Volkswagen: na T-Roc volgt T-Cross

0

Nu de dealers begonnen zijn met het noteren van orders voor de nieuwe T-Roc leggen de technici van Volkswagen de laatste hand aan een kleiner SUV model: de op de Polo gebaseerde T-Cross. Die beleeft volgend jaar maart zijn publieksdebuut op de autosalon van Genève.

De T-Cross wordt het zustermodel van de Seat Arona. Beiden gebruiken het zogeheten MQB A0 (Modularer Quer Baukasten) platform als basis. In 2020 volgt Skoda met een eigen SUV voor het B segment: de Polar. Van voren is er een duidelijke familiegelijkenis met de T-Roc, maar het feit dat de T-Cross circa 15 centimeter korter wordt zonder wezenlijk lager te zijn, resulteert in heel andere carrosserieproporties. Dit betekent dat de SUV niet echt een sportieve of speelse uitstraling heeft, maar wel heel functioneel zal zijn. De mogelijkheid om het dak in een contrasterende kleur uit te voeren, zal voor enige visuele jeu zorgen.

Prijzen zijn (vanzelfsprekend) nog niet bekend, maar reken op een instaptarief van 22.995 euro. Daarmee wordt de T-Cross afgerond 700 euro duurder dan de genoemde Arona; binnen de hiërarchische verhoudingen van het Volkswagen concern een acceptabel verschil. De meerwaarde van de Duitser ten opzichte van de Spaanse SUV zit hem vooral in een hoogwaardiger dashboard waarin (tegen meerprijs) een digitaal instrumentarium kan worden geplaatst.

De T-Cross is op het eerste gezicht een nieuwe uitbreiding van het Volkswagen gamma, maar eigenlijk neemt hij het stokje over van de CrossPolo. Dat is maar goed ook, want terreinlook versies van B segment hatchbacks slaan (met de van nature wat hoger op zijn poten staande Dacia Sandero Stepway als uitzondering die de regel bevestigt) niet goed aan bij de autoconsument, hoe graag Ford dit, met oog op haar Fiesta Active, ook zou willen zien.

Het motorengamma van de T-Cross gaat 2 vermogenvarianten van de 1.0 TSI turbo 3 cilinder omvatten (95 of 115 pk), de 150 pk sterke 4 cilinder 1.5 TSI (met cilinderuitschakeling) en de 1.6 TDI diesel die goed is voor 95 pk of 115 pk. Donormodel Polo is er ook als 200 pk sterke GTI met 2.0 TSI motor, maar Volkswagen weigert dit sportbadge op SUV modellen te plakken. Daarom komt er van de grotere T-Roc alleen een R uitvoering (met 310 pk). Of er van de T-Cross een dergelijke hete variant komt, is evenwel twijfelachtig omdat ‘R’ eigenlijk 4Motion vierwielaandrijving impliceert en dat behoort bij de kleine SUV niet tot de mogelijkheden.

De T-Cross gaat het in eigen familie opnemen tegen de Seat Arona, maar zijn belangrijkste concurrenten bevinden zich buiten het concern, variërend van de Citroën C3 Aircross tot de Peugeot 2008 en de Renault Captur tot de Opel Crossland X. Volkswagen heeft de afgelopen 2 jaar fors marktaandeel verloren in Europa. De sjoemeldiesel affaire is hier debet aan, maar zeker ook het ontbreken van een compleet SUV gamma. Met de T-Cross wordt het laatste gat in de modellijn gedicht.

Comments are closed.