Samsung investeert in zelfrijdende auto

0

Samsung trekt 300 miljoen dollar uit voor investeringen in technologie voor onder meer zelfrijdende auto’s. De technologiegigant heeft grote ambities op dat vlak en kocht om die reden eerder al geluidsinstallatiebedrijf en auto-onderdelenmaker Harman voor 8 miljard dollar.

Voor de betreding van de markt van de zelfrijdende auto heeft Samsung een investeringsfonds van 300 miljard dollar beschikbaar. “De tijd is aangebroken om onze intentie om de markt voor zelfrijdende auto’s te betreden duidelijk te maken”, zo laat een woordvoerder van het bedrijf weten. “Samsung is hier al een tijd op aan het broeden”. De eerste investering door het nieuwe fonds van Samsung wordt gedaan in TTTech, een bedrijf dat zich bezighoudt met software voor zelfrijdende wagens. Hoeveel geld er in het bedrijfje wordt gestoken, is niet bekend.

Samsung is naast maker van smartphones en televisies ook een van de grootste leveranciers van halfgeleiders ter wereld. Die brede technologische achtergrond en de ingang bij autofabrikanten via Harman geven het bedrijven het vertrouwen om zich te meten met de fikse concurrentie op de automarkt.

Samsung heeft inmiddels een vergunning op zak voor het testen van zelfstandig rijdende auto’s test op de wegen van Californië. Er zijn nu 39 bedrijven die dit in de Amerikaanse staat mogen doen. Californië is niet de enige omgeving waar proeven met zelfstandig rijdende auto’s zijn toegestaan, maar het is inmiddels wel veruit de grootste proeftuin ter wereld voor die nieuwe technologie.

Volgens een onderzoek van adviesbureau McKinsey kan rond 2030 zo’n 15 procent van alle auto’s zelfstandig rijden. Dat perspectief trekt veel bedrijven aan om er zich aan te wagen, waaronder nu dus ook Samsung. Bij de autofabrikanten zijn Ford, General Motors, Mercedes, Nissan, Tesla en Volkswagen actief met het testen van zelfrijdende auto’s in Californië. Daarnaast heeft ook de Chinese nieuwkomer Faraday Future er een vergunning gekregen.

Nauw daarop aansluitend zijn er proefprojecten van grote toeleveranciers aan de auto-industrie zoals Bosch, Delphi of Valeo. En dan zijn er vanzelfsprekend ook de hightech giganten als Apple, Waymo/Google, het Chinese Baidu en nu ook Samsung die zich in de Amerikaanse staat op autonoom rijden hebben geworpen

De concurrentie bestaat onder meer uit chipgigant Intel, dat vorige maand Mobileye overnam voor 15,3 miljard dollar. Dat bedrijf is marktleider in software voor het voorkomen van botsingen. Qualcomm, een andere chipreus, is nog altijd verwikkeld in de afronding van zijn overname van het Nederlandse NXP voor 47 miljard dollar. NXP is wereldmarktleider in chips voor auto’s.

Reageren is niet mogelijk.