Prijsvergelijking Land Rover Range Rover Sport

0

Land Rover heeft de Range Rover Sport een facelift gegeven. De uiterlijke wijzigingen zijn beperkt, maar toch is er belangrijk nieuws: Naast een krachtigere SVR variant wordt de Britse SUV voortaan ook leverbaar in een stekkerhybride uitvoering.

Uiterlijke kenmerken van de modeljaar 2018 uitvoering van de Range Rover Sport zijn nieuwe (Matrix of Pixel Laser) LED koplampen en een hertekende grille, waarachter bij de stekkerhybride uitvoering de laadaansluiting schuilt. Ook de bumpers hebben een andere vorm.

Binnenin is er een nieuw Touch Pro Duo infotainment systeem met een tweetal high definition 10,0-inch metende schermen zoals in de Velar. Verder is het zonnescherm met gebarenbediening nieuw (even zwaaien voor de binnenspiegel is voldoende om het te openen of sluiten; Land Rover noemt deze noviteit ‘Gesture Sunblind’), naast Advanced Tow Assist. Met laatstgenoemde technologie is een achterwaarts rijden met een aanhanger een stuk eenvoudiger geworden omdat het systeem voorziet in tegenstuurbewegingen. Land Rover spreekt verder over de aanwezigheid van 14 aansluitmogelijkheden, waaronder ook een reguliere stekkeraansluiting om bijvoorbeeld je laptop op te kunnen laden.

De SVR krijgt er nog eens 25 pk bij. Dat vermogen komt bovenop de toch al dikke 550 pk. Het maximum koppel stijgt van 680 Nm naar 700 Nm, net als in de Jaguar XJR. De sprint naar 100 km/u verloopt voortaan in 4,5 seconden. Tevens past Land Rover meer koolstofvezel toe op de topversie van de Range Rover Sport reeks. Ook dat zagen we eerder bij de komst van de vernieuwde Jaguar XJR. De Range Rover Sport SVR staat voor 210.365 euro in de prijslijst.

De stekkerhybride versie van de Range Rover Sport draagt de typeaanduiding P400e en heeft de 300 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder Ingenium benzinekrachtbron als basisunit. Hij is gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF. Hierin is ook de 116 pk sterke elektromotor opgenomen (alsmede een 7 kW oplader). Onder de streep levert dit 404 pk en 640 Nm op. De Range Rover Sport P400e heeft een topsnelheid van 220 km/u en zit in 6,7 seconden op 100 km/u.

Het 13,1 kWh grote batterijenpakket, dat zich in de kofferruimte bevindt, stelt de bestuurder is staat om 51 kilometer volledig elektrisch te rijden. Daarvoor dien je de elektrische modus te activeren. De Range Rover Sport P400e kan (uiteraard) ook in hybride modus worden gereden, waarbij de boordelektronica bepaalt stroom de grootste toegevoegde waarde heeft. Als gemiddeld benzineverbruik geeft Land Rover 2,32 liter/100 km op. Wie de speciale 32 ampère wallbox aanschaft, ziet de accu in 2 uur en 45 minuten volgeladen worden. Via een standaard stopcontact ben je 7 uur en 30 minuten zoet.

Land RoverJaguarJeep
Range Rover SportF-PaceGrand Cherokee
SD4 S30d 4WD Sport3.0 CRD Limited
93.975 euro94.630 euro92.315 euro
Land RoverBMWVolvo
Range Rover SportX5XC90 Luxury Line
P400e SEXDrive40e iPerform.T8 Inscription B&W
97.815 euro94.800 euro95.540 euro
Land RoverMercedes-AMGPorsche
Range Rover SportGLE CoupéCayenne
SVR63Turbo
210.365 euro204.100 euro204.300 euro

Jaguar en Land Rover meldden onlangs dat vanaf 2020 elk nieuw model ook met een (deels)elektrische aandrijflijn verkrijgbaar zal zijn. De eerste daarvan is deze Range Rover Sport P400e. Hij is (als SE) leverbaar vanaf 97.815 euro. Vrees overigens niet dat de stekkerhybride Range Rover Sport door de zware accu’s minder terreinwaardig is. Land Rover belooft dat de P400e alles kan wat de overige uitvoeringen ook kunnen op een onverharde ondergrond. De goedkoopste Range Rover is de SD4 S. Die kost 93.975 euro (97.975 euro als SE). Bestellen kan per direct. De levering start eind dit jaar.

Reageren is niet mogelijk.