Prijsvergelijking Land Rover Range Rover

0

Kort na het lanceren van een stekkerhybride uitvoering van de Range Rover Sport komt Land Rover nu met een soortgelijke uitvoering van de échte Range Rover. Deze wereldberoemde SUV heeft tegelijkertijd een discrete facelift ondergaan.

De voorstoelen zijn nieuw en op 24 manieren verstelbaar, met bredere en diepere kussens en standaard verwarmbare armsteunen. De ruimte achterin is opnieuw gestileerd zonder dat overigens enige concessie is gedaan aan de bagageruimte. Voor reizigers die onderweg willen werken zijn er tot wel 17 connectiemogelijkheden, van gewone stopcontacten tot poorten voor USB en HDMI. Ook biedt de Range Rover een 4G wifi hotspot voor maximaal 8 mobiele apparaten. Er zijn ook talrijke handige opbergruimtes. Achterin is ultiem relaxen mogelijk dankzij Hot Stone technologie met 25 massageprogramma’s.

De zittingen achterin zijn breder en zachter. De leuning is met een druk op de knop over 40 graden achterover te verstellen, waarbij de passagiers optimaal kunnen profiteren van de 186 mm extra beenruimte in de lange wielbasisversie (beenruimte totaal nu 1.206 mm). Het hoge comfortniveau blijkt volgens Land Rover verder uit de verwarmbare en te koelen zetels en uit de verwarmbare arm / kuit / voet steunen. Uit het oogpunt van extra gemak en personalisatie zijn alle stoelfuncties ook te bedienen met een smartphone app, zowel in als van buiten de auto.

De klasse van het interieur tekent zich volgens Land Rover ook af bij het naadloos geïntegreerde infotainment systeem. Dat is het meest geavanceerde van het Britse merk ooit. Touch Pro Duo, codenaam ‘Blade’, combineert twee 10-inch aanraakschermen in de middenconsole. Informatie is van het ene naar het andere scherm te vegen. Lay-out en bediening zijn daarmee volgens Land Rover bijzonder intuïtief, met een ongekende functionaliteit.

Na de introductie van de stekkerhybride Range Rover Sport afgelopen week presenteert Land Rover nu de Range Rover P400e. Die beschikt over dezelfde aandrijflijn: een combinatie van een 300 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder Ingenium benzinekrachtbron en een 116 pk sterke elektromotor. Samen zijn zij goed voor een totaal systeemvermogen van 404 pk, dat aan het wegdek wordt overgedragen via permanente vierwielaandrijving, en zorgt voor een acceleratie naar 100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.

Andere kenmerken van de nieuw aandrijflijn zijn een imposant koppel van 640 Nm en een CO2-uitstoot dankzij de gedeeltelijk elektrische aandrijving van slechts 64 gram/km. De maximale puur elektrische actieradius van de Range Rover P400e bedraagt 51 km. Dit betekent dat kopers van Land Rovers vlaggenschip voor het eerst het genoegen kunnen ervaren van emissievrij rijden. “De P400e biedt fluisterstille rij kwaliteiten, compromisloze terreincapaciteiten en heeft nu dus ook toegang tot gebieden waar beperkingen gelden in het belang van de luchtkwaliteit, zoals de meeste gebieden in Londen waar Congestion Charge wordt geheven”, aldus een woordvoerder van Land Rover.

De bestuurders van de Range Rover P400e kunnen kiezen uit 2 rij modi: Parallel Hybrid (standaard ingesteld; combineert gebruik van benzine & elektromotor; de bestuurder kan het opladen van de batterij optimaliseren of kiezen voor brandstofefficiency door een oplaadfunctie te selecteren (de Save voorkomt dat de batterij onder een vooraf ingesteld laadniveau komt, terwijl de Predictive Energy Optimisation (PEO) functie er voor zorgt dat de Range Rover P400e zo zuinig mogelijk naar een in het navigatiesysteem ingevoerde bestemming rijdt, waarbij benzine & elektromotor op basis van GPS data zo efficiënt mogelijk samenwerken) en Electric Vehicle modus (hierbij is alleen de elektromotor ingeschakeld voor stil en emissievrij rijden).


Het samenspel tussen verbrandingsmotor en elektrische aandrijving is volgens Land Rover ook zeer effectief bij rijden in meer uitdagend terrein. De ‘Terrain Response 2’ technologie is voorzien van een unieke kalibratie om slim en precies de trekkracht van de elektromotor in te zetten. Anders dan bij de benzinemotor is er immers geen sprake van ‘kruipen’ en de elektrische aandrijving levert direct vanaf nul toeren maximaal koppel aan alle vier de aangedreven wielen. Een uitkomst bij terreinmanoeuvres bij lage snelheid.

De lithium/ion batterij met een capaciteit van 13,1 kWh is in 2 uur en 45 minuten aan huis op te laden met een speciale 32-ampère wallbox. Via de meegeleverde oplaadkabel aangesloten op een reguliere 10-ampère lichtnetaansluiting duurt opladen 7,5 uur. Voor de batterij van de Range Rover geldt een garantietermijn van 8 jaar of 160.000 kilometer, waarbij is gegarandeerd dat de batterij nog tenminste 70 procent van zijn capaciteit over heeft.

De 2,0 liter 4 cilinder Ingenium benzinemotor is in lengterichting gemonteerd en de elektromotor is gehuisvest in de 8-traps ZF automaat, centraal in de auto, naast de 7 kW lader. Het stopcontact voor de laadkabel is in de grille gesitueerd. De lithium/ion batterij bevindt zich onder de vloer van de bagageruimte. De Range Rover P400e is leverbaar met de standaard en de lange wielbasis.

De vernieuwde Range Rover is voorzien van technologie die comfort en gebruiksgemak vergroot. Voorbeelden zijn Gesture zonwering (open en sluiten kan met gebaren dankzij een gebarensysteem; een handbeweging naar voor of naar achteren voor de binnenspiegel volstaat om de zonwering te bedienen), Air Cabin Ionisation (maakt gebruik van minuscule waterdeeltjes om de interieurlucht te verfrissen), Pixel laser LED koplampen (geavanceerde technologie die zorgt voor een hogere lichtopbrengst en tegelijk verblinding van tegenliggers voorkomt) en Activity key (openen en sluiten van de auto kan zonder de conventionele contactsleutelhouder op zak te hebben).

Verder krijgt de topversie van de Range Rover reeks, de SVAutobiography Dynamic, meer vermogen. De V8 benzine compressormotor levert nu 565 pk; een winst van 15 pk. Daarmee kan de Range Rover in 5,4 seconden naar 100 km/u accelereren. Nieuw bij dit topmodel is de Graphite Atlas grille met verchroomde inzetstukken en gaasrooster. Ook nieuw is de achterbumper met geïntegreerde metalen uitlaatuiteinden.

Land RoverAudiBMW
Range RoverQ7X5
3.0 TDV6 HSES 4.0 V8 TDI ProLine+M50d
135.475 euro137.705 euro130.800 euro
Land RoverCadillacTesla
Range RoverEscaladeModel X
P400e Autobiography6.2 V8 ESV Premium100D Performance
± 163.595 euro173.450 euro158.935 euro
Land RoverBentleyMercedes-AMG
Range RoverBentaygaGLS
SV AutobiographyW1263
256.380 euro288.707 euro211.063 euro

De vernieuwde Range Rover is per direct te bestellen. De instapprijs van de 3.0 TDV6 dieselversie is 135.475 euro. Met de Range Rover PHEV P400e kan worden weggereden vanaf 139.195 euro. De SVAutobiography Dynamic kost in vernieuwde vorm 256.380 euro.

Reageren is niet mogelijk.