Nieuwstelex

0

+++ Het lukt de alternatieve taxidienst ABEL onvoldoende om voet aan de grond te krijgen. Na bijna 2 jaar hebben de investeerders daarom besloten de stekker uit de taxidienst te trekken. In een verklaring zegt het bedrijf dat Transdev, het moederbedrijf van onder meer Connexxion en investeerder in Abel, er geen geld meer in wil steken. Dit “vanwege de hevige concurrentie en overcapaciteit op de Amsterdamse taximarkt”. De technologie die de taxi’s aanstuurt wordt wel verder ontwikkeld. Daarnaast gaat Transdev de opgedane ervaring gebruiken bij andere projecten in Nederland en het buitenland. Abel is niet de enige dienst die het moeilijk heeft op de Nederlandse markt. Eerder dit jaar werd taxidienst Tinker Travel al failliet verklaard. +++

+++ Is de ‘Auto van het Jaar verkiezing’ vooral een West Europees feestje? Critici menen van wel. Althans, er eindigen vaak modellen in de eindronde die de gemiddelde Oost Europeaan zich niet kan permitteren. En aangezien dit jaar zowel de Audi A8 als de BMW 5-serie genomineerd zijn, hebben die critici in punt. Er wordt daarom al jaren een alternatieve verkiezing gehouden: BEST BUY CAR 2018 . Daarvan hebben de juryleden de 6 finalisten bekend gemaakt: de Citroën C3 Aircross, de Ford Fiesta, de Honda Civic, de Opel Grandland X, de Seat Ibiza en de Volkswagen T-Roc. Welke verkiezing heeft meer autoriteit? Wel, als je de Ford Fiesta niet tot de eindronde laat doordringen, dan verspeel je elke geloofwaardigheid. Dus in de strijd ‘Auto van het Jaar 2018’ versus ‘Best Buy Car 2018’ is het 0-1 …

+++ BMW heeft last van lagere verkoopcijfers van hybride auto’s in Nederland. Sinds de fiscaal voordelige regeling voor stekkerexemplaren werd afgeschaft, is er sprake van een “drastische inzinking”. Dat zegt bestuursvoorzitter Harald Krüger in een interview. Tot eind 2016 bestond een fiscale regeling die het voor Nederlandse ondernemers en leaserijders aantrekkelijk maakte een stekkerhybride auto aan te schaffen. Na de afschaffing daarvan is de verkoop van dergelijke BMW’s in Nederland met 90 procent gedaald. De totale verkoop van (deels)elektrische auto’s met het wit/blauwe propellerlogo daalde in Nederland in diezelfde periode met 57 procent. Het verschil wordt verklaard door het feit dat volledig elektrische voertuigen nog wel worden gesubsidieerd. Deze auto’s hebben namelijk tot 2021 een lage bijtelling van 4 procent. BMW kan daar met de i3 goed van profiteren. Hiervan werden in Nederland dit jaar tot nu toe 139 procent meer exemplaren verkocht dan in 2016. +++

+++ Hiroto Saikawa, die in april is aangetreden als CEO van NISSAN , geeft een deel van zijn salaris terug als ‘boetedoening’ voor het inspectieschandaal dat de Japanse autobouwer al meer dan 220 miljoen heeft gekost. Ook andere topmanagers bij Nissan leveren een deel van hun verdiensten weer in, zo bericht Automobiel Management. Tegelijk stelt Saikawa verbaasd te zijn dat de problemen niet eerder zijn ontdekt. Volgens de laatste berichten werden in één Japanse fabriek al sinds 1979 onbevoegde personen ingezet bij de eindinspectie van nieuwe auto’s. Die inspecteurs legden wel een test af maar mochten hun leerboeken daarbij meebrengen terwijl de proefwerken van te voren werden gecorrigeerd voordat ze naar de controlerende autoriteiten gingen. Dat betekende dat zij in feite onbevoegd waren om de eindcontrole uit te voeren, heeft het ministerie van transport vastgesteld. Volgens Saikawa is het vreemd dat de problemen nooit aan het licht zijn gekomen, met name niet tijdens het lange bewind van zijn voorganger Carlos Ghosn als CEO van Nissan. “Hij moedigde vooral een transparante bedrijfscultuur aan. Maar de stijl van ons management was zodanig dat we niet werkelijk wisten wat er op de bedrijfsvloer gebeurde”, zegt Saikawa, die er voor de zekerheid wel aan toevoegt dat hij zijn voorganger zeker niet wil afvallen. +++

+++ Lang was er bij Shell aarzeling, maar met de opening van het eerste SNELLAAD STATION voor elektrische auto’s stort de oliegigant zich nu toch ook op de markt voor elektrisch rijden. Het leidt meteen tot onrust bij de veel kleinere bedrijven die daar al mee bezig waren. Fastned, dat al 63 snellaadstations heeft staan, vindt dat Shell wordt bevoordeeld. “Het begint ermee dat Shell zomaar stroom gaat verkopen op de vergunning die ze hebben om brandstof te verkopen”, zegt CEO Michiel Langezaal, die Fastned oprichtte samen met Bart Lubbers, een zoon van oud-premier Lubbers. “Dat vinden wij raar. Wij mogen als stroomleverancier ook niet zomaar benzine verkopen. We zijn naar de rechter gestapt”. Over 2 weken is de zitting. Bij Shell lijkt niemand daar echt wakker van te liggen. “Op de bestaande vergunning van Rijkswaterstaat is een aanvullende beschikking toegekend”, laat het concern weten. “En in die aanvullende beschikking is bevestigd dat Shell snellaad punten mag installeren”. Daarnaast krijgt Fastned geen toestemming om shops te openen bij de laadstations. “Als jij jouw auto oplaadt, wil je misschien even een kop koffie halen of naar het toilet”, zegt Langezaal. “Wij willen onze klanten niet in de kou laten staan. Maar we krijgen geen toestemming van Rijkswaterstaat. Ze zeggen dat dan de verkeersveiligheid in het geding is. Waarom mogen tankstations dan wel shops hebben?” De rechter stelde Fastned eerder dit jaar in het gelijk, maar Rijkswaterstaat gaat in beroep. Het Rijksvastgoedbedrijf stelt dat extra shops langs de snelwegen tot 2024 niet kunnen. Het bedrijf is gebonden aan afspraken met de oliemaatschappijen over het veilen van winkellocaties langs snelwegen. Die afspraken kunnen volgens het Rijksvastgoedbedrijf nu niet worden opengebroken. Tot slot vindt Fastned het vreemd dat Rijkswaterstaat weigert om langs snelwegen borden te plaatsen waarop een laadstation wordt aangekondigd. “Dat doen ze wel voor benzinestations, dan weet je als automobilist dat er bijvoorbeeld over een kilometer een tankstation zit”, zegt Langezaal. “Waarom kunnen oplaadstations voor elektrische auto’s dan niet worden vermeld?” Volgens Rijkswaterstaat is dat een kwestie van tijd. Zodra de borden met pictogrammen voor parkeerplekken, wegrestaurants en tankstations moeten worden vervangen, krijgen de nieuwe borden ook een pictogram voor alternatieve brandstoffen. Nu alles vervangen of aanpassen, is volgens de wegbeheerder te duur. Het gebrek aan medewerking van de overheid was voor Fastned tot nu toe vooral vervelend. Maar nu de strijd om de elektrische rijder serieus geopend lijkt te worden, dreigt het meer dan vervelend te worden. “Wij volgen natuurlijk de markt en elektrisch rijden neemt toe”, zegt Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland. “En wij willen er zijn voor alle automobilisten”. Binnen afzienbare tijd worden op 25 tankstations van Shell snelladers neergezet. Fastned wil doorgroeien van de huidige 63 station naar 200 stations. De omzet groeit met 10 procent per maand, maar er is nog geen winst gemaakt. “Wat dat betreft heeft een partij als Shell natuurlijk een langere adem”, zegt Michel Bayings van Emobility, adviseur voor elektrisch rijden. “Shell stapt er nu in om strategische redenen, ze hoeven niet meteen geld te verdienen. En dat kunnen zij heel lang volhouden”. De vraag daarbij is hoe de elektrische rijder straks gaat opladen. “Er zijn niet zoveel mensen die meer dan 300 kilometer op een dag rijden”, zegt Michel Bayings van Emobility, adviseur in elektrisch rijden. “Dus veel mensen kunnen ’s avonds en ’s nachts thuis opladen en overdag op het werk”. Maar Bayings ziet wel degelijk kansen voor de snelladers. “Het gros van de Nederlanders heeft geen eigen oprit. En gemeentes zullen niet oneindig laadpalen blijven plaatsen in woonstraten. Zeker als je straks je auto in 5 minuten kunt opladen bij een snellaadstation, is de noodzaak er ook niet meer zo. Dan wordt dat gewoon het nieuwe tanken. Sowieso komen er ook steeds meer elektrische taxi’s, bestelbusjes en vrachtwagens. Die zullen ook tussendoor snel willen laden”. Investeerders hebben nog alle geloof in Fastned. De eigenaren haalden onlangs nog de gewenste 3 miljoen euro op voor nieuwe investeringen. Vervolgens zijn extra obligatieleningen in de markt gezet en is er nog eens 3 miljoen euro opgehaald. “Met onze huidige snelladers laad je op in 20 tot 30 minuten”, zegt Langezaal van Fastned. “Maar we gaan binnenkort 10 superinstallaties plaatsen, waarmee je je auto in 5 tot 7 minuten kunt opladen”. Nederland heeft nu ruim 100.000 oplaadpunten, waarmee het in Europa vooroploopt. Sommige elektrische rijders hebben er eentje op de eigen oprit, maar de meeste oplaadpunten zijn publieke laadpalen in de straat, of semi-publieke, bijvoorbeeld op bedrijfsterreinen. Wie thuis aan de stekker oplaadt, is daar soms wel een dag mee bezig. Aan de snelladers zijn de meeste auto’s in 20 tot 30 minuten opgeladen. En nu komen er ook al superladers, waarmee het nog maar 5 tot 7 minuten kost om de auto weer volledig op te laden. Maar ook hier zit Shell Fastned op de hielen. Het olieconcern doet sinds kort, samen met grote Duitse automerken, mee aan het Europese netwerk Ionity. En Ionity wil in Nederland ook tien superladers plaatsen. Ook heeft Shell onlangs NewMotion overgenomen, een grote speler in elektrisch opladen. Bij Shell is de knop serieus om. “Je kunt nu natuurlijk nog niet zeggen wie de winnaars en de verliezers worden”, zegt Bayings. “Maar het is sowieso heel erg goed voor de BV Nederland dat er geïnvesteerd wordt in elektrisch rijden. Daar profiteert straks iedereen van”. In Nederland hebben ruim 120.000 auto’s een stekker. Het gros is hybride, deels elektrisch en deels brandstof. Bijna 20.000 auto’s zijn volledig elektrisch, een nog heel klein deel van het Nederlandse wagenpark van ruim 8 miljoen auto’s. Maar elektrisch groeit snel, in 2015 waren er nog maar 10.000 volledig elektrische auto’s aangemeld. Volgend jaar komen er veel nieuwe modellen op de markt. De verwachting is dat er in 2018 zo’n 15.000 nieuwe volledig elektrische auto’s bij komen. Vooral de zakelijke rijders stappen in vanwege de belastingvoordelen. +++

+++ Grote autofabrikanten als Ford en Fiat Chrysler Automobiles proberen samen met de oliegiganten Shell, BP en Exxon Mobil de van alle kanten belaagde VERBRANDINGSMOTOR te redden. Het redmiddel is een innovatieve hightech motorolie die de prestaties van de motor verder op moet voeren waardoor de auto’s toch nog kunnen blijven voldoen aan de steeds striktere milieuregels. “Het is werkelijk van het grootste belang dat we er alles uitpersen. De verbrandingsmotor gaat nog vele jaren mee”, zegt Andrew Hepher, een hoge manager op het gebied van technologie bij Shell in The Wall Street Journal. De Amerikaanse krant wijt een lang verhaal aan de vele bedreigingen die er boven de verbrandingsmotor hangen, niet in de laatste plaats hier in Europa waar de Europese Commissie net vorige week weer nieuwe doelstellingen voor het terugdringen van de CO2-vervuiling van personenauto’s heeft aangekondigd. “De autofabrikanten reageren daarop door meer elektrische auto’s uit te brengen. General Motors heeft weer aangekondigd dat het medio 2025 minimaal 1 miljoen elektrische auto’s hoopt te verkopen. Oliebedrijven investeren tegenwoordig ook in de oplaadstructuur. Maar al die activiteiten met elektrische auto’s vormen maar een fractie van de omzet. “De meeste bedrijven gaan er van uit dat de verbrandingsmotor nog decennia lang zal blijven bestaan”, schrijft de zakenkrant. Daarom werken de oliemaatschappijen en auto-industrie samen aan een nieuwe motorolie die dunner en meer stabiel moet zijn dan wat er momenteel op de markt is. “Als we de motorprestaties met een paar procent kunnen verbeteren, dan is dat heel erg de moeite waard”, zegt Dave Hall van Castrol, de oliedivisie van BP. “Autofabrikanten hebben er alles voor over om betere motorolies op de markt te brengen”, zegt Hepher van Shell. De bedrijven gaan er vanuit dat een nieuwe zogenaamde 0W-16 motorolie begin volgend jaar in de VS op de markt kan komen en plannen een nog lichtere versie 0W-08 voor het midden van de jaren 2020. Want dan zal de verbrandingsmotor in ieder geval nog niet zijn verdwenen, stelt The Wall Street Journal. +++

Reageren is niet mogelijk.