Geen Chinese revolutie: Borgward BX7

0

Sorry. Excuses voor het feit dat er wéér een SUV wordt getest, na al eerder aandacht te hebben besteed aan de Jaguar E-Pace, Opel Grandland X en Volvo XC40. Maar aanbod bepaalt (mede) welke auto’s worden uitgenodigd voor een nadere kennismaking en het is een feit dat fabrikanten op dit moment hun kaarten vooral inzetten op cross-over annex SUV modellen. Over een paar jaar zal dat misschien anders zijn. Dan zullen tests van (deels) elektrisch aangedreven modellen de overhand hebben.

Deze testauto doet het nog met een klassieke aandrijflijn. Het betreft een 1.981 cc grote 4 cilinder turbobenzinemotor van 225 pk en 300 Nm (bij 1.500 – 4.500 toeren) die gekoppeld is aan een 6-traps automaat met dubbele koppeling. Vierwielaandrijving is standaard. Tot zover geen fratsen. Ook het design van de testauto is tamelijk conventioneel. In die zin dat de ontwerpers tijdens het tekenen goed naar de vorige generatie Audi Q5 gekeken hebben.

Die SUV heeft tijdens zijn verkoopcarrière in stilistisch opzicht nooit iemand tegen de haren in gestreken. Dat verklaart wellicht waarom de oude Audi Q5 model mocht staan voor een nieuwe landgenoot: de Borgward BX7. Dat er plannen zijn om dit roemruchte automerk weer tot leven te wekken, weten we al ruim 2 jaar, maar begin 2018 is het zover: dan gaan de orderboeken open. Bij onze oosterburen zal de BX7 dan ‘zu haben’ zijn voor omgerekend 58 mille. De Borgward zal niet alleen de concurrentiestrijd aan gaan met de (nieuwe) Audi Q5, maar ook met de BMW X3 en Mercedes GLC.

Dat Duitsland de verkoopprimeur krijgt, is logisch. In zekere zin maakt Borgward een comeback op de thuismarkt. Uit onderzoek zou gebleken zijn dan de helft van de Duitsers zich de merknaam nog kan herinneren. Dat geeft Borgward theoretisch een voorsprong op bijvoorbeeld het eveneens Chinese Lynk&Co, dat in 2019 in Europa wil starten met de verkoop van een iets kleiner model SUV. Voor het geval je het nog niet wist: Borgward is tegenwoordig Chinees. De kleinzoon van de bedrijfsoprichter mag dan betrokken zijn bij de herlancering en er wordt weliswaar gewerkt aan een assemblagefaciliteit (voor de bühne?) in Bremen, maar de productie vindt plaats in China en het hele avontuur is gefinancierd met geld van Foton, aldaar een grote vrachtwagenbouwer.

Het laten herrijzen van een oud automerk is tricky business. De eerste comebackpoging van Bugatti mislukte. Alleen dankzij de diepe zakken van het Volkswagen concern speelt dit merk een zeer bescheiden, noem het gerust verwaarloosbare, rol op de automarkt. MG probeert onder Chinese leiding al weer een jaar of 10 een comeback te maken in het Verenigd Koninkrijk, maar vooralsnog worden de Britten niet koud of warm van het nieuwe modellengamma. En in eigen land hebben we natuurlijk Spyker dat onder leiding van Victor Muller veel beloofde maar bar weinig presteerde. Aan de andere kant: het lanceren van een compleet nieuw automerk is ook geen sinecure. Als we ons tot Chinese initiatieven in Europa beperken, dan faalden Brilliance, Landwind en Qoros jammerlijk. Hoofdoorzaak was de introductie van ‘verkeerde’ modellen op het verkeerde moment, maar toch. Het autolandschap is al vol zat. Dus er is wat voor te zeggen als je kan schermen met een merknaam waarvan een deel van het autopubliek zegt: “hé, die ken ik nog!”.

Indertijd (Borgward ging in 1961 failliet) bediende het merk consumenten die een Opel te min of te boers vonden, en een Mercedes te duur of te saai. Later is BMW in dit gat van de markt gesprongen met de 1500 ‘Neue Klasse’ en al zijn nazaten. Nu positioneert Borgward zich als SUV specialist. Althans, dat kunnen we afleiden uit de modellen waarmee het merk zijn rentree maakt. De BX7 is zoals gezegd een SUV van het formaat Audi Q5 en in 2019 volgt de BX5: daarmee richt Borgward zijn pijlen op de Q3. Afgelopen september werd op de IAA van Frankfurt weliswaar ook een conceptstudie gepresenteerd voor een 5-deurs coupé, maar het is nog lang niet zeker dat dit ontwerp in productie gaat.

De BX7 rolt in China nu ruim een half jaar van de band. De leiding van de Borgward fabriek aldaar heeft de productiekwaliteit blijkbaar zo goed onder controle, dat men levenslange garantie durft te geven. Daar heeft Kia en de rest van de autowereld niet van terug! Of Duitsers (en andere Europeanen; het publieksdebuut in onze marktregio staat gepland voor de in maart te houden autosalon van Genève) ook kunnen rekenen op zo’n lange waarborg, is echter nog onduidelijk. Toch zou Borgward wel gek zijn als zij dat niet zou doen. Je krijgt immers maar één kans om een eerste indruk te maken en de PR waarde van de mededeling dat er op elk model ‘levenslange garantie’ zit, is onbetaalbaar.

Borgward zal dergelijke promotionele aandacht hard nodig hebben, want voor de rest is de BX7 geen bijzondere auto. De inwisselbare aandrijflijn werd al genoemd, evenals het van Audi afgekeken design (een unieke, maar net even te protserige grille doet daar niks aan af). Verder blijkt uit deze eerste kennismaking met de Borgward dat de BX7 geen premiumproduct is. Het weggedrag is weliswaar neutraal en voorspelbaar, met voldoende grip, maar deze Aziaat communiceert niet beter met zijn bestuurder dan regiogenoten als de Hyundai Tucson en Kia Sportage.

Daarnaast weet de afwerking op het eerste gezicht niet helemaal te overtuigen. De BX7 is weliswaar voorzien van prettige, comfortabele met leer beklede stoelen en een heel behoorlijk infotainment scherm, maar een premiumgevoel krijg je van de Borgward niet. Het speciale wat bijvoorbeeld wél aanwezig is in de Mercedes GLC ontbreekt in de BX7. Een confrontatie met de Hyundai Tucson hoeft de Borgward evenwel niet uit de weg te gaan. Vanuit die optiek is de bouwkwaliteit prima in orde. Maar ja, dat maakt de 58.000 euro kostende BX7 nog niet tot een premiumproduct.

Over de aandrijflijn zijn er geen klachten. Sterker nog: de techniek van de BX7 mag dan niet bijzonder zijn, de verfijningsgraad is hoog waardoor je veel plezier kunt beleven aan bijvoorbeeld het goed meedenkende vierwielaandrijving systeem. Je merkt echt dat de tractie geoptimaliseerd wordt en dat de verdeling van vermogen plus koppel maximaal wordt afgestemd op een goed uitgebalanceerd bochtgedrag. Dat vergroot het vertrouwen in de Borgward. Voor de sprint naar 100 km/u wordt een tijd van “minder dan 10 seconden” opgegeven. Tja, dat is het minste wat je kan verwachten bij zo’n dure auto. Een emissiewaarde wordt überhaupt niet genoemd. En dat is een veeg teken.

De BX7 het als pre dat hij erg ruim is, waardoor inzittenden niet snel een opgesloten gevoel zullen hebben. Voor achterpassagiers is er lekker veel beenruimte. Zelfs een derde rij zetels is tegen meerprijs mogelijk. Die kunnen zoals gebruikelijk opgeborgen worden in de kofferbodem. De klant kan dus kiezen of hij een SUV met 5, 6 of 7 zitplaatsen wenst. Dat is bij Hyundai niet mogelijk. Maar dit betekent niet dat de Borgward geen andere concurrenten heeft, zoals de Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Skoda Kodiaq of Volkswagen Tiguan Allspace.

 

60%
60%
Awesome

In de vorm van de BX7 heeft Borgward een SUV ontworpen die ruim is en waarbij er qua rijeigenschappen geen addertjes onder het gras zitten. Daarnaast kunnen wij er wel vergif op innemen dat het ontwerp aan de Europese veiligheidseisen zal voldoen. Maar als premiumproduct weet de BX7 onvoldoende te overtuigen. Een prijs van 58.000 is dan geen lokkertje, met als gevolg dat de autoconsument er heel wat nachtjes over zal willen slapen voordat hij in het ongewisse Borgward avontuur stapt. De BX7 moet immers ook ooit ook een keer ingeruild worden.

Volkswagen vraagt 54.950 euro voor de 7-zits Tiguan Allspace 2.0 TSI Highline met 220 pk, vierwielaandrijving en 7-traps DSG automaat. Deze SUV lijkt dan ook een veiligere investering dan waar Borgward nu mee op de proppen komt. Vind je die Volkswagen te gewoontjes, dan kan je vanaf 51.890 euro bij de DS de 225 pk sterke 7 Crossback bestellen. Die heeft weliswaar geen vierwielaandrijving of 7 zitplaatsen, maar wel 8 in plaats van 6 automatische versnellingen en een minstens zo chique grille.

Borgward zal dus beter zijn best moeten doen om, net als in de jaren vijftig van de vorige eeuw, de harten van de Europese autoconsument te kunnen veroveren. Misschien dat dit met de kleinere (en hopelijk goedkopere) BX5 lukt. Maar zoals de kaarten nu liggen is de kans op een succesvolle comeback van Borgward minder dan 50 procent.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (22)
    2.7

Reageren is niet mogelijk.