China bouwt snelweg op zonne-energie

0

China heeft zijn eerste autosnelweg in gebruik genomen die werkt op zonne-energie. Op een traject van 2 kilometer nabij de Chinese stad Jinan rijden alle voertuigen voortaan over foto-voltaïsche panelen.

Eerder voerde China al een identieke test uit op een stuk weg van iets minder dan 200 meter. Het stuk snelweg bij Jinan bevat 3 lagen: een eerste isolerende laag, een tweede laag met foto-voltaïsche cellen en een derde laag transparant beton waarop de voertuigen rijden.

Dit stuk zonneweg op de zuidelijke ring rond de stad Jinan moet elektriciteit opwekken voor de verlichting, verkeersborden en het automatische ontdooiing systeem in geval van vrieskou. Op termijn moet het ook mogelijk zijn om via inductie voertuigen op te laden die over de weg rijden.

Voor China is niet Donald Trump de grootste vijand, noch eventuele behoeften aan meer democratie en/of openheid bij de bevolking, maar het milieu. Daarom worden er tal van projecten opgestart om de luchtvervuiling te reduceren. Via het opwekken van zonne-energie of andere, minder voor de hand liggende manieren.

Zo test de Chinese autofabrikant Geely in IJsland momenteel 6 exemplaren van de Emgrand 7 die rijden op methanol brandstof dat geproduceerd is uit CO2-uitstoot met elektriciteit uit geothermische energie (vulkanische activiteit). Vulcanol, de naam van de synthetische methanolbrandstof,

De auto’s zijn ter beschikking gesteld aan het IJslandse bedrijf CRI (Carbon Recycling International). Dat fabriceert CH3OH op basis van CO2 die gerecupereerd wordt uit thermische energie. Met geothermische elektriciteit wordt via elektrolyse waterstof geproduceerd. De vulkanische activiteit op het eiland in de Atlantische Oceaan verzekert de inwoners van een energiebron. Deze geothermische energie is niet alleen ecologisch, maar ook in overvloed aanwezig.

Geely, aandeelhouder van CRI, bestudeert deze oplossing om de CO2-uitstoot van zijn modellen te beperken. De emissiewaarde van de 1,8 liter 4 cilinder motor van de sedan bedraagt met deze brandstof niet meer dan gemiddeld 46 gram/km. Het zijn overigens wel ‘bi-fuel’ modellen want ze hebben ook nog benzine nodig, bijvoorbeeld om te starten bij strenge vorst.

Synthetisch methanol maakt het mogelijk om de CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen te verminderen. Bij afwezigheid van zwavel stoot synthetisch methanol ook minder fijne deeltjes uit. Met synthetische benzine zou het resultaat van de Chinese auto’s in IJsland zelfs nog beter zijn.

Reageren is niet mogelijk.