Dynamische dwerg: Volkswagen Up GTI

0

Waarom de korte test?

Het is 42 jaar geleden dat Volkswagen de GTI uitvond. Natuurlijk, daarvoor waren er ook al extra snelle versies van doodgewone gezinswagens, maar in Wolfsburg herdefinieerde men, met de Golf als uitgangspunt, het begrip ‘hete hatchback’. En plakte vervolgens als eerste de lettercombinatie ‘GTI’ op het resultaat.

De Golf GTI is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld, ook omdat Volkswagen van elke nieuwe generatie van de middenklasser een dergelijke sportieve variant ontwikkeld. In zijn huidige vorm heeft de Duitser heel veel kwaliteiten, maar niet de lichtvoetigheid van het origineel. Een GTI versie van de boodschappenauto van Volkswagen, de Up, kan dit ‘probleem’ oplossen.

Wat voor auto is het?

Anders dan de originele GTI heeft de Up versie geen atmosferische 1,6 liter motor onder de kap, maar een 3-pits 1,0 liter turbo. Qua vermogen (110 versus 115 pk) maakt dat niet veel uit, maar met 200 Nm biedt de nieuweling veel meer koppel. De Up GTI kan daarmee in 8,8 seconden naar 100 km/u sprinten en een topsnelheid van 196 km/u bereiken. Als transmissie heeft Volkswagen een klassieke handbak uitgekozen; een exemplaar met 6 versnellingen. Dat is wel zo prettig want automaten met dubbele koppeling zijn, ondanks hun meerwaarde bij het accelereren en (in enkele gevallen) het verlagen van het verbruik, niet ieders ding.

Voor de aankleding van de extra snelle Up heeft Volkswagen zich laten inspireren door de originele Golf GTI. Met name in de bekleding van het meubilair is dat goed zichtbaar. Toch is er ook allerlei moderne techniek aan boord in de vorm van airconditioning, verwarmbare voorstoelen, cruisecontrole, een achteruit rij camera en parkeersensoren achter. Dat maakt de Volkswagen comfortabeler, veiliger en gebruiksvriendelijker.

De prijs van de 997 kilo wegende Up GTI bedraagt 19.840 euro. Volkswagen levert het model in de kleuren Red, Pure White, Dark Silver en Black Pearl. Voor bovengenoemd bedrag krijg je de 3-deurs versie. Inclusief een set achterportieren kost de Up GTI 20.215 euro. De eerste exemplaren arriveren eind februari bij de dealer.

In vergelijking met de gewone Up heeft Volkswagen de grondspeling van de GTI versie met 15 millimeter verkleind. Daarnaast zijn de veren en dempers stijver. De Up GTI is standaard voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen. Daarachter bevinden zich wat grotere remmen, met vóór geventileerde schijven.

Is het wat?

Het hart van de Up GTI wordt gevormd door de 3 cilinder motor, die potent genoeg is voor een echt vermakelijk prestatieniveau, maar tegelijkertijd de milieuschade beperkt houdt tot 110 gram/km. Ter vergelijking: de minder krachtige en snelle Renault Twingo GT (110 pk, 182 km/u en 9,6 seconden) zit op een emissiewaarde van 115 gram.

Dankzij akoestische trucjes (inclusief gebruikmaking van de speakers van de geluidsinstallatie) klinkt de 3-pitter ook nog eens sportief. Daardoor heb je het gevoel sneller te rijden dan feitelijk het geval is. Dat is niet verkeerd in een land vol snelheidslimieten en geen enkele plek om uit de band te springen.

Mede dankzij zijn vlotte karakter, de heel behoorlijke onderstel afstelling biedt de Up GTI veel rij plezier. Hij mist misschien het branieachtige karakter van de krachtigere Abarth 500, maar die is met 25.795 euro veel duurder. Jaag je het toerental op, dan klinkt de kleine Volkswagen als een junior 911. Dergelijk gaspedaalgedrag is overigens niet noodzakelijk, want ook in lagere toerengebieden weet de Up GTI vlot te versnellen. Zolang je de naald maar niet onder de 2.000 omwentelingen laat zakken.

Maakt dat de Up GTI tot een echte hete hatchback? Nee, daarvoor is het prestatiepotentieel niet sensationeel genoeg. Ook is de onderstelafstelling voor puristen de soft. Verder mist de elektronisch bekrachtigde stuurinstallatie wat gevoel en gaan de voorremmen verontrustend snel en heftig roken als je er een helling mee afgedaald bent. In dit opzicht is de Up GTI meer show dan go. Geen ramp; het is puur een kwestie van jouw verwachtingspatroon aanpassen. Leg je de dynamische lat niet te hoog, dan kan je zoals gezegd veel plezier hebben in deze Volkswagen. Hij is eerder lekker allround dan een auto die de geschiedenis herschrijft zoals de originele Golf GTI in 1976.

Het interieur maakt een kwalitatief hoogwaardige indruk en de Up GTI zit royaal in de toeters en bellen, zonder dat daar allerlei onnodige onzin of gimmicks tussen zitten. Hooguit kan je die bonte stoelbekleding een beetje ‘over the top’ vinden. Op het 5-inch grote multimedia kleurenscherm kan je jouw mobiel aansluiten. Daarmee heb je ook navigatie. De geluidsinstallatie is een Beats exemplaar. Qua ruimteaanbod is er geen verschil met de reguliere versies van de Up, hetgeen betekent dat het voor A segment normen heel goed uit te houden is in de kleine Volkswagen. Ook het formaat van de kofferbak valt niet tegen. De achterbankleuning kan in 60:40 verhouding worden neergeklapt.

80%
80%
Awesome

Volkswagen heeft zijn huiswerk bij de Up GTI goed gedaan. De sportieve uitvoering rijdt lekker, is niet te duur, heeft een keurige afwerking en biedt een royale standaarduitrusting. Met name de motor weet te bevredigen. Het is echter geen model dat voor voorpaginanieuws zorgt. Dat komt met name doordat de remmen teleurstellen en de afstelling van het onderstel wat compromislozer had mogen zijn. Van de minder goed uitontwikkelde Renault Twingo GT heeft de Volkswagen Up GTI evenwel niks te vrezen.

  • 8
  • User Ratings (19 Votes)
    3.2

Comments are closed.