Renault presenteert nieuwe benzinemotor

0

Renault heeft zijn nieuwe generatie turbobenzinemotor met directe inspuiting klaar. Het 4 cilinder blok debuteert in de Scénic en Grand Scénic.

De motor werd in samenwerking met Nissan, Mitsubishi en Daimler (Mercedes) ontwikkeld en zal gestaag zijn weg vinden naar de rest van het Renault gamma. Volgens de Fransen zorgt de nieuwe motor (die 1.330 cc groot is en waarvan verschillende vermogenvarianten zijn gepland) voor een opmerkelijke verbetering qua prestaties, koppel en uitstoot, terwijl de meer dan 40.000 uren op de testbank voor de nodige betrouwbaarheid moeten zorgen.

De vermogensvariant die de spits af bijt, is de Energy TCe 140 die de 1,2 liter grote Energy TCe 130 vervangt. Die krijgt er 10 pk bij, maar wint vooral aan koppel (voortaan 240 Nm, oftewel 35 Nm extra; tussen 1.500 en 3.500 toeren). De Scénic haalt met deze motor een topsnelheid van 195 km/u en heeft 10,1 seconden nodig voor de bekende sprint naar 100 km/u. Het gemiddeld verbruik is (volgens de NEDC cyclus) 5,4 liter/100 km (5,6 liter voor de Grand Scénic). De gemiddelde CO2-uitstoot blijft in de Scénic beperkt tot 122 gram/km (125 gram voor de Grand Scénic).

De nieuwe 1,3 liter 4 cilinder turbobenzinemotor wordt ook leverbaar als Energy TCe 160. Die is goed voor 160 pk en 260 Nm (tussen 1.750 en 3.700 toeren; 270 Nm in combinatie met de EDC automaat met dubbele koppeling). Deze extra krachtige machine jaagt de Scénic in 9,1 seconden naar 100 km/u. Het gemiddeld verbruik ligt op 5,4 liter/100 km (Grand Scénic 5,5 liter). Renault zal deze vermogensvariant ook gaan leveren in de Talisman zodra dit model in het najaar van 2018 een facelift ondergaat.

Last, en dit keer ook wel least, is de Energy TCe 115. Naast 115 pk is er in deze configuratie 220 Nm koppel (bij 1.500 toeren) beschikbaar. De Scénic haalt met deze motor een topsnelheid van 182 km/u en heeft 11,3 seconden voor de sprint naar 100 km/u nodig. Het gemiddeld brandstofverbruik ligt op hetzelfde niveau als dat van de TCe 140: 5,4 liter/100 km (Grand Scénic 5,6 liter). De CO2-uitstoot blijft in de Scénic beperkt tot 122 gram/km (125 gram voor de Grand Scénic). Dit betekent een verbetering van 7 respectievelijk 11 gram ten opzichte van de huidige 1.2 TCe met 115 pk. Renault wijt de verbeteringen onder andere aan een verbeterde cilinderbekleding (minder wrijving) en het gebruik van dubbele variabele kleppentiming (DVTC).

Een handgeschakelde 6-bak is bij de Energy TCe 115 standaard. De 140 pk variant is ook te koppelen aan een 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. Voor die transmissievariant geldt voor de Scénic tevens een verbruik van 5,4 liter/100 km (Grand Scénic 5,5 liter). De Energy TCe 160 is in de (Grand) Scénic alleen aan de 7-traps EDC transmissie te koppelen. De nieuwe motorvarianten zijn binnenkort te bestellen en de levering komt naar verwachting in maart op gang. Prijzen volgen spoedig.

Reageren is niet mogelijk.