Nieuwstelex

0

+++ Net iets meer gedronken dan toegestaan, dat maakt op de weg toch niet zo heel veel uit? Wel dus, en dat wordt cursisten pijnlijk duidelijk met de zogeheten ALCOHOLBRIL . “Het is een skibril, maar ik zou niet adviseren om hiermee de piste op te gaan”, zegt rijvaardigheidsinstructeur Joost van Elst van Event Center Weert. “Er zit een speciale lens in die jouw gezicht zo vervormt dat het lijkt alsof je gedronken hebt”. “Het is moeilijker om diepte in te schatten”, merkt een verslaggever, die op het circuit in Weert met zo’n alcoholbril op achter het stuur is gekropen. “En dan rijden we nu nog met een bril die een relatief laag promillage heeft”, antwoordt Van Elst. “Deze bril simuleert tussen de 0,4 en 0,6 promille, dat staat een beetje gelijk aan tussen de 2 en 4 bier”. “Ik zie niks, ik zie echt niks!”, roept een cursiste die een sterkere bril draagt met een ‘hoger promillage’. “Ik vond het een heel bijzondere ervaring, het is veel erger dan ik verwacht had”. Ze legt uit: “Ik moest echt een paar keer mijn bril af zetten om te zien waar ik was en dat daar een kegel stond. Als dat een kindje was geweest, was het goed fout geweest”. De bril wordt gebruikt in 87 landen over de hele wereld, om te laten zien wat alcoholgebruik doet met de rijvaardigheid. “Ik zou zelf durven zeggen dat het eigenlijk een onderdeel van de rijopleiding moet zijn”, zegt Van Elst. “Het zijn toch vaak de jongere bestuurders die met een slokje extra op wel gaan rijden. Hoe vroeger je ze daarmee kan confronteren, hoe beter”. +++

+++ In december werden nog 3.481 nieuwe BESTELAUTO’S afgeleverd, tegenover 3.509 stuks in december 2016. Dit is een afname van 0,8 procent. Het jaar werd daarmee afgesloten met een verkoopwinst van 4,3 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC/CAR monitor, bewerkt door Aumacon. De verkoop van nieuwe bestelauto’s kende afgelopen jaar een wat wisselvallige start. Na een halfjaar was er een vooruitgang van 2,7 procent geboekt ten opzichte van 2016. De tweede helft van het jaar was aanmerkelijk beter, alleen in december werden er minder nieuwe bestelauto’s verkocht dan in de vergelijkbare maand van 2016. Over het gehele jaar gezien werden in 2017 in totaal 73.478 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, tegenover 70.429 stuks in 2016, een toename van 4,3 procent. Daarmee is nu het beste jaarresultaat sinds 2008 gerealiseerd. In de afgelopen 10 jaar werden in 2010 veruit de minste bestelauto’s verkocht, het ging toen om slechts 49.610 stuks. De bestverkochte merken van 2017 waren achtereenvolgens Volkswagen (15.398 registraties en 21,0 procent marktaandeel), Mercedes-Benz (11.413 en 15,5 procent), Ford (9.547 en 13,0 procent), Renault (9.302 en 12,7 procent) en Peugeot (7.108 en 9,7 procent). De bestverkochte modellen in 2017 waren achtereenvolgens de Volkswagen Caddy (6.469 stuks en 8,8 procent marktaandeel), de Volkswagen Transporter (6.260 en 8,5 procent), de Mercedes-Benz Sprinter (4.914 en 6,7 procent), de Renault Trafic (4.505 en 6,1 procent) en de Mercedes-Benz Vito (4.081 en 5,6 procent). +++

+++ Het dealernetwerk van BMW in Nederland is “zeer gezond en tevreden te noemen”. Problemen met ontevreden dealers, zoals die in België lijken te bestaan, doen zich hier dan ook niet voor. Dat zegt hoofd communicatie Nathalie Bauters van BMW Groep Nederland in Rijswijk. Zij reageert daarmee desgevraagd op berichten van Autointernationaal.nl dat vooral kleinere BMW dealers in dat land massaal de handdoek in de ring gooien. “Ik kan me niet uitspreken over geruchten in verband met het Belgische dealernetwerk. Voor BMW Groep Nederland ligt een goede relatie met onze dealer partners aan de basis van ons verkoopsucces. Naar aanleiding van het BOVAG Relatie Onderzoek Dealer Importeur werden BMW en Mini door onze eigen dealers met het hoogste cijfer beoordeeld”. +++

+++ Mercedes heeft een uitstekend 2017 achter de rug. De wereldwijde verkoop van het Duitse premiummerk ging met bijna 10 procent omhoog tot circa 2,3 miljoen auto’s. Dat meldde moederconcern DAIMLER . Het is het 7de jaar op rij dat Mercedes een recordverkoop in de boeken zet. In alle belangrijke regio’s zat de verkoop in de lift, waarbij met name de Chinese markt een uitschieter was. Daar klom de verkoop met meer dan een kwart. Op de Duitse thuismarkt werden 3,5 procent meer auto’s aan de man gebracht. Naar eigen zeggen is Mercedes nu marktleider in het premiumsegment. Net zoals concurrenten BMW en Audi komt Mercedes dit jaar met een waar modellenoffensief. Volgende week onthullen de Duitsers de nieuwe G klasse. Hoogstwaarschijnlijk is dit niet dé verkooptopper, een ander model wordt dat misschien wel. Er staat namelijk een gloednieuwe A klasse in de startblokken. Ook krijgt de GLE klasse dit jaar een opvolger en zal de C klasse een ingrijpende facelift ondergaan. +++

+++ Nieuwe auto’s zijn dit jaar in sommige gevallen fors DUURDER geworden. Oorzaken zijn een nieuwe, strengere testmethode voor uitstoot en verbruik (WLTP genaamd), en aangepaste schalen van de aanschafbelasting BPM. Vroeger werd de NEDC methode voor het meten van verbruik en uitstoot gehanteerd. Die laboratoriumtest gaf een veel te rooskleurig beeld. De autobranche heeft de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) norm lang tegen weten te houden, maar na de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen was er geen ontkomen meer aan. De nieuwe meetmethode geeft een realistischer beeld van het verbruik, dan hoger is dan volgens de NEDC norm. In Nederland heeft dat vervelende prijsconsequenties, want de aanschafbelasting BPM wordt berekend op basis van de hoeveelheid CO2-uitstoot en dus het verbruik. Bij relatief zuinige auto’s gaat het om circa 10 procent van de prijs, maar bij meer dorstige modellen kan de taks oplopen tot ruim een kwart. Gemiddeld komen auto’s 6 gram CO2 ongunstiger uit de proef, maar de Peugeot 308 1.2 PureTech bleek volgens de WLTP norm 16 gram viezer te zijn en de BMW X5 xDrive30d zelfs 27 gram. Ook de als milieuvriendelijk bekend staande Toyota Prius viel door de mand: die blijkt in de praktijk 8 gram CO2 meer uit te stoten dan volgens de oude NEDC meetmethode. De Europese brancheorganisatie ACEA was met de WLTP norm akkoord gegaan onder voorwaarde dat autoconsumenten er financieel geen nadelige gevolgen van zouden mogen ondervinden, maar in Nederland is dat toch het geval. Fabrikanten en importeurs zijn nu met de overheid in gesprek over het onderwerp, maar dat zal op korte termijn niet tot een oplossing leiden. +++

+++ FERRARI werkt aan een extra potente versie van haar straatracer met middenmotor, de 488. In de wandelgangen wordt al een tijdje over een aanstaande GTO uitvoering gesproken, die kan rekenen op dik 700 pk. Dit vermogen is afkomstig uit de bekende 3,9 liter V8 motor. Het publieksdebuut van de 488 GTO is voor maart gepland, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. Naast meer vermogen zal de Ferrari circa 100 kg minder wegen dan de reguliere uitvoering. Het kan overigens zijn dat de extra hete 488 niet GTO gaat heten, maar ‘Speciale’. +++

+++ De nieuwe MERCEDES G klasse krijgt een bodemvrijheid van 241 mm en kan door 70 cm diep water en modder waden. Hij blijft stabiel tot hoeken van 35 graden en kan hellingen van 30 graden aansnijden. Het ladderchassis keert terug, maar de wielophanging is geheel nieuw. Voor krijgt de G klasse een ‘double wishbone’ constructie en achter een starre as. Verder wordt de Mercedes voorzien van 3 differentiëlen. De lage gearing functie kan worden gebruikt tot 40 km/u. Van het motorkoppel wordt 40 procent naar de voorwielen gestuurd. In de nieuwe zogeheten G-modus past de Mercedes onder meer de demping aan de ondergrond aan. +++

+++ OPEL zal nog dit jaar een GSi versie van de Corsa presenteren. Dat is rijkelijk laat, want in 2019 zal het model worden afgelost. Maar de OPC uitvoering heeft zich met een CO2-uitstoot van 174 gram (en een prijs van 36.849 euro) onmogelijk gemaakt, dus er is dringend een alternatief nodig. Net als de Insignia GSi wordt de soortgelijke uitvoering van de Corsa niet krachtiger dan de reguliere versies. Vermoedelijk hangt Opel een 1.4 Turbo blok in het vooronder. Dan blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 139 gram/km. +++

+++ VOLKSWAGEN is Toyota in 2017 waarschijnlijk de baas gebleven als het gaat om het verkopen van de meeste auto’s. Het Duitse autoconcern heeft afgerond 10,7 miljoen voertuigen aan de man gebracht. Dat is meer dan de meest recente verkoopprognose bij Toyota (10,4 miljoen auto’s). Het Japanse concern gold enige tijd, nadat General Motors implodeerde, als de grootse autofabrikant ter wereld. Die positie moesten de Japanners in 2016 echter afstaan aan Volkswagen. Toen eindigde de teller bij Toyota op 10,2 miljoen, terwijl Volkswagen met al zijn merken goed was voor een record van 10,3 miljoen verkochte exemplaren. Hoe de ranglijst van grootste autobouwers van 2017 er precies uit komt te zien, blijft nog wel even afwachten. Het samenwerkingsverband van Renault en Nissan deed het ook heel goed. Halverwege het jaar stond die alliantie zelfs aan kop. De flinke opmars van Renault en Nissan komt doordat de verkopen van Mitsubishi daar tegenwoordig ook meegeteld mogen worden. Nissan nam in 2016 een aanzienlijk belang in die branchegenoot. +++

Reageren is niet mogelijk.