Prijzig Ibiza alternatief: Seat Arona

0

Seat betreedt de arena van SUV modellen die primair voor gebruik in en om de stad zijn bestemd. Met de Arona zal het gevecht worden aangegaan met segmentleider Renault Captur. Voor de concurrentiestrijd heeft de Arona uitstekende papieren want hij is gebaseerd op de jongste editie van de Ibiza. Deze Seat wordt door vrijwel elke autojournalist bestempeld als beste auto in zijn klasse.

Gooit de Arona net zulke hoge ogen? We testen de benzineversie met 115 pk sterke 1.0 TSI 3 cilinder turbomotor. Die is er alleen in combinatie met het uitrustingniveau Xcellence en kost (als Launch Edition) in combinatie met een handbak 26.290 euro. Voor de versie met 7-traps DSG automaat rekent Seat 27.790 euro. De vooralsnog goedkoopste uitvoering van de Arona (95 pk, uitrustingniveau Style) moet 22.290 euro opbrengen. Daarmee is de Seat een stuk duurder dan modellen van de concurrentie, die veelal een instaptarief hebben van 19 à 20 mille.

SeatCitroënKia
AronaC3 AircrossStonic
TSI 95 StylePuretech 110 FeelT-GDI 120 Comfort+
22.290 euro22.690 euro22.995 euro
SeatHyundaiPeugeot
AronaKona2008
TSI 115 XcellenceT-GDI 1.0 FashionPuretech 110 GT-line
26.290 euro26.495 euro26.600 euro

Om zich te onderscheiden van het door de Renault Captur gedomineerde segment, beschikt de Seat over een carrosserie met dynamische, strakke lijnen, in de geest van de andere modellen van het merk. De Arona heeft daardoor een serieuze, volwassen uitstraling en kan, met tweekleurige carrosserie en chromen accenten, zelfs als chique worden bestempeld. Daarmee vormt hij de tegenpool van de nieuwe Citroën C3 Aircross, die primair voor het avontuur gemaakt lijkt te zijn.

De Arona verdubbelt het aanbod van Seat in het B segment. Waar de Renault Captur gebaseerd is op de Clio, daar heeft de Arona hetzelfde platform als de Ibiza, MQB-A0 genaamd. Het is het nieuwste onderstel van het Volkswagen concern dat het moederbedrijf zal gebruiken voor de T-Cross en Skoda voor een kleine SUV waarvan de naam nog niet bekend is. Mocht Audi ooit met een Q1 komen (wat zeker niet denkbeeldig is), dan zal dat model ook op het MQB-A0 platform gebaseerd worden.

Met een lengte van 4,14 meter, een hoogte van 1,54 meter en een bodemvrijheid van 19 centimeter, is de Arona 8 centimeter langer en 10 centimeter hoger dan de Ibiza. Je krijgt dus een auto die bijna een halve klasse groter is, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan: de Arona is, afhankelijk van de uitvoering, 3.900 à 6.000 euro duurder. Seat durft te werken met fors hogere tarieven omdat de SUV hard op weg is om de Europese automarkt te veroveren. Met name in het B segment zijn de verkopen ontploft. Gingen in 2010 nog 180.000 exemplaren over de toonbank, vorig jaar kozen 1,6 miljoen Europeanen voor een kleine SUV.

Het motorengamma van de Arona is in Nederland, waar de verkoop in november start, vooralsnog beperkt. We moeten het doen met 2 vermogenversies van de 1.0 TSI benzinemotor: 95 pk of 115 pk. De laatste is er ook met een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling (meerprijs 1.500 euro). Een handbak is dus standaard. Bij de 95 pk versie heeft die 5 versnellingen terwijl de 115 pk uitvoering een 6-bak heeft. Een stop/startsysteem is op beide vermogenversies van de 1.0 TSI standaard. Begin 2018 volgt de sportief getinte Arona FR. Die zal ook leverbaar worden met de nieuwe, 150 pk sterke, 4 cilinder 1.5 TSI motor met cilinderuitschakeling en zeilfunctie. In 2018 volgt ook een range van TDI diesels (1.6 TDI met naar keuze 95 pk of 115 pk) en een TGI aardgasversie.

Vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden. Volgens Seat is daar te weinig vraag naar in dit segment. Toch zijn er volop keuzemogelijkheden, want het dak, de spiegelkappen en andere carrosseriedelen kunnen desgewenst in een contrasterende kleur worden uitgevoerd. In totaal zijn er 68 combinaties mogelijk zodat iedereen ‘zijn eigen’ Arona heeft. Ook de cockpit kan worden opgefleurd met kleurige accenten. Dat is geen overbodige luxe omdat het dashboard naar goed Seat gebruik in standaardvorm een wat saaie, deprimerende indruk maakt. Verder kan het stoere karakter van de Arona worden vergroot door er 17-inch of 18-inch wielen onder te monteren. Kost wel 400 euro extra.

De Arona kan worden geleverd met assistentiesystemen die normaal gesproken alleen in grotere modellen te vinden zijn. Voorbeelden zijn Blind Spot Detection, Park Assist (automatische inparkeerhulp), Rear Cross Traffic Assist en adaptieve cruise controle. Standaard beschikt elke Arona over 16 inch lichtmetalen velgen, het Media systeem Colour met 5,0-inch touch screen, parkeersensoren achter en cruise controle. De Xcellence uitvoering biedt tevens een navigatiesysteem met een 8,0-inch touch screen, Park Assist (automatische inparkeerhulp), parkeersensoren vóór, een achteruitrijdcamera, sleutelloze toegang met een startknop en automatische airconditioning.

De grotere carrosseriehoogte vergemakkelijkt het in/uitstappen in de Arona. Ook heb je door de hogere plaatsing van de stoelen beter zicht op de weg. Dat zijn de belangrijkste redenen waarom consumenten hun (lage) hatchback, stationwagon of sedan inruilen voor een SUV. De Arona is niet alleen praktisch, maar kenmerkt zich ook door een uitstekende manoeuvreerbaarheid: in tegenstelling tot andere kleine SUV modellen waarmee de vorm van de raampartij belangrijker is dan de functie, biedt de Seat veel glas en dat komt de overzichtelijkheid ten goede, met name in de stad.

De Arona maakt daarnaast indruk met een onderstel dat een goed compromis biedt tussen een niet te stevig veercomfort en dynamische levendigheid. De stuurinrichting is soepel, het stuur heeft een goede grip en overhellen doet de Seat amper. Ook met 17-inch velgen weet de Arona oneffenheden in het wegdek goed te absorberen. Vermijdt echter de 18-inch exemplaren, want daar lijdt het veercomfort wel onder. Ook produceren die te veel rolgeluiden. Ongeacht het wielformaat heeft de Arona boven een snelheid van 120 km/u veel last van windgeruis.

De 1.0 TSI motor met 115 pk en 200 Nm aan koppel combineert flexibiliteit in de stad met royaal voldoende power op de snelweg. De 3-pitter past uitstekend bij de Seat en accentueert de veelzijdigheid van de Arona. Stationair zijn er wat trillingen in de stoelen en het stuurwiel waarneembaar, maar die verdwijnen bij hogere toerentallen. Desnoods kan je doortrekken tot 6.500 omwentelingen. In de lagere versnellingen is er altijd voldoende trekkracht beschikbaar, maar de te lange overbrengingsverhouding van het 5e en 6e verzet verstikt het motorpotentieel. De oplossing om te profiteren van deze sprankelende motor is om voor de DSG transmissie te kiezen. Het wist de luiheid en maakt het gedrag pittiger, zowel in de stad als op de snelweg. De automaat is zijn meerprijs (1.500 euro) dus meer dan waard.

Als je aan boord van een Seat gaat, verschijnt er zelden een lach op je gezicht. De Arona is geen uitzondering op die regel. Zonder extra investering in decoratiemateriaal moet je vrolijkheid ontberen. Dat vormt een schril contrast met de uitstraling van de carrosserie. Dus heb je budget over, opteer dan voor meubilairbekleding in Alcantara en leder (eventueel met witte stiksels), voor gekleurde dashboardpanelen en idem inzetstukken op de middenconsole en de deurpanelen. De Arona is gelukkig voorzien van comfortabele, ergonomische stoelen. Dat doet je bijna vergeten dat harde kunststoffen (die gelukkig niet krasgevoelig zijn) de rest van het interieur domineren.

Een aangename verrassing is de bewegingsvrijheid op de achterbank waar 2 uit de kluiten gewassen volwassenen gemakkelijk een comfortabele plek kunnen vinden en voldoende ruimte hebben voor hun hoofd en benen hebben. Minder prettig is dat zij het zonder handgrepen moeten nemen. Er is theoretisch ook plek voor een derde passagier achterin, maar zijn beenruimte wordt belemmerd door de middentunnel. Die is theoretische nodig voor vierwielaandrijving, maar dat is dus een optie die Seat niet biedt. De achterbankleuning is in 60:40 verhouding omklapbaar. Anders dan de Citroën C3 Aircross en Renailt Captur beschikt de Arona niet over een verschuifbare achterbank, maar met een kofferbakformaat met 400 liter heb je daar ook niet persé behoefte aan. Bovendien zijn er veel opbergvakken aanwezig.

 

80%
80%
Awesome

Ondanks een aantal minpunten (somber interieur, te lange overbrengingsverhouding van de 5e/6e versnelling bij de handbakversie, windgeruis), is er geen reden om te twijfelen aan het succespotentieel van de Arona. Niet alleen omdat de Seat over een ruime en praktische carrosserie beschikt met een goede overzichtelijkheid. Of vanwege het uitstekende onderstel en de nette afwerking, maar ook omdat de Arona in de voetsporen van zijn grote broer Ateca treedt, die erg gewild is.

Seat heeft dus wederom een hit in handen, waarmee het merk een nieuwe doelgroep kan aanspreken, namelijk consumenten die dromen van een SUV maar een compacter, beter betaalbaar en frivolere aan te kleden model zoeken dan de wel erg rationele Ateca. Toch is er wat voor te zeggen om het hoofd koel te houden middenin de huidige SUV gekte en gewoon voor de Ibiza te gaan. Die biedt dezelfde kwaliteiten en kost als 115 pk sterke 1.0 TSI slechts Xcellence 20.300 euro. Dat is heel veel minder dan de 26.290 euro die de Arona in vergelijkbare uitvoering moet opbrengen.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (35)
    5.2

Reageren is niet mogelijk.