Nieuwe Volkswagen Touareg is er klaar voor

0

Volkswagen heeft de derde generatie Touareg af. Daarover kan geen twijfel bestaan als je naar deze foto’s kijkt. De nieuwe Touareg kon zonder camouflage worden betrapt toen Volkswagen bezig was om beeldmateriaal voor de folder te maken. De SUV beleeft zijn publieksdebuut in april op de autotentoonstelling van Beijing.

De nieuwe Touareg is een geheimtip voor diegenen die graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Hij deelt namelijk zijn architectuur (het zogeheten MLB platform; de afkorting staat voor ‘Modularer Längs Baukasten’) met de reeds geïntroduceerde Audi Q7, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Porsche Cayenne. Je krijgt dus premiumtechniek voor een volumetarief. Het enige water dat je bij de wijn moet doen, is genoegen nemen met een duidelijk Volkswagen familiegezicht.

Dankzij het MLB platform wordt de nieuwe Touareg meer dan 200 kilo lichter. Dit betekent dat de SUV in basisuitvoering onder de grens van 2 ton duikt, ondanks dat hij langer en breder wordt. Waarschijnlijk kunnen alle uitvoeringen rekenen op elektrische assistentie, variërend van een 48V systeem tot stekkerhybride techniek. In het laatste geval zal een 4 cilinder benzinemotor (het 2.0 TSI blok met 252 pk) als basisunit fungeren. De nadruk komt evenwel te liggen op 3,0 liter V6 uitvoeringen met 218 à 340 pk. Daarmee moet de nieuwe Touareg voldoende uit de voeten kunnen. Een V8 versie is niet gepland.

De nieuwe Touareg zal weer in Bratislava van de band rollen. Doordat hij bijna 2 decimeter langer is dan zijn voorganger, is optioneel een 3de rij stoelen mogelijk. Daarmee wordt de nieuwe Touareg een volwaardige concurrent van de BMW X5, die deze zeteloptie ook biedt. Het dashboard wordt gedomineerd door 2 enorme beeldschermen van 12 en 15 inch groot. Het centrale exemplaar valt ook via gebaren te bedienen. Overigens: wie de nieuwe Touareg onhandelbaar groot vindt voor parkeermanoeuvres kan deze klus uitbesteden aan een assistent die de Volkswagen autonoom in/uit het vak rijdt.

Volkswagen dealers zullen blij zijn met de nieuwe editie want de orderstroom is in Nederland vrijwel geheel opgedroogd. Er ging dit jaar gemiddeld minder dan 1 exemplaar per maand over de toonbank. De huidige Touareg kwam eerder deze maand bovendien negatief in het nieuws omdat wereldwijd 57.600 exemplaren terug naar de dealer moeten. Aanleiding is de te hoge CO2-uitstoot van de 3,0 liter TDI dieselmotor. Het Duitse KBA, de zusterorganisatie van onze RDW, heeft 2 “ontoelaatbare” afschakelinrichtingen voor de uitlaatgasinrichting aangetroffen in de Volkswagen. In het eerste geval schakelt in proefopstellingen een ‘uitstootverminderende opwarmstrategie’ aan, die bij gebruik op de weg meestal is uitgeschakeld. In het tweede geval wordt bij exemplaren met SCR katalysator een strategie toegepast die onder bepaalde omstandigheden het verbruik van Adblue ontoelaatbaar beperkt, met een hogere uitstoot als gevolg. Eerder dit jaar werden bij soortgelijke motoren in modellen van Audi en in de Porsche Cayenne ook al onregelmatigheden aangetroffen. De vondst van de onnodige afschakelinrichtingen is opmerkelijk, omdat het gaat om exemplaren die deels nadat het dieselschandaal aan het licht kwam, zijn geproduceerd.

Comments are closed.