Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO keert terug naar de Formule1. Althans, de merknaam zal op de Ferrari motoren in de vooralsnog weinig competitieve Saubers racewagens worden geplakt. Op bescheiden wijze maakt Alfa Romeo daarmee na meer dan 30 jaar afwezigheid een rentree op de Formule1 circuits. Saubers, een Zwitsers team, pakte dit jaar nauwelijks punten. Dat zou de schuld zijn van een heel klein budget en Ferrari motoren die uit 2016 dateren. Vanaf 2018 kan Saubers wel over de jongste Power Unit van Ferrari kunnen beschikken. Dezelfde motor die door Vettel en Räikkönen wordt gebruikt dus. Alleen zal die dan wel de naam Alfa Romeo dragen. Verder gaat de F1-comeback van het Italiaanse merk niet. Extra promotionele aandacht levert het wel op, want de renstal gaat voortaan Alfa Romeo Sauber F1 Team heten. Bij winst op het circuit op zondag kunnen er op maandag wellicht extra exemplaren van de Giulia en Stelvio verkocht worden, zo is de redenatie. Alfa Romeo won in 1950 en 1951 de prestigieuze wereldtitel, maar latere deelnames waren midden succesvol. +++

+++ Het kabinet gaat APPEN ACHTER HET STUUR harder aanpakken. De straffen worden hoger. Ook komt er een onderzoek of het mogelijk is om appen technisch onmogelijk te maken tijdens het autorijden. Op verzoek van GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren begint dat bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen. “Ik vind het een goed idee van mevrouw Van Tongeren om technisch te regelen dat chauffeurs binnen ons ministerie tijdens het rijden niet kunnen appen”. De 4 coalitiepartijen (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) roepen de regering gisteren op om appen achter het stuur harder aan te pakken. Appen in de auto kan leiden tot zware ongelukken. Volgend jaar komt er al een grote overheidscampagne om te waarschuwen voor de gevaren. +++

+++ DS presenteerde ruim een jaar geleden de elektrische conceptstudie E-Tense. Een weinig realistisch ontwerp, maar toch hielden de Fransen vol dat de bolide in productie zou gaan. Niet dus. De reden is dat de elektrische sportwagen met 400 pk te ver af staat van de rest van het gamma. Dat is vragen om verkoopproblemen. DS zal zich dus op een andere manier moeten bewijzen als een autofabrikant op premiumniveau. Promotionele waarde heeft de E-Tense inmiddels ook niet meer want over ruim 1 jaar zal PSA (het moederbedrijf van DS) een serie compacte B segment modellen met elektrische aandrijving lanceren. In 2019 verschijnt er bovendien een stekkerhybride uitvoering van de DS 7 Crossback op de markt. +++

+++ EURO NCAP heeft 8 nieuwe auto’s onderworpen aan een serie botsproeven. Zij haalden allemaal de maximale score van 5 sterren. Het 8-tal omvatte de BMW X3, de DS 7 Crossback, de Honda Civic, de Jaguar E-Pace, de Mercedes X klasse, de Porsche Cayenne en de Subaru modellen XV plus Impreza. De Honda Civic kreeg een herkansing omdat bij een eerdere botsproef was gebleken dat de bescherming van kinderen niet optimaal in orde was. Honda heeft nu wat aanpassingen doorgevoerd en daardoor scoort de Civic nu 5 in plaats van 4 sterren. Volgend jaar zal Euro NCAP de veiligheidseisen verder aanscherpen. De kans is dan reëel dat diverse nieuwe auto’s dan niet 5 sterren zullen halen. Zwarte schaap in de botsproef was trouwens de Citroën E-Méhari. Die haalde slechts 3 sterren, maar wordt in Nederland niet verkocht. +++

+++ Luchtkwaliteit en CO2-uitstoot zijn voor gemeenten nauwelijks van belang bij de inkoop van hun wagenpark, blijkt uit een studie van de stichting Natuur & Milieu die onlangs werd gepubliceerd. Bij aanbestedingen voor voertuigen vraagt slechts 24 procent van de gemeenten om minimale randvoorwaarden voor MILIEU . De stichting Natuur & Milieu onderzocht hoe gemeenten sturen op duurzaamheid in aanbestedingen voor eigen wagens en taxibusjes voor scholieren, zieken en ouderen. De aanbesteding blijkt maar al te vaak puur op de laagste aanschafprijs gegund. Dat zijn in de praktijk meestal diesels. “Het is wrang dat juist kwetsbare doelgroepen worden vervoerd met diesels. Dat is de slechtst mogelijke keuze voor luchtkwaliteit”, aldus Geertje van Hooijdonk, hoofd Programma’s bij Natuur & Milieu, in een vraaggesprek met Automobiel Management. De Nederlandse gemeenten hebben toegezegd te streven naar 100 procent duurzame inkoop per 2015. Nu, 2 jaar later, blijken de meeste daar in de verste verte nog niet aan voldoen. Utrecht, Groningen/ Haren, Leeuwarden, Amsterdam, Bronckhorst en Uden scoren het hoogst in het onderzoek. Deze gemeenten tonen sterke ambities en richten hun aanbestedingseisen daarop in. Zo vragen ze bijvoorbeeld expliciet om elektrisch vervoer. “Deze gemeenten nemen hun beleidsambities serieus en laten zien dat het kan”, aldus van Hooijdonk. In het onderzoek zijn alle 70 aanbestedingen van de in totaal 218 gemeenten gerangschikt die vanaf medio 2016 tot de eerste helft van 2017 een aanbestedingstraject voor mobiliteitsinkoop hebben doorlopen. Dat betreft het eigen wagenpark van de gemeentes, leerlingenvervoer en WMO vervoer. +++

+++ De regeling voor SCHADEVRIJE JAREN bij autoverzekeringen moet op de schop. Dat zeggen de Consumentenbond en vergelijkingssite Independer. Het systeem zou nodeloos ingewikkeld en consumentonvriendelijk zijn en autobezitters veel te veel premiegeld kosten. De hoogte van de premie van je polis hangt voor een groot deel af van het aantal jaren dat je schadevrij rijdt. Met elk jaar zonder zelf veroorzaakte schade of zonder schadeclaim stijg je op de zogeheten bonus/malusladder. Zonder schade krijg je meer premiekorting. Als je wel schade rijdt (maakt niet uit hoe groot of klein), verlies je direct vijf schadevrije jaren. Stel nou dat je pas 2 jaar een auto bezit. Dan kom je negatief te staan. Je krijgt dan geen no-claimkorting, maar je betaalt een toeslag op de basispremie. En dat betekent dat je maandelijks veel meer geld kwijt bent. Het probleem is dat overstappen bijna niet mogelijk is. De meeste verzekeringsmaatschappijen accepteren namelijk geen polishouder met negatieve jaren. Er zijn uitzonderingen, maar dan nog is overstappen een forse aanslag op je portemonnee. Het gaat al gauw over tientallen extra euro’s extra per maand. Voor de duidelijkheid: een no-claimbeschermer als extra verzekering is in dit geval dan ook een wassen neus, want je jaren dalen wel. +++

+++ SUBARU houdt stug vast aan een Lineartronic CVT automaat voor haar modellen (de WRX STI of BRZ uitgezonderd). Reden is dat het veiligheidssysteem van de fabrikant, EyeSight genaamd, niet door één deur kan met een handbak. EyeSight is de verzamelnaam van Subaru voor diverse rij hulp/veiligheidssystemen. Niet alleen Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, een grootlicht assistent, Blind Spot Detection en botspreventie techniek, maar ook adaptieve cruise controle. En juist deze automatische snelheidsregelaar heeft een (CVT) automaat nodig om zelfstandig het tempo van de auto aan te kunnen passen aan een voorligger en om de Subaru te kunnen laten deelnemen aan fileverkeer. Bij een handbak zou de bestuurder nog steeds moeten schakelen en koppelen. Dat wil Subaru niet, dus vandaar dat alle volumemodellen van het merk voorzien zijn van een Lineartronic transmissie. Volgens het Japanse merk is een CVT daarnaast lichter, compacter en zuiniger is dan een traditionele automaat. +++

+++ TOYOTA gaat geen modellen met dieselmotor meer op de markt brengen in Europa. Dat is althans de mening van vice-president Didier Leroy. Volgens hem bewijst het succes van de hybride modellen bewijst dat Toyota geen diesels nodig heeft. Uitzondering die de regel bevestigt, is blijkbaar de Land Cruiser en (andere) bedrijfswagens. Maar het lijkt uitgesloten dat de volgend jaar te introduceren nieuwe Auris weer leverbaar wordt in dieseluitvoering. Toyota koopt nu nog 1,6 liter blokken in bij BMW, maar dat is een aflopende zaak. +++

+++ De VOLKSWAGEN Beetle is met name in Europa een winkeldochter. Maar zoals het er nu naar uit ziet, komt er medio 2022 toch een opvolger. Dat wordt een volledig elektrische auto met zijn motor achterin, net zoals bij het origineel. Wie weet kan de Beetle dan wel een vuist maken richting de moderne interpretatie van de Mini. +++

+++ VOLVO werkt hard aan een stekkerhybride versie van de nieuwe XC40. De compacte SUV krijgt aanvankelijk een actieradius van 50 kilometer op stroom, maar in een latere ontwikkelingsfase wordt dat 80 kilometer. De XC40 Twin Engine wordt over een paar maanden onthuld. De hybride aandrijftechniek zal ook leverbaar worden in de Lynk & Co 01, het Chinese zustermodel van de Volvo. +++

+++ Het Ministerie van Milieu in ZUID KOREA wil in totaal 63,1 miljoen dollar aan boetes uitdelen aan BMW, Mercedes en Porsche. Modellen van de fabrikanten zouden niet aan de emissie-eisen voldoen. Daarnaast heeft het ministerie opdracht gegeven een onderzoek te starten naar het overtreden van douaneregels, zo bericht Reuters. BMW krijgt met ongeveer 55,5 miljoen dollar de grootste boete. De fabrikant zou volgens het ministerie met de resultaten van emissie tests geknoeid hebben. Bovendien zou BMW zonder toestemming van de autoriteiten wijzigingen aan ‘emissie regulerende componenten’ van de auto hebben aangebracht. Mercedes en Porsche worden voor hetzelfde vergrijp beboet. BMW is door de maatregel van het Ministerie van Milieu genoodzaakt de verkoop van haar 28 modellen in het land tijdelijk te staken. De Koreaanse tak van de Duitse fabrikant laat weten dat het medewerking verleent aan het naderende onderzoek. Volgens Mercedes is de boete voor fouten met de invoer van auto’s tussen 2012 en 2017. Bij Porsche ging het om wijzigingen aan onderdelen tussen 2010 en 2015. Inmiddels is orde op zaken gesteld, aldus de sportwagen fabrikant. Mercedes heeft beterschap beloofd. +++

Reageren is niet mogelijk.