Facelift voor Ford Edge

0

Ford heeft haar D segment SUV, de Edge, een facelift gegeven. In het kader van de verjongingskuur is het gamma van het sinds 2016 in Europa verkrijgbare model uitgebreid met een snelle ST uitvoering. Tenminste, op de Noord Amerikaanse markt.

Of de Edge ST ook naar Nederland komt, kan Ford nog niet zeggen. Het zou als imagobouwer voor de ietwat onzichtbare SUV niet verkeerd zijn, maar de CO2-uitstoot van de bijbehorende 2,7 liter V6 motor (340 pk en 515 Nm dankzij dubbele turbo’s) is vermoedelijk onverantwoord hoog. En zou voor Nederland een niet-competitieve prijsstelling betekenen. Maar goed, een smaakmaker is de Edge ST zeker.

Tegelijk met de introductie van de ST uitvoering op de Noord Amerikaanse markt heeft Ford de Edge een opfrisbeurt gegeven. Het front oogt nu breder dankzij smallere, agressiever gelijnde koplampunits, die voortaan standaard over LED technologie beschikken. Ook de grille is herontworpen en is nu prominenter aanwezig, evenals de gewelfde motorkap. Aan de achterzijde vallen vooral de gewijzigde achterlichtunits (eveneens met LED techniek) op en zien we dubbele uitlaatpijpen. Vanzelfsprekend zijn ook de bumpers aangepakt. Onderaan de achteruit monteert Ford een zwarte strip. Voorheen was hier een doorlopende lichtbalk zichtbaar.

Ford meldt trots dat de vernieuwde Edge vol met veiligheidssnufjes zit, waaronder de volgende segmentprimeurs: Post-Collision Braking (een remassistent die de verdwaasde bestuurder na een ongeluk helpt niet nog een keer ergens tegenaan te botsen), Evasive Steering Assist (detecteert stilstaande en langzamere voertuigen en stuurt hieromheen; werkt met behulp van een radar plus camera, zowel in de stad als op de snelweg), Adaptive Cruise Control (met Stop-and-Go en Lane Centering; een fileassistent die we in Europa al van de premiummerken kennen).

Basisuitvoering op de Amerikaanse markt is de 2,0 liter Ecoboost uitvoering van Edge. Deze krachtbron, die 5 pk krachtiger is geworden (voortaan 253 pk), komt mogelijk wel onze kant op nu Europa zich aan het afkeren is van diesel. En omdat Ford het blok nu aan een 8-traps automaat koppelt in plaats van een exemplaar met 6 versnellingen, zal het brandstofverbruik tot 8,7 liter per 100 km moeten kunnen dalen. Dat betekent een CO2-uitstoot van 199 gram/km. Meer moet het, ook vanuit psychologisch oogpunt, ook niet zijn.

Ford verkocht vorig jaar 47 exemplaren van de Edge in Nederland. Op het eerste gezicht een druppel op de gloeiende plaat (de totale afzet van het merk kwam uit op 23.804 auto’s), maar nader bekeken eigenlijk twee druppels, want in 2016 gingen er niet meer dan 27 stuks van de SUV over de toonbank. Dat biedt dus perspectief, zeker als de Edge het niet alleen van de 2.0 TDCi dieseluitvoering (180 of 210 pk) hoeft te hebben.

Op de Noord Amerikaanse markt zijn er momenteel 6 andere Ford modellen waarvan een Performance versie leverbaar is. Dat pallet wordt nu dus uitgebreid met de Edge ST. De sportieve variant onderscheid zich door een eigen, unieke grille, aangepaste (lees: straffere) wielophanging, krachtigere remmen, speciale bumpers, 21-inch velgen, betere stoelen, schakelflippers voor de automaat en standaard vierwielaandrijving beschikt. Volgens Ford is de Edge ST de krachtigste SUV in zijn segment. Met ingeschakelde Sport modus houdt hij een zo laag mogelijke versnelling aan, met een scherpere motorrem en uitlaat brul als bijvangst. De Performance uitvoering arriveert komende zomer in de Amerikaanse showrooms. De prijs is nog niet bekend, maar voor Nederland gaat hij waarschijnlijk sowieso te duur worden.

Reageren is niet mogelijk.