Guitig en gretig: Suzuki Swift Sport

0

Waarom de korte test?

In het voorjaar van 2018 start Suzuki met de verkoop van de nieuwe Swift Sport. De belangrijkste wijziging zit onder de motorkap: daar maakt de atmosferische 1,6 liter unit plaats voor een 1.4 Turbo.

Wat voor auto is het?

Deze zogeheten Boosterjet krachtbron kennen we reeds van de Vitara S. Dankzij de turbo ligt het motorkoppel bijna 50 procent hoger: 230 Nm in plaats van 160 Nm. Het vermogen stijgt van 136 pk naar 140 pk. Suzuki moet de Europese verbruik & emissiecijfers nog bekend maken, maar aangezien de nieuwe Swift Sport fors is afgeslankt, kunnen wij rekenen op een aanzienlijk hoger prestatieniveau. Het lagere gewicht van de Swift Sport is te danken aan het nieuwe platform waarop de jongste Suzuki modellen (inclusief de Baleno en de Ignis) zijn gebaseerd. De bodemplaat is ook stijver dan voorheen dankzij extra laswerk. Volgens Suzuki levert dit een directere en meer consistente besturing op.

Uiterlijke kenmerken van de Swift Sport zijn opvallende, tweekleurige 17-inch velgen (die de wielkasten volledig vullen), een iets scherpere neuspartij dan de reguliere versies hebben, extra spoiler (zowel onder de carrosserie als op het dak) en 2 uitlaatpijpen. Het zwarte gedeelte van de bumpers is afgewerkt met nep carbon en de grondspeling is 15 mm kleiner dan bij de gewone Swift. Door de bodykit is de carrosserie echter 40 mm breder.

Ook het interieur laat er geen misverstand over bestaan dat je in een snelle Swift zit. Diverse rode details (op onder andere het dashboard, de armsteunen en de middenconsole) moeten voor een snellere hartslag zorgen. De sportstoelen hebben een zwart bekleding en rood stikselwerk. De meters van het instrumentarium zijn ook rood van kleur. Daar tussenin bevindt zich een display waarop de rij prestaties worden weergegeven. Dat soort informatie kennen we van de Nissan GT-R en de hetere Subaru modellen, maar zijn voor een kleine hatchback een primeur. Of je er in de dagelijkse praktijk veel aan hebt, is een ander verhaal.

Is het wat?

Vandaag de dag zorgt een vermogen van 140 pk niet voor voorpaginanieuws; zelfs niet in een B segment hatchback. Maar de Swift Sport weegt slechts 970 kg. Dat is 80 kg minder dan het oude, minder goed in zijn toeters en bellen zittende model. Het resulaat is een enorme gretigheid om te versnellen, zelfs als je het gaspedaal niet tot op de bodem intrapt. Met name in de laagste 3 versnellingen is de Swift Sport erg enthousiast. Van een turbogat merk je niks. In die zin is het een waardige opvolger van de eveneens uitstekend aan het gas hangende, vorige editie.

Dat de Suzuki met zoveel verve voor plezier zorgt, is eigenlijk verrassend gezien het feit dat er allerlei goedbedoelde, maar potentieel pretbedervende, beschermingsengelen aan boord zijn, zoals Autonomous Emergency Braking, een rijbaanhulp, vermoeidheidswaarschuwing, (je moet wel erg slaperig zijn wil je in deze vermakelijke auto indommelen), adaptieve snelheidsregelaar en vermoeidheidsherkenning. Gelukkig merk je enkel soms de interventies van de rijbaanhulp in de vorm van een dwingende stuurcorrectie bij snelheden boven de 65 km/u en bij een lager tempo in de vorm van stuurtrillingen. Deze veiligheidsfunctie kan wel uitgeschakeld worden zodat er van speelbederf geen sprake hoeft te zijn. Je kan dan volop genieten van het scherpe en atletische weggedrag van de Suzuki.

De besturing van de Swift Sport werkt tamelijk direct en is consistent bekrachtigd. Bonuspunten scoort de Suzuki met een vertrouwenvergrotende zitpositie en bochtgedrag waarbij de Japanner amper overhelt. De Swift Sport nodigt je constant uit om net tempo nóg wat verder op te voeren en dat is natuurlijk de levensmissie van een hete hatchback. Dankzij een royale hoeveelheid grip kan de Suzuki die hogere snelheden ook goed aan. Ook als je in de bocht plotseling van het gas af gaat, valt de Swift Sport niet uit zijn element te brengen. Helaas laat de Suzuki zich niet met het gaspedaal door een bocht sturen en dat is jammer want een dergelijk reflex zou prima bij de dynamische Japanner passen. Misschien worden er bij de Europese versie van de Swift Sport nog wat aanpassingen doorgevoerd.

Het maximale koppel van 230 Nm is beschikbaar tussen de 2.500 en 3.500 toeren. Je hebt 6 versnellingen om de Swift Sport in deze zone te houden. De handbak schakelt wat rubberachtig en dat detoneert enigszins met de rest van de bediening. Inschakelen van de achteruit is opvallend lastig. Maar voor de rest laat de Suzuki geen steken vallen. Het is een sympathieke allrounder voor mensen met benzine in hun bloed, voor wie een auto ook praktisch en betaalbaar moet zijn. Dat je bij 2.500 toeren het maximum koppel tot jouw beschikking hebt, maakt rijden in de Swift Sport extra gemakkelijk.

Qua algehele verfijning scoort de Suzuki ook een royale voldoende. De motor is op snelwegtempo mooi stil en het absorptievermogen van de vering is voldoende groot om deze Japanner het eerdergenoemde karakter van een goede allrounder te geven. De kuipstoelen steunen goed en de decoratieve rode accenten voor het dashboard leiden de aandacht enigszins van het harde plastic af. Verder krijg je een met leer bekleed, aan de onderzijde afgeplat stuurwiel en aluminiumpedalen.

Specifieke uitrusting kenmerken van de Swift Sport zijn een agressief ogende grille in honingraatmotief, hertekende bumper (die de neus 5 centimeter verder naar voren duwen), een dikke diffusor en een 7-inch aanraakscherm voor de bediening van het infotainment systeem dat compatibel is met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink.

 

80%
80%
Awesome

De Suzuki Swift Sport is een auto die bij velen snel een glimlach op het gezicht zal toveren. Hij is handzaam, snel, goed uitgerust, geschikt voor langere afstanden en kent een ongecompliceerde bediening. Ondanks de veel royalere (veiligheids)uitrusting is het gewicht aanzienlijk gedaald. Als de Swift Sport, die vermoedelijk 25.499 euro gaat kosten, zich ook via het gaspedaal zou laten bespelen en sturen, zou hij helemaal perfect zijn geweest.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (25)
    6.6

Reageren is niet mogelijk.