Ford: Mondiale verkooprol Mondeo is uitgespeeld

0

Volgens sommige deskundigen verandert er in de autobranche de komende 10 jaar meer dan in de afgelopen 100 jaar. Indien zij gelijk hebben, dan zou de aangekondigde dood van de Ford Mondeo illustratief kunnen zijn.

Amerikaanse media berichten namelijk dat Ford de productie van de volgende generatie Fusion (bij ons bekend als Mondeo) wil concentreren in China. De huidige editie wordt behalve in dit land ook in Spanje en Mexico geproduceerd. Maar op de Noord Amerikaanse markt in de middenklasser (aldaar alleen leverbaar als sedan) gestaag weg aan het zakken in de verkoopstatistieken. In de eerste 11 maanden van dit jaar trok de Mondeo in de Verenigde Staten 22 procent minder klanten. In Nederland is het beeld amper beter: 1.364 registraties in de periode januari t/m november 2016 en dit jaar nog maar 1.181. Dat betekent een afzetdaling van ruim 13 procent.

Ford heeft er geen vertrouwen meer in dat er voor de Fusion/Mondeo in de toekomst nog een mondiale verkooprol is weggelegd. Er wordt weliswaar een nieuwe editie ontwikkeld (die moet in 2020 klaar zijn, maar zal pas het jaar daarop in de Europese showrooms arriveren want wij hebben nog een facelift tegoed van het huidige model), maar die zal alleen in China gebouwd gaan worden. Ford gaat er van uit dat over 3 à 4 jaar het autolandschap drastisch veranderd zal zijn. En daarin is geen plaats meer voor de Fusion/Mondeo, althans niet buiten China. In dit land is de middenklasser veilig vanwege zijn sedanvorm (een carrosserietype dat aldaar onverminderd populair is) en vanwege de wet van de grote getallen: als in dit omvangrijke Aziatische land geen geld kan worden verdiend met een bepaald type auto, dan lukt het nergens.

Als de berichten in de Amerikaanse media kloppen, dan zal er vanaf 2021 (mogelijk al eerder indien de facelift de negatieve verkoopspiraal niet weet te stoppen) geen Mondeo meer van de band rollen in de Spaanse fabriek. Ford zal deze zelf gecreëerde bui natuurlijk al aankomen en besloot vorige maand om de productiefaciliteit geschikt te maken voor de bouw van de volgende generatie Kuga. Hiervoor zal er 887 miljoen dollar in ‘Valencia’ worden geïnvesteerd. Wat voor model er in Mexico in plaats van de Fusion geproduceerd gaat worden, is nog niet duidelijk maar in de wandelgangen valt te vernemen dat Ford daar de nieuwe elektrische SUV voor luxedochter Lincoln wil laten bouwen.

Ford laat weten dat er geen plannen zijn om de volgende generatie Fusion/Mondeo vanuit China naar de Verenigde Staten of Europa te exporteren. Dat betekent einde oefening voor de grote middenklasser, waarvan de geschiedenis via de Taunus/Cortina en Anglia teruggaat naar de Eight uit 1933. Er komt dus een einde aan een tijdperk; een ontwikkeling die past bij de grote veranderingen die de autobranche volgens analisten te wachten staat. Ford verwacht dat de verkoopverschuiving richting elektrische auto’s en SUV modellen (en op de Amerikaanse markt: pick-ups) onomkeerbaar is. Trekken aan een dood paard heeft dan geen zin meer.

China ontspringt dus de dans. Dit land mag bovendien de Amerikaanse markt gaan bedienen met haar versie van de nieuwe Focus. Die wordt wat goedkoper en laagwaardiger dan de editie die wij voorgeschoteld gaan krijgen. Op zich kan je dat als een geruststellende gedachte zien (Ford respecteert de Europese wensen qua bouwkwaliteit), maar iedereen kan op zijn vingers natellen dat er, als de Mondeo exit is, er ook geen nieuwe S-Max of Galaxy komt. Van dit MPV duo zijn de verkopen in de eerste 11 maanden van dit jaar nóg harder gedaald: respectievelijk min 34 procent en 36 procent.

Reageren is niet mogelijk.