Prijsindicatie Aston Martin Vantage

0

Na 12 jaar heeft Aston Martin de nieuwe Vantage klaar. Onder de kap zit een V8 motor van Mercedes-AMG. De nieuwe Vantage is het hardcore, alternatief voor de meer relaxte, stijlvolle DB11. Een volbloed sportauto met een haast minimalistisch karakter, zodat alle aandacht uit kan gaan naar een maximaal prestatieniveau.

De aluminiumstructuur van de Vantage is identiek aan die van de DB11. Ook het gedeelte vanaf de A stijl tot de neus is, om kosten te besparen, hetzelfde. Maar 70 procent van de onderdelen is volgens Aston Martin helemaal nieuw. De Vantage is 28 cm korter dan de DB11 omdat het een pure 2-zitter is. Anders dan zijn grote broer heeft hij dus geen extra meubilair achterin.

De 28 cm kortere maatvoering vertaalt zich in 170 kilo lager gewicht. Schoon aan de haak weegt de nieuwe 4,47 meter lange Vantage 1.530 kilo. Voor sportwagenbegrippen is de Aston Martin daarmee evenwel nog geen vedergewicht. Aston Martin belooft overigens een ideale gewichtsverhouding van 50:50.

Het design van de nieuwe Vantage kenmerkt zich door om te beginnen door kleine en agressief ogende koplampen. Daaronder bevindt zich een front splitter die lucht onder de auto doorleidt. De voorspatborden hebben geperforeerde koelopeningen. De achterwielen zijn uitzonderlijk ver naar achteren geplaatst, waardoor de carrosseriehuid als het ware strak om het onderstel gespannen is. Het meest opvallende kenmerk van de nieuwe Vantage is de lichtstrip over de gehele achterbreedte, met daaronder uitlaatpijpen die open en bloot als afgezaagde geweerlopen uitsteken en een diffusor die precies doet wat hij moet doen. Hier geen actieve speeltjes in de vorm van kleppen of luchtsleuven, maar alleen een vlakke onderkant en een spoiler.

De nieuwe Vantage wordt aangedreven door de uit Affalterbach afkomstige, dubbel geblazen 4,0 liter V8 van Mercedes-AMG. Aston Martin noemt als specificaties 509 pk en 685 Nm. Daarmee kan de Vantage in 3,6 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 314 km/u. Daarmee valt de Vantage in de supersportwagen categorie. De V8 motor is gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF.

In een later stadium volgt een hardcore AMR uitvoering met een handbak. Technisch is ook een V12 versie mogelijk; het motorcompartiment is immers dezelfde als die van de DB11. Het zou een mooie combinatie van het compacte koetswerk van de Vantage opleveren met meer dan 600 pk afkomstig van de dubbel geblazen 5,2 liter motor.

De nieuwe Vantage is de eerste Aston Martin met een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel. Dat heeft in vergelijking met een mechanisch limited-slip exemplaar als voordeel dat er binnen een paar milliseconden van ‘helemaal open’ naar ‘volledig geblokkeerd’ overgeschakeld kan worden. De nieuwe Vantage is daarnaast voorzien van speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero banden. De bestuurder kan kiezen uit 3 rij instellingen: Sport, Sport Plus en Track. Daarmee krijgen de schokdemping, de gaspedaalrespons, het e-differentieel, de koppel vectoring, de stuurstugheid (electro-mechanisch met 2,4 slagen van de ene uiterste stand tot de andere), het stabiliteitprogramma en het geluid van de uitlaatpijpen een eigen setting.

De productie van de nieuwe Vantage begint volgend jaar. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar reken op 198.000 euro. Daarmee wordt de nieuwe editie fors goedkoper dan zijn voorganger. Althans in Nederland omdat door de aanzienlijk lagere CO2-uitstoot van de Mercedes-AMG unit (in vergelijking met het oude V8 blok van eigen makelij) er minder BPM afgedragen hoeft te worden. De levering start in het tweede kwartaal van volgend jaar.

Reageren is niet mogelijk.