het RS logo komt, is nog geen uitgemaakte zaak. Die optie wordt volgens Ratti momenteel bestudeerd. “Als wij ermee doorgaan, moet het een echt model van Renault Sport worden. Hij moet dus het rij plezier bieden dat zo typisch is voor een RS. En met een SUV is dat niet eenvoudig te bereiken. Wij doen het dus enkel als alle voorwaarden zijn vervuld”. Ratti laat overigens doorschemeren dat sportieve SUV modellen eigenlijk meer iets is voor premiummerken. Zij kunnen de meerkosten als gevolg van de aangepaste wielophanging etc. namelijk makkelijker doorberekenen aan de klant. Een volumemerk als Renault heeft veel minder speelruimte. Hetgeen impliceert dat een sportieve SUV van de Fransen wel eens onder Alpine label verkocht zou kunnen gaan worden … +++

+++ De brancheorganisatie van rijschoolhouders en de Bovag maken zich zorgen over de professionaliteit van sommige RIJSCHOLEN . De Vereniging Rijschool Belang (VRB) en de Bovag klagen over het niveau van mensen die afrijden. Er komen soms examenkandidaten opdraven die maar 4 lessen kregen. “Dat is toch bizar”, zegt VRB voorzitter Peter van Neck. Volgens de VRB zijn het vooral de stuntpakketten die rijscholen aanbieden die ervoor zorgen dat de kwaliteit zo laag is. “10 lessen plus examen. Dan weet je eigenlijk vooraf al dat je genept wordt. Maar toch worden ze verkocht. En erger nog, deze leerlingen komen ook opdraven om af te rijden”, vertelt Van Neck. Daarom pleiten de organisaties voor betere kwaliteitscontrole op rijscholen en instructeurs. “Nu worden rijscholen er beter van, want telkens opnieuw examen laten doen is voor hen gewoon een verdienmodel”. Ook de Bovag, die zo’n 500 rijscholen vertegenwoordigt, zegt dat het belangrijk is om veel uren in de auto te maken voor je op examen gaat. “10 tot 15 lessen kan niet, dan moet je echt Max Verstappen zijn. Je moet letterlijk kilometers maken, liever wat meer lessen dan minder”, zegt een woordvoerder. Wel snapt de organisatie dat er vaak druk door ouders wordt uitgevoerd om zo snel mogelijk op examen te gaan. “Rijschoolhouders zeggen tegen ons: we komen soms leerlingen tegen die echt niet toe zijn aan het verkeer. Dat zijn incidenten, maar het gebeurt tegenwoordig wel wat vaker”. Volgens recente cijfers van het CBR is het gemiddeld aantal lessen dat iemand tot zijn examen heeft 38. Ongeveer de helft van alle kandidaten slaagt in één keer. Het slagingspercentage schommelt al jaren rond de 50 procent. Wel ziet het CBR het slagingspercentage ook liever hoger. “Daarom starten we volgende maand ook een campagne op sociale media om mensen tips te geven waar ze op moeten letten als ze een rijschool uitkiezen. We zien bijvoorbeeld dat het slagingspercentage hoger ligt als mensen een tussentijdse toets nemen. Dat soort tips willen we mensen geven”, zegt een woordvoerder. +++

+++ De fabrikant van VLIEGENDE auto’s Lilium Aviation heeft 90 miljoen euro opgehaald om haar plannen verder te verwezenlijken. Het grootste deel kwam van de Chinese internetgigant Tencent, maar daarnaast leverden ook de koninklijke familie van Liechtenstein en investeringsfondsen van de oprichters van Twitter en Skype een bijdrage. Eerder werd al 10 miljoen bij elkaar geschraapt zodat de kas van de Duitse start-up nu gevuld is met 100 miljoen euro. Lilium Aviation heeft al proefvluchten uitgevoerd met een klein elektrisch vliegtuigje voor 2 personen dat verticaal kan opstijgen en landen. Dat vliegtuigje heeft 3 kleine elektrische motoren en kan een snelheid halen van 300 kilometer per uur. Het bedrijfje, dat pas 2 jaar geleden werd opgericht, wil tot nu toe niet zeggen wanneer het daadwerkelijk de eerste producten op de markt denkt te brengen. +++

Comments are closed.