Laatkomer: Jaguar XF Sportbrake

0

Waarom de korte test?

Aanvankelijk dacht Jaguar, na de F-Pace te hebben geïntroduceerd, prima zonder een stationwagon in zijn gamma te kunnen. Maar dat is buiten de Europese autoconsument gerekend. Die is nog lang niet uitgekeken op dit carrosserietype. En dus komt er, tamelijk laat in de verkoopcarrière van de XF, alsnog een combi-uitvoering die conform de merktraditie Sportbrake heet. Omdat het marktaandeel van Jaguar onder druk staat, is het een welkome aanvulling op het gamma.

Wat voor auto is het?

Met de XF Sportbrake gaat Jaguar de strijd aan met de BMW 5-serie Touring en de Estate uitvoering van de Mercedes E klasse. Ook de Audi A6 Avant en de Volvo V90 kunnen in één adem met de Brit worden genoemd. De XF is weliswaar niet okselfris meer, maar dat neemt niet weg dat de Jaguar een goed verkoopverhaal kan houden. Zo is de Sportbrake gebouwd uit aluminium en is de achterklep van polymeer vervaardigd. Desondanks is de stationwagon 70 kilo zwaarder dan de sedan uitvoering van de XF.

Zelfregelende luchtvering is standaard, evenals een waterdichte sleutel voor avontuurlijke sporters. Omklappen van de achterbankleuning levert een vlakke laadvloer en 1.700 liter bagageruimte op. De Sportbrake heeft een 5 millimeter langere wielbasis dan de sedanversie. Ook zou de zitting van de achterbank comfortabeler zijn geworden.

Is het wat?

Je ziet het er misschien niet aan af, maar deze Jaguar weegt meer dan 1,9 ton. Dat komt ook door de vierwielaandrijving die standaard is bij de 240 pk sterke dieselversie, 25d genaamd. Toch merk je dat hoge gewicht in eerste instantie niet. De stuurbekrachtiging neemt veel werk uit handen, maar laat voldoende gevoel in de installatie. De XF Sportbrake weet daardoor een bochtig parcours behendig af te werken, al is dat ook te danken aan de grote (20-inch) wielen van de testauto.

Voer je het tempo op, dan voel je de massa wel tegelijk, namelijk in de vorm van een fikse portie onderstuur. Daarnaast lijkt de carrosseriestijfheid minder te zijn dan bij de sedanversie van de XF, want onder zware belasting gaat er een lichte siddering door het koetswerk van de Sportbrake. Maar dat kan óók liggen aan de grote 20-inch wielen met laag profielbanden van de testauto.

De 25d uitvoering heeft een 240 pk variant van de 2,0 liter dieselmotor onder de kap. De 4 cilinder is voorzien van variabele kleppentiming en dubbele turbo. Met deze spierbundel kan de XF Sportbrake mede dankzij de vliegensvlugge 8-trapsautomaat in 6,7 seconden naar 100 km/u accelereren. Het sleepvermogen bedraagt 2 ton. Je hoort de dieselmotor wel, maar niet zo opvallend als in de XE. Dat is te danken aan de betere geluidsisolatie. Maar dat neemt niet weg dat de 3,0 liter V6 diesel voor meer akoestisch genot zorgt. Die is bovendien liefst 300 pk en 700 Nm sterk.

Plezier valt er te beleven aan zaken als een achterdeur die je kan openen en sluiten met een voetzwaai beweging aan weerszijden van de achterbumper. Eveneens met gebaren bedien je het zonnescherm van het optionele panoramisch schuifdak. Dan is er nog een handige, waterdichte reservesleutel in de vorm van een armband. Trek je erop uit met bijvoorbeeld je mountainbike, dan kan je de reguliere sleutel in de auto laten en hem openen en sluiten door de armband op een specifieke plek te houden.

70%
70%
Awesome

Jaguar heeft bij de XF Sportbrake een mooi compromis weten te vinden tussen een elegant carrosseriedesign en veel interieur & bagageruimte. Volvo is hier bij de V90, die een tegenvallend formaat kofferbak heeft, minder goed in geslaagd, terwijl de Mercedes E klasse Estate weliswaar meer stouwcapaciteit heeft, maar een sensuele vormgeving mist. Qua algehele verfijning en de beschikbaarheid van rij hulpsystemen staat de Jaguar echter niet op het (torenhoge) niveau van de nieuwe BMW 5-serie Touring.

Dat merk je ook aan enkele afwerkingdetails. Bij de 25d versie, die inclusief vierwielaandrijving minimaal 76.360 euro kost, is dat toch wel een dingetje. Voor hetzelfde bedrag (76.019 euro) heb je namelijk zo'n BMW. Weliswaar niet standaard met vierwielaandrijving, maar wel een 265 pk sterke 3,0 liter 6 cilinder lijn dieselmotor onder de kap. Die stoot bovendien slechts 124 gram CO2/km uit. De XF Sportbrake zit in 25d uitvoering op een emissiewaarde van 153 gram. Ook daaraan kan je merken dat de Jaguar niet helemaal okselfris meer is.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (11)
    6.2

Reageren is niet mogelijk.