Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO gaat haar 4C grondig herzien. Het idee was dat deze sportwagen met zijn carbon chassis, lichtgewichtfilosofie en onbekrachtigde besturing de Lotus Elise in het defensief zou drukken, maar het tegendeel is waar. De 4C is naar goed Italiaans gebruik niet goed uitontwikkeld op de markt gekomen. De Alfa Romeo laat zich snel uit zijn element brengen als het asfalt niet perfect vlak is en dat is natuurlijk dodelijk voor een sportwagen. Roberto Fedeli, hoofdingenieur bij het Italiaanse merk en in een vorig leven verantwoordelijk voor de afstelling van de Ferrari 458 Italia en LaFerrari, belooft beterschap. Hij kondigt een nieuwe ophanging, een herziene besturing én een krachtigere (2,0 liter) motor aan. Of de 4C ook uiterlijke wijzigingen zal ondergaan, is niet bekend. Wel is duidelijk dat de herziene Alfa Romeo net als nu alleen met TCT automaat (met dubbele koppeling) gebouwd gaat worden. De vernieuwde 4C zal in januari 2019 op de autotentoonstelling van Detroit worden gepresenteerd. +++

+++ AUDI biedt al haar personeel in Duitsland baanzekerheid tot 2025. Dat is afgesproken tijdens een bijeenkomst van de centrale ondernemingsraad met de directie. “We hebben lang gevochten voor baanzekerheid tot eind 2025. Onze collega’s hebben die zekerheid nodig en dat is iets wat we ze nu kunnen bieden”, aldus OR voorzitter Peter Mosch in een vraaggesprek met Automobiel Management. Topman Rupert Stadler heeft verder toegezegd dat de hoofdvestiging in Ingolstadt vanaf 2021 een 2-tal nieuwe, volledig elektrische SUV modellen mag gaan bouwen. De CEO ziet dat als een duidelijke toewijding aan de Duitse fabrieken en aan het behoud van hun concurrentiepositie. “Productiecapaciteit opbouwen voor elektrische auto’s in Duitsland staat centraal in dit pact voor de toekomst”. Mosch stelt op zijn beurt: “Vooral dit besluit over de elektrische SUV modellen vormt een volgende mijlpaal op onze weg naar een zekere toekomst. Dit kan de angst voor de toekomst bij de medewerkers in een tijd van voortdurende digitalisering en nieuwe autotechnologie wegnemen”. De OR voorman erkende daarbij wel dat de snelle ontwikkelingen in die autowereld de nodige flexibiliteit vergen van het personeel. “Maar tegelijk is het een uitdaging voor de onderneming om die toekomst medewerkervriendelijk te maken, wat er ook gaat gebeuren”. +++

+++ Wie in BELGIE betrapt wordt op onnodig gebruik maken de midden of linkerrijstrook, riskeert nu nog een boete van 58 euro, maar dit bedrag wordt binnenkort wellicht opgetrokken naar 118 euro. Volgens een enquête zijn middenvak rijders de grootste ergernis van Belgische verkeersdeelnemers. Het instituut stelt daarom voor om de bekeuring ervoor op te trekken tot hetzelfde niveau als rechts inhalen. Iets waar de minister van Mobiliteit, Francois Bellot, wel oren naar heeft. +++

+++ Vorige maand werden 6.215 nieuwe BESTELAUTO’S afgeleverd, tegenover 5.984 stuks in november 2016. Dit betekent een toename van 3,9 procent. Na 11 maanden staat de teller van de bestelautoverkopen op een winst van 4,6 procent, zo blijkt uit cijfers van RDC. November was de 5de maand op rij waarin de afzetmarkt voor bestelauto’s groeide. Daarmee lijkt er een eind gekomen aan een periode van kwakkelende kooplust onder ondernemers. In de periode januari t/m november 2017 werden in totaal 69.986 nieuwe bestelauto’s op kenteken gezet, tegenover 66.920 stuks in dezelfde periode vorig jaar. Eind december zal de teller naar verwachting eindigen op 73.000 exemplaren. Op jaarbasis bestaat de merken top5 uit achtereenvolgens Volkswagen (14.922 registraties en 21,3 procent marktaandeel), Mercedes (10.908 en 15,6 procent), Ford (9.138 en 13,1 procent), Renault (8.548 en 12,2 procent) en Peugeot (6.781 en 9,7 procent). De bestverkochte modellen in de periode januari t/m november waren achtereenvolgens de Volkswagen Caddy (6.294 registraties en 9,0 procent marktaandeel), de Volkswagen Transporter (6.085 en 8,7 procent), de Mercedes Sprinter (4.721 en 6,7 procent), de Renault Trafic (4.032 en 5,8 procent) en de Opel Vivaro (3.948 en 5,6 procent). +++

+++ Duitse milieuonderzoekers stellen dat BMW sjoemelt met haar dieselmotoren. Het ministerie van Verkeer gaat de klacht onderzoeken, maar in München ontkent men de aantijging. De ‘Deutsche Umwelthilfe’ (DUH) is een onafhankelijke milieu-instantie en heeft het recht om klachten in te dienen bij de overheid indien milieubelangen worden geschaad. Dat is nu gebeurd na eigen onderzoek van een BMW 320d uit 2016. Volgens het openbaar gemaakte onderzoeksrapport van DUH wordt de terugvoer van uitlaatgassen vanaf 3.500 toeren volledig uitgeschakeld. In de praktijk is dat bij 112 km/u in de 5de versnelling (al kan men zich afvragen waarin de bestuurder bij deze snelheid nog niet heeft opgeschakeld naar het 6de verzet). DUH vermoedt dat er techniek in de BMW aanwezig is dat de uitlaatgasreiniging automatisch uitschakelt, ook onder omstandigheden waarin dit is verboden. De fabrikant wijst de beschuldiging dat er sprake is van illegale praktijken van de hand, en beroept zich op de vele tests uit het verleden, waaronder die van de Duitse RDW en van TÜV Süd. Die laatste testinstantie beschuldigt DUH van slordigheid in het onderzoek. Klaus Fröhlich, de R&D directeur van BMW, ziet een complot: Als een tester bewust en doelgericht vreemde rijstijlen (lees: niet opschakelen naar de 6de versnelling) nabootst om negatieve emissies te veroorzaken, dan lijkt mij dat een doelgerichte campagne”. Het onderzoek naar de 320d voert voort uit de omvangrijke dieselfraude bij het Volkswagen concern, die in 2015 aan het licht kwam. In tegenstelling tot diverse andere fabrikanten heeft BMW de oliegestookte motor nog niet aan de dijk gezet. Fröhlich is van mening dat dieseltechnologie een belangrijke rol speelt bij het reduceren van de CO2-uitstoot van auto’s. +++

+++ FORD lijkt volgens Car Dealer Magazine de winnaar bij de Britse sloopregeling. Het merk met de blauwe ovaal heeft tot nu toe meer dan 8.000 oude dieselwagens van Britse eigenaren als inruil ingenomen en naar de sloop gebracht. Dat is meer dan alle andere autofabrikanten samen. Verrassend is dit resultaat overigens niet, want Ford is al jaren marktleider in Groot-Brittannië. Hoge bomen vangen ook in positieve zin de meeste wind. In het Verenigd Koninkrijk hebben 26 automerken op dit moment één of andere slooppremie voor wie met een oude diesel aankomt. Car Dealer Magazine was daarom benieuwd welk merk daarmee het meeste succes heeft. De onbetwiste koploper is Ford met 8.088 ingeruilde auto’s. Op grote afstand volgt Toyota met 2.141 voor de sloop bestemde personenwagens terwijl zowel Hyundai (1.500 stuks) als zustermerk Kia (1.323 sloopauto’s) ook nog boven de grens van 1.000 exemplaren uitkomen. Op straatlengte verwijderd zijn Renault (461 stuks), Mazda (289) en Suzuki (220). Alle andere merken op de Britse markt hebben tot nu toe minder dan 100 oude auto’s ingeruild om ze naar de sloop te brengen. Opvallend is dat de Britse eigenaar van een oude diesel met een grote boog om de Vauxhall showrooms heen lijkt te rijden. Hekkensluiter is Lexus dat niet verder komt dan 16. Redacteur Dave Brown van Car Dealer Magazine: “De slooppremies waren vooral bedoeld om de ingezakte automarkt wat op te peppen. Daar is echter weinig van terecht gekomen, tot nu toe zijn de autoverkopen in ons land bijna 5 procent lager dan vorig jaar. De verwachting is ook dat de markt nog verder in zal zakken en voor volgende jaar lijkt er evenmin veel hoop”. +++

+++ Het ontbreekt aan vakkennis op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor belangrijke ontwikkelingen op het gebied van INFRASTRUCTUUR . Dat schrijft het Financiële Dagblad (FD). De afgelopen jaren is veel kennis verloren gegaan als gevolg van bezuinigingen bij de overheid maar ook door pensioen, of omdat ambtenaren met expertise overstapten naar adviesbureaus of andere instanties zoals ProRail of de Nederlandse Spoorwegen. Volgens het FD beschikken hun opvolgers vaak niet over specialistische kennis en stappen ze na een paar jaar over naar een andere beleidsdirectie. Ook binnen specialistische divisies zoals Rijkswaterstaat is veel kennis en kunde verdwenen. De kennis die wegging, is niet aangevuld, stellen critici. Uit een rondgang langs het spoor en de luchtvaart blijkt dat er kritiek is op de “inhoudelijke expertise in Den Haag”, schrijft de krant. In november nog, vlak na de komst van het nieuwe kabinet, stelde voormalig staatssecretaris van het ministerie Sharon Dijksma dat er een gebrek aan “kundige mensen” is, “die ingewikkelde dossiers kunnen doorgronden”. Dijksma zei dat tijdens een recente openbare discussie over Lelystad Airport. Ze noemde het rapport over de milieueffecten van het te bouwen vliegveld toen “broddelwerk”. Cora van Nieuwenhuizen, de nieuwe minister van het departement, zei vorige maand in antwoord op Kamervragen dat “het ministerie beschikt over kundige en betrokken medewerkers”. Ze merkte daarbij op dat de hoge werkdruk en de rol die de overheid moet spelen in de luchtvaart om extra inzet en aanvullende kennis en vaardigheden vraagt. +++

+++ LAND ROVER werkt aan een eigen versie van de elektrische cross-over I-Pace van zustermerk Jaguar. Het emissieloze model is essentieel om boetes als gevolg van een te hoge CO2-uitstoot van het gamma te voorkomen. De I-Pace komt in de tweede helft van 2018 op de markt. Volgens Gerry McGovern, de designdirecteur van Land Rover, kunnen de hoge investeringen in de elektrische cross-over gedeeld worden met een eigen variant van het model. Hij wil in de vorm van betere terreincapaciteiten voor onderscheid met de Jaguar zorgen. Over het design laat McGovern zich nog niet uit, maar reken op een SUV die qua stijl een even sterke impact zal hebben als de Velar. Op technisch vlak zullen er geen verschillen zijn met de I-Pace. Dit betekent een 400 pk sterke aandrijflijn en 4 seconden voor de sprint naar 100 km/u.

+++ TESLA heeft in Duitsland een onderzoek aan zijn broek wegens subsidiefraude. De fabrikant wordt er van verdacht een kunstmatig lage instapprijs voor de Model S te hanteren. Zoals de meeste Europese overheden, promoot Duitsland de verkoop van (deels)elektrische auto’s. Maar de subsidieregeling ken wel een aantal randvoorwaarden. Zo stelt de Duitse overheid dat de basisprijs van een (deels)elektrische auto, wil die in aanmerking komen voor 4.000 euro aan steunmaatregelen, niet meer dan 60.000 euro mag bedragen. Bestelt de klant die auto met opties, waardoor het totale factuurbedrag hoger uitvalt, dan kan hij nog wel steeds van de subsidie genieten. De Tesla Model S kwam aanvankelijk niet in aanmerking voor de steunmaatregel. De Amerikaan was te duur. Maar Tesla heeft daar wat op gevonden door de Model S uit te kleden: dode hoek waarschuwing, een achteruit rij camera en het navigatiesysteem werden van de lijst met standaard aanwezig zaken verwijderd en ondergebracht in een zogeheten Comfort pakket. Volgens de regeltjes mag dat inderdaad, maar de aantijging is nu dat Tesla de Model S überhaupt niet kan leveren zonder deze opties. Oftewel: klanten zijn verplicht tot de aankoop van een exemplaar mét Comfort pakket. Dat betekent dat de basisprijs alleen theoretisch onder de 60.000 euro blijft en dat komt neer op een vorm van fraude. Tesla ontkent. +++

Reageren is niet mogelijk.