Imperfecte exclusiviteit: Lexus LS 500h

0

Waarom de korte test?

Lexus opent (opnieuw) de aanval op de Audi A8, de BMW 7-serie en de Mercedes S klasse. Dat doet de luxedochter van Toyota met de gloednieuwe LS. In Nederland wordt de limousine alleen leverbaar in hybride 500h uitvoering met V6 benzinemotor. Is de Lexus een volwaardig alternatief? Voor een antwoord op deze vraag kon de LS in een exotisch oord worden getest.

Wat voor auto is het?

Nadat Mercedes in 1989 de nieuwe SL geïntroduceerd had (R129 modeltype), werd er door de buitenwereld halsreikend uitgekeken naar de volgende editie van de S klasse. Toen een autojournalist aan de projectleider vroeg of hij niet alvast een tipje van de sluier wilde oplichten, antwoordde die: “het wordt een SL met 4 deuren”. Nou ja, dat bleek niet helemaal correct te zijn want in 1991 bleek de S klasse te zijn uitgegroeid tot mastodontproporties. Maar in zekere zin kan je de nieuwe LS wel bestempelen als de sedanvariant van de eerder gelanceerde LC coupé. Beiden maken gebruik van hetzelfde GLA (de afkorting staat voor: ‘Global Architecture Luxury’) platform. Net als de LC is ook de nieuwe LS leverbaar als 500h. Dit betekent dat een 3,5 liter grote atmosferische V6 benzinemotor assistentie krijgt van een elektromotor.

De LS die je hier ziet is alweer de 5de generatie van de grootste sedan van Lexus. Het begon allemaal in 1989, toen Lexus de indrukwekkend verfijnde eerste editie lanceerde. De opvolgers waren minstens net zo fijn geslepen, maar voor Europese topmanagers blijkbaar niet spannend genoeg, want de verkopen waren zeer bescheiden. Met de nieuwe hightech LS wil Lexus zich weer in de kijker spelen van directeuren. Dankzij heel andere carrosserieproporties (25 mm langer, 25 mm breder maar 15 mm lager en met een 35 mm grotere wielbasis) oogt hij een stuk vlotter.

De LS is er zoals gezegd in slechts 1 motorvariant, maar er zijn 4 uitrustingniveaus. De prijzen beginnen bij 116.995 euro. Lexus levert voor dat geld de Luxury Line uitvoering. Met vierwielaandrijving kost de instapper 123.995 euro. Wie liever een sportiever aangeklede LS heeft, kan opteren voor de LS 500h in F Sport Line tenue. Die staat voor 126.995 euro in de prijslijst (met vierwielaandrijving 131.995 euro). Er is ook een extra luxueuze Executive Line uitvoering. Die kost 127.995 euro, of 134.995 euro als de optie ‘AWD’ wordt aangevinkt. De topuitvoering is de President Line. Die kost in achterwiel aangedreven vorm 149.995 euro. Wil je een President met AWD, dan betaal je 156.995 euro.

De eerder genoemde V6 is gekoppeld aan 2 elektromotoren. Onder de streep levert dit een systeemvermogen van 359 pk (en 600 Nm) op. Om de overdracht naar de wielen zo soepel mogelijk te laten verlopen, geeft Lexus de LS 500h een zogeheten Multi Stage Hybrid transmissie mee. Die combineert een CVT met een automaat met nog eens 4 verhoudingen. De elektromotoren zijn krachtig genoeg om een tempo van 140 km/u mogelijk te maken zonder dan de V6 in actie hoeft te komen. Lang duurt dat stiltefeest overigens niet, want de elektrische actieradius is zeer beperkt. Maar voor het opladen van de accu hoef je geen laadpaal op te zoeken. Dat regelt de Lexus zelf onderweg.

De Lexus kan worden aangekleed met zaken als 20-inch gesmede lichtmetalen velgen (1.895 euro), metallic lak (1.395 euro), een achterklepspoiler (495 euro), een fabuleuze QLI Reference geluidsinstallatie van Mark Levinson (1.395 euro), een veiligheidspakket (2.295 euro; omvat een adaptieve grootlicht assistent en voorruit projectie) en het Safety System + Advanced pakket (6.795 euro; de extra veiligheidsuitrusting omvat dan tevens techniek waarmee de LS zichzelf automatisch om een voetganger heen stuurt). Opvallend genoeg kun je dit niet bestellen op de basisuitvoering, maar alleen op de Executive Line.

De President Line heeft het allemaal standaard, inclusief de genoemde geluidsinstallatie van Mark Levinson. De topuitvoering van de LS kan ook anilineleer worden besteld (1.895 euro, of 3.790 euro in combinatie met een speciaal houtpakket), evenals bijzonder vormgegeven glazen panelen in het interieur (6.395 euro) of met de hand gevouwen portierbekleding waarvoor inspiratie is opgedaan bij origami, de Japanse papier vouwkunst. De bekleding van één portierpaneel neemt 5 uur in beslag. Ook is traditioneel gesneden ‘Edo Kiriko’ kunstglas in het portier verwerkt. Voor deze optie rekent Lexus het astronomische bedrag van 15.995 euro. Maar dan heb je ook wel iets echt speciaals …

Is het wat?

De vorige generatie LS was, volgens Europese smaaknormen, nogal een grijze mus. De nieuwe editie weet wel op te vallen. Niet alleen met een veel minder discrete Spindle grille, maar ook doordat de 5de generatie LS oogt als een 4-deurs coupé. De achterruit staat relatief schuin, waardoor de kofferklep ‘kort en dynamisch’ is. Maar of de 5,23 meter lange LS nu wél een mooie sedan is geworden, blijft een kwestie van smaak. 20 Nederlanders vinden blijkbaar van wel, want zoveel bestellingen heeft Lexus al voor de nieuwe editie. Volgend jaar verwacht de Toyota dochter 40 à 50 stuks te kunnen slijten (de levertijd bedraagt 4 maanden). Exclusiviteit is dus bij de prijs inbegrepen, want dit jaar zijn er al 207 exemplaren van de S klasse door Mercedes op kenteken gezet.

Dezelfde kwalificatie geldt voor het interieur. Het dashboard oogt nogal wat rommeliger dan de boordplank van de nieuwe Audi A8. Maar de afwerking is in elk geval uitmuntend en de gebruikte materialen zijn van zeer hoog kwaliteitsniveau. Lexus past schitterende hout & leder soorten toe en desgewenst kunnen de deurpanelen zoals gezegd worden voorzien van plaatjes van met de hand bewerkt glas. Bovenaan de middenconsole bevindt zich een enorm scherm dat zich helaas alleen laat bedienen via een onhandig (want niet erg precieze) touch pad.

Er kon worden gereden met de President topuitvoering. Die heeft rechtsachter een zogeheten Ottoman stoel. Die beschikt over een elektrisch uitklapbare steun voor de benen en je kan in die uitvoering de passagiersstoel een heel eind naar voren schuiven. Voor wie zich een chauffeur kan veroorloven is dat zeer comfortabel. Daarnaast zijn er een heleboel (elektrische) verstelmogelijkheden en diverse massageprogramma’s (inclusief een functie voor drukpunt Shiatsu). Het is het fijnste systeem in zijn soort. Helemaal te gek is de klimaatconciërge: een slimme airconditioning die zijn werking automatisch aan de noden van het moment aanpast. Door de schuine daklijn heb je overigens achterin niet overdreven veel hoofdruimte (anders dan bij het oude model is er trouwens geen uitvoering met verlengde wielbasis), maar daardoor biedt de LS wel een ‘intiemere ambiance’ dan de grote sedans van de Duitse concurrentie. Wat best prettig kan zijn. De voorstoelen zijn 28-voudig elektrisch te verstellen. Ze zijn uitgerust met verwarming, ventilatie en massagefunctie.

Autonoom rijden kan de nieuwe LS nog niet, al kan de Lexus wel zelfstandig een uitwijk manoeuvre uitvoeren (indien de weg en de verkeerssituatie dat toelaten). De Japanners laten weten dat zij medio 2020 een nieuwe stap richting autonoom rijden op ‘Level 2′ niveau zal zetten. Tot die tijd moet de hybride aandrijflijn voor sensatie zorgen, iets wat redelijk lukt. Er kan in 5,5 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd; een keurige waarde. Keerzijde van de medaille is dat je dan helaas niets meer merkt van de oorspronkelijke ambitie van Lexus om van de LS ’s werelds stilste sedan te maken. De benzinemotor produceert een rauw en weinig geraffineerd geluid dat niet past bij het geweldige comfort dat het Japanse vlaggenschap in andere opzichten wel biedt.

Het advies is om wat rustiger om te springen met het gaspedaal, want dan heb je daar geen last van. Trouwens, ook de nogal artificieel aanvoelende transmissie nodigt niet uit tot een dynamische rijstijl. Het testverbruik kwam uit op 10 liter per 100 kilometer; een redelijke waarde. Maar van een hybride verwacht je vandaag de dag een grotere milieubijdrage. Lexus geeft een CO2-uitstoot van 147 à 161 gram op voor de LS 500h; een emissiewaarde die gênant hoog is in vergelijking met de cijfers waar de Porsche Panamera in razend populaire hybride uitvoering mee pronkt (56 à 66 gram). Dat krijg je als je weigert om voor een stekker oplaadmogelijkheid te zorgen. In plaats van er voor te zorgen dat zij een pionier op het gebied van hybride aandrijving blijft, loopt Lexus nu tenenkrommend achter de feiten aan. Onbegrijpelijk.

Gelukkig is er met het rijgedrag van de LS niks mis. Het nieuwe platform zorgt voor een grotere stijfheid, het zwaartepunt is merkbaar lager en het weelderige veercomfort is (met optionele luchtvering) werkelijk uitmuntend. Ook hoor je dankzij ‘noise canceling’ amper rolgeluiden en windgeruis. Net als bij de LC beschikt ook de LS over een cilindervormige knop bovenop het dashboard waarmee gewenste rij modus geselecteerd kan worden, variërend van Eco tot Sport+. In elke setting is er een andere afstelling van onder meer de motor, de dempers en de besturing. Maar je geniet het meest van de Lexus als je kiest voor een modus waarop alles gericht is op ontspanning.

70%
70%
Awesome

In de inleiding van dit testverslag werd de vraag gesteld of de nieuwe LS een volwaardig alternatief is voor de Duitse topsedans. Het antwoord is tweeledig. De nieuwe LS is zeker geen grijze mus meer en biedt een prima rij balans tussen dynamiek en comfort. Lexus legt de koper met alle aanwezige toeters en bellen zeer uitgebreid in de watten. Ook qua veiligheid bevindt de Japanner zich in de voorste linie. Maar om gekwalificeerd te kunnen worden als 's werelds beste sedan is er meer nodig. Bijvoorbeeld een verbrandingsmotor die bij volgas geen keel opzet. Verder is de verhouding tussen prestaties en uitstoot niet bijzonder (de 105.100 euro kostende BMW 740i, die even vlot op 100 km/u zit, heeft een emissiewaarde van 154 gram CO2/km) en blijft de touch pad voor de bediening van het infomediasysteem ronduit irritant.

  • 7
  • User Ratings (15 Votes)
    7.9

Comments are closed.